مدیر عامل آبفا خوزستان در صندلی داغ شورای شهر اهواز

مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان عصر امروز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با حضور در بیست و یکمین جلسه شورای شهر اهواز در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های فاضلاب و دفع آبهای سطحی اهواز به نمایندگان این شورا توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در ابتدای این نشست سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز گفت: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به خوزستان دستور داده بود که مدت زمان انجام طرح جامع فاضلاب اهواز کاهش و از ۳۶ به ۲۴ ماه تغییر کند که براین اساس از مدیرعامل آبفا استان می‌پرسیم که چه برنامه ای برای رسیدن به این هدف دارید؟

وی ادامه داد: همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان باید به ما پاسخ دهد که طرح های ضربتی دفع آبهای سطحی به چه میزان تحقق پیدا کرده و آیا در محلات و مناطقی که این طرح ها اجرا شده است ما دیگر شاهد آبگرفتگی‌ های پس از بارندگی نخواهیم بود؟

رئیس شورای شهر اهواز در پایان یادآوری کرد: سرقت درب های منهول فاضلاب در سطح شهر اهواز یک مسئله جدی بوده که برای شهروندان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و لذا مدیرعامل آبفا خوزستان باید توضیح دهد که چه راهکاری را برای این مسئله در نظر گرفته‌ است.

در پاسخ به این پرسشها محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل آبفا خوزستان نیز با بیان اینکه طرح جامع فاضلاب اهواز در حال حاضر ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار کرد: برطبق قرار داد با قرارگاه خاتم الانبیا ۲۵ درصد دیگر این طرح نیز اجرایی می‌شود که با بهره برداری از آن ۶۶ درصد شبکه فاضلاب اهواز تکمیل خواهد شد.

وی ضمن اشاره به وجود ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ فاضلاب در سطح شهر اهواز گفت: این تعداد پمپاژ در هیچ شهری از کشور وجود ندارد که علت آن نیز مسطح بودن و وضعیت جغرافیایی منحصر به فرد شهر اهواز است.

مدیرعامل آبفا خوزستان عنوان کرد: در ابتدای انجام طرح جامع فاضلاب اهواز با ۲۵۳ کیلومتر از شبکه فاضلاب مواجه بودیم که مشکل بالازدگی داشت و برای حل این مشکل در ۱۲۹ جبهه کاری وارد عمل شدیم که از این تعداد ۴۵ جبهه به وسیله قرارگاه خاتم الانبیا و مابقی نیز توسط شرکت آبفا انجام می‌شود.

کرمی نژاد تصریح کرد: رقم قراداد شرکت آبفا با قرارگاه خاتم الانبیا هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان است که طی آن قرارگاه تعهد کرده که ۱۴۰ کیلومتر خط فاضلاب، ۱۱ کیلومتر کلکتور و ۱۵ ایستگاه پمپاژ را احداث و در زمینه اورهال ۱۰ ایستگاه پمپاژ نیز اقدام کند.

وی گفت: در بحث ۸۴ جبهه‌ای که شرکت آبفا خوزستان مشغول به کار است در حدود ۱۱۹ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب وجود دارد که در حال حاضر ۷۸ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه ۱۰۵ کیلومتر خطوط ریزشی فاضلاب اهواز نیز تعمیر شده است اظهار کرد: حدود سه هزار نقطه از شهر اهواز با بالازدگی فاضلاب مواجه بود که امروز با اقداماتی که طی چند ماه اخیر انجام شده است به سختی می‌توان یک یا دو نقطه با این مشکل را در سطح شهر پیدا کرد.

کرمی نژاد ادامه داد: همچنین در بحث مقابله با آبهای سطحی نیز برای اولین بار ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ اهواز با ظرفیت ۲۸۶ پمپ را به طور کامل بازسازی و آماده سازی کردیم که به طور قطع با این اقدامات صورت گرفته دیگر پس از بارندگی‌ها نباید امسال دچار مشکلات آب گرفتگی معابر مانند سال های گذشته باشیم.

وی در مورد آخرین وضعیت تصفیه‌ خانه فاضلاب شرق و غرب اهواز گفت: تصفیه خانه فاضلاب شرق وارد مدار شده و تصفیه خانه غرب نیز در مرحله فاینانس خارجی با یکسری مشکلاتی مواجه بود که این مشکلات را برطرف کردیم و به زودی کار اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آبفا خوزستان در پایان نیز از سرقت ۹ هزار درپوش منهول فاضلاب از ابتدای سالجاری تاکنون در استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد شش هزار درپوش متعلق به شهر اهواز بوده که برای ساماندهی چنین مشکلی نیز قرار است از درپوش‌های کامپوزیتی به جای چندنی استفاده کنیم.

خبرنگار: احمدرضا رستمی