مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز:

احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان باوی غیرقانونی است

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز اظهار کرد: از آنجایی که برطبق قانون دو کشتارگاه صنعتی نباید در کنار همدیگر قرار داشته باشند لذا دادن مجوز احداث کشتارگاهی در شهرستان باوی با فاصله ۳۰ کیلومتر از کشتارگاه اهواز کاری غیر‌قانونی است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز البرز کریمی در نشست خبری عصر امروز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ گفت: اهواز آخرین مرکز استانی در کشور بود که از سال ۹۴ صاحب کشتارگاه صنعتی شد و علت این تاخیر را نیز باید در منافع شخصی برخی سلاخان، قصابان و مدیران اجرایی در وجود کشتارگاههای سنتی جستجو کرد.

وی افزود: البته این کشتارگاه ابتدا در بخش دام سبک و شش ماه بعد در بخش دام سنگین شروع به فعالیت کرد که بخش صنایع جانبی آن نیز یک سال بعد راه‌اندازی شد.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز عنوان کرد: طی چند سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر در کشتارگاه صنعتی اهواز به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند که این افراد شامل ۳۰۰ نفر در کشتارگاه و بخشهای جانبی آن، ۴۰۰ قصاب سطح شهر و ۵۰۰ فروشنده دام است.

کریمی با بیان اینکه مشکلات کشتارگاه صنعتی اهواز از سال ۹۷ با گرانی و کمبود دام و نیز افزایش قیمت ارز شروع شده است اظهار کرد: عمده درآمد یک کشتارگاه از کشتار دام به دست می‌آید و زمانی که کشتارها کم شود خود به‌ خود درآمد کشتارگاه نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ضمن اشاره به راه‌اندازی کشتارگاه سنتی ملاثانی بعد از کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: در قرارداد ما قید شده بود که هرگاه کشتارگاه را راه‌اندازی کردید بلافاصله کشتارگاههای سنتی اطراف آن باید برطبق قانون تعطیل شوند ولی نه تنها کشتارگاه سنتی ملاثانی تعطیل نگردید بلکه تقویت هم شد و به معارضان و مخالفان احداث کشتارگاه صنعتی اهواز نیز مجور راه‌اندازی یک کشتارگاه صنعتی دیگر در ۳۰ کیلومتری ما یعنی در شهرستان باوی نیز داده شد.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز یادآوری کرد: احداث دو کشتارگاه صنعتی در کنار همدیگر هم غیر قانونی است و هم توجیح اقتصادی ندارد چرا که باعث ورشکست شدن هر دو کشتارگاه می‌شود زیرا کشتارگاه صنعتی اهواز علیرغم داشتن ظرفیت کشتار روزانه دو هزار راس گوسفند و ۲۰۰ راس گوساله ولی در حال حاضر با یک‌چهارم ظرفیت خود فعالیت می‌کند و لذا دادن مجوز کشتارگاه به شهرستان همجواری مانند باوی با ظرفیت کشتار روزانه پنج راس گوساله و ۱۰۰ راس گوسفند کاری بسیار اشتباه و غیر قانونی است.

کریمی افزود: البته بعد از اهواز دو کشتارگاه دیگر در خرمشهر و باغملک نیز راه‌اندازی شد که به جز این سه کشتارگاه مابقی کشتارگاههای استان خوزستان همگی سنتی هستند.

وی با بیان اینکه تمامی کشتارگاههای صنعتی و سنتی موظف هستند که گوشت و آلایش آن ( جگر، دل، قلوه و…) را تا ۲۴ ساعت پس از کشتار در پیش سرد نگهداری کنند اظهار کرد: در پیش سرد با پایین آمدن دمای لاشه از ۳۷ به چهار درجه تمام عوامل بیماری زای احتمالی در آن مانند تب کریمه کنگو و مالت از بین می‌رود. اما هنگامی که ما به این کار مبادرت کردیم عده‌ای از مشتریان خود را به بهانه‌های مختلف و از جمله افت لاشه از دست دادیم و آنها دام خود را برای کشتار به کشتارگاههای سنتی بردند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز در ادامه امکان قاچاق دامهای ارسالی به کشتارگاهها را نیز در حد صفر دانست و تصریح کرد: تمام دامهایی که به منظور کشتار وارد کشتارگاه یک استان می‌شوند باید از مبدا پلاک گذاری و در قرنطینه دامپزشکی کشتارگاه مقصد فک‌پلاک شوند و لذا حتی اگر دامی نیز در بین راه تلف شود باید لاشه آن تحویل کشتارگاه شود و گرنه به عنوان قاچاق ثبت و برای مرحله بعد نیز مجوز واردکننده باطل می‌‌شود.

کریمی در پایان ضمن اشاره به کشتارهای غیر مجاز دام در خیابانهای اهواز گفت: امکان کم فروشی و آلودگی‌های میکروبی در چنین گوشت‌هایی بسیار زیاد است و لذا شهروندان باید از خرید گوشت در این مناطق به بهانه اینکه قیمت آنها نسبت به بازار پایین تر است به جد خودداری کنند.