توضیحات رئیس سازمان ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در مورد سند آمایش سرزمینی استان

هفتمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان عصر امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ در استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه دو دستوکار مطرح شد که اولی در مورد سند ملی آمایش سرزمینی و دیگری در رابطه با تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کشور بود.

وی در مورد علت مهم بودن سند آمایش سرزمینی برای کشور توضیح داد: برطبق نظر بسیاری از کارشناسان نبود سند آمایش سرزمینی یکی از عوامل اصلی بسیاری از مشکلات زیست محیطی، کمبود منابع آبی، گسترش حاشیه نشینی و عدم پراکنش مناسب جمعیت در کشور است که تهیه این سند از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۹ به اتمام رسید و اسناد ملی و استانی آن نیز مورد تصویب شورای عالی آمایش سرزمینی کشور قرار گرفته است.

ﺭئیس ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ با بیان اینکه در سند ملی آمایش سرزمینی اولویت‌های کشور تا سال ۱۴۲۴ به تصویر کشیده شده است اظهار کرد: در این سند سه کریدور از چهار کریدور مهم بین‌المللی کشور و نیز یک محور از هفت محور بازاریابی محصولات کشور برای خوزستان لحاظ شده است.

نیکو ادامه داد: همچنین برطبق این سند از هشت اولویت صنعتی کشور، پنج اولویت صنعتی در خوزستان بوده و از یازده محور گردشگری نیز سه محور در استان خوزستان است.

وی عنوان کرد: در سند ملی آمایش سرزمینی کشور ۱۳ “شهرمنطقه” تعبیه شده است که اهواز نیز به عنوان شهر‌منطقه سطح یک در این سند در نظر گرفته شده است.

ﺭئیس ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ادامه داد: همچنین استان خوزستان در این سند به عنوان یکی از قطبهای اصلی انرژی‌های تجدید پذیر در زمینه انرژی خورشیدی و نیروگاههای برق آبی تا افق ۱۴۲۴ دیده شده است.

نیکو در مورد دستورکار دوم این جلسه نیز توضیح داد: در جدول شماره چهار قانون بودجه ۱۴۰۰ در حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغالزایی در نظر گرفته شده است که سهم خوزستان از این تسهیلات براساس نرخ بیکاری آن در حدود یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است که یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز از منابع بانکی در کنار این مبلغ قرار می‌گیرد و کل تسهیلات اشتغال زایی استان را به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

وی در پایان عنوان کرد: از تاریخ ۲۰ آذر تا ۱۴ دی ماه در حدود ۵۵۹ طرح اشتغال زایی در استان مورد بررسی قرار گرفته که ۱۸۴ طرح آن با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده و برای تایید نهایی و اعطای تسهیلات به بانکهای عامل ارسال شده است.