یزدانی: رباتیک دانشگاهی باید به رباتیک صنعتی تبدیل شود

خورنا: علی یزدانی گفت: آنچه در دانشگاهها به عنوان رباتیک پیگیری می شود با آنچه در صنعت مورد نیاز است تفاوت بسیار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در جمع شرکت کنندگان در اولین مسابقات رباتیک پتروکاپ ۲۰۱۳: ایران در زمره کشورهایی است که استعدادهای بسیاری در زمینه دانش رباتیک دارد اما متاسفانه هنوز این فناوری در کشور به مرحله کاربردی و تجاری سازی نرسیده و دستاوردهای محققان و دانشجویان ما در این حوزه صرفا در مرحله تحقیقاتی باقی مانده است.

علی یزدانی، افزود: چالش اساسی در حوزه رباتیک ایران، شکاف عمیق بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای فعال در زمینه رباتیک با بخش صنعت به عنوان مهم ترین و اصلی ترین بخش در بکارگیری دستاوردهای این حوزه است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ۲۴ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار، افزایش بهره وری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها و باقی ماندن در رقابت جهانی با رقبای سرسخت را از جمله اهداف پرداختن این منطقه به حوزه ی رباتیک برشمرد.

یزدانی وجود رباتها و رباتیک را برای سرعت بخشیدن به اتوماسیون صنعتی صنایع کشور اجتناب ناپذیر دانست و خاطر نشان کرد: حرکت به سوی اتوماسیون صنعتی و تجاری سازی و بکارگیری و بومی سازی دانش رباتیک اگر چه دیر ولی باز هم می تواند آغاز زیبایی باشد برای آینده ای که رفاه و آسایش و پیشرفت را برای کشورمان به ارمغان می آورد.

وی، نیاز به افزایش کیفیت، وجود محیط های زیانبار و خطرناک برای انسان و استفاده در گلوگاهها در شرایطی که نیاز به افزایش تولید است را سه دلیل عمده برای استفاده از رباتها در صنعت دانست.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در ادامه گفت: مدیران صنعتی کشور بایستی به این باور برسند که دانش رباتیک در پیشرفت و توسعه کشور نقش کلیدی و اساسی دارد؛ اما متاسفانه این فناوری هنوز در کشور به مرحله کاربردی و تجاری نرسیده و دستاوردهای محققان و دانشجویان ما در این حوزه صرفا در مرحله تحقیقاتی باقی مانده است.