کشت ۸۰ هزار هکتار برنج در شرایط خشکسالی خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ممنوعیت کشت برنج در شرایط خشکسالی گفت: امسال میزان کشت برنج در خوزستان ۸۰ هزار هکتار بوده که از این مقدار کشت تنها ۱۵ هزار هکتار آن بی نیاز از آب سدهای استان است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز خدارحم امیری زاده عصر امروز شنبه هشتم آبان ۱۴۰۰ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مدیریت آب پشت سدها برعهده سازمان آب و برق است و جهاد کشاورزی نیز براساس میزان آب رها سازی شده توسط این سازمان اقدام به تعیین الگوی کشت مناسب برای یک فصل آبی می‌کند.

وی بیان کرد: کشت برنج به آب بسیار بالایی نیاز دارد و با توجه به اینکه سازمان آب و برق در تابستان گذشته اعلام کم آبی کرده بود لذا شورای تامین و مدیریت بحران استانداری بعد از جلسات کارشناسی فراوان به این نتیجه رسیدند که امسال کشت برنج در استان ممنوع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: البته برخی از کشاورزان این ممنوعیت کشت را رعایت نکردند که در نتیجه آن بحران آبی تابستان گذشته و کمبود آب برای کشت پاییزه امسال به وجود آمد.

امیری زاده میزان کشت برنج امسال خوزستان را ۸۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۱۵ هزار هکتار از این مقدار در خارج از محدوده سدهای چهار گانه استان کشت شده یعنی آب مورد نیاز آنها از طریق رودخانه‌های فصلی، زه‌آبها و چاه‌های مجاز تامین می‌شود.

وی در مورد علت ممنوعیت کشت کلزا و چغندر قند در حوزه آبریز سد دز توضیح داد: زمان اصلی کشت کلزا و چغندر قند در مهر و آبان بوده و در خارج از این تاریخ میزان محصول دهی آنها پایین است و لذا براین اساس و با توجه به مشکلات کم آبی که در حوزه آبریز دز وجود دارد امسال بحث کشت این محصولات ممنوع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان یادآوری کرد: الگوی کشت تنها یک پیشنهاد است که از طرف جهاد کشاورزی داده می‌شود و اگر کشاورزی آن را رعایت نکند هیچ اهرمی جز در بحث عدم ارائه نهاده، کود و بیمه در اختیار جهاد کشاورزی قرار ندارد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *