کشتار غیر مجاز دام تا پایان سال در خوزستان جمع می‌شود

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: موضوع کشتارهای غیر‌مجاز دام وارد شورای تامین استان شده است و تا پایان سال با متخلفان آن برخورد لازم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مصطفی کنارکوهی عصر امروز شنبه هفتم اسفند ۱۴۰۰ در نشست خبری سومین روز دهمین نمایشگاه نهاده‌های دامی و کشاورزی خوزستان اظهار کرد: برطبق آمار واکسیناسیون اداره‌کل دامپزشکی خوزستان بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و بیش از۴۰۰ هزار راس دام سنگین در استان وجود دارد که این تعداد بیشتر به صورت سنتی نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی در مورد ممنوع بودن کشتار غیر مجاز دام گفت: برطبق قانون دستگاههایی چون محیط زیست، شهرداری، بهداشت و دامپزشکی به عنوان عوامل اصلی ممانعت از این کشتارهای غیر مجاز هستند و اجرائیات شهرداری و نیروی انتظامی نیز وظیفه برخورد قهری با متخلفین را برعهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد: حیطه وظیفه دامپزشکی در امر مبارزه با کشتارهای غیرمجاز دام تنها در مکانهایی است که دارای پروانه بهداشتی فعالیت هستند و آن دسته از کشتارهای غیر مجازی که در حاشیه شهرها، مکانهای بین راهی و پیاده‌رو های متعلق به شهرداری صورت می‌گیرد خارج از وظیفه شبکه دامپزشکی است.

کنارکوهی افزود: البته شبکه دامپزشکی استان در سطحی بالاتر از حیطه وظایف خود نیز ورود کرده و شکایتی را با همکاری معاونتهای اجتماعی، اقتصادی و عمرانی استانداری تنظیم و به دستگاه قضایی داده و در حال حاضر منتظر دستور قضایی برای حل این موضوع است.

وی عنوان کرد: در طول سالجاری ۱۴۹ شکایت قضایی در مورد کشتارهای غیر مجاز دام توسط دامپزشکی استان صورت گرفته است که در مواردی نیز منجر به جمع‌آوری شده ولی از آنجایی که احکام صادره بازدارندگی لازم را نداشته است لذا متخلفین مذکور دوباره به کار خود ادامه داده‌اد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: همچنین از دو ماه پیش نیز موضوع کشتارهای غیر‌مجاز دام وارد شورای تامین استان شده است و تا پایان سال با متخلفان آن برخورد لازم می‌شود.

کنارکوهی در پایان بیان کرد: ممنوعیت ورود دام سبک از سایر نقاط کشور به کشتارگاههای استانهای مرزی براساس مصوبه ستاد قاچاق کالا و ارز و همچنین بالا رفتن تعرفه‌های کشتارگاهها از جمله عوامل اصلی افزایش کشتارهای غیرمجاز دام در سطح استان است.