دفاع یک استاد دانشگاه از دایکت بندی هورالعظیم

یک استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تالاب هورالعظیم از طریق دایکت‌هایی به پنج مخزن تقسیم می‌شود که این دایکت ها در شرایط خشکسالی از پهن شدن آب در سطح کل تالاب و افزایش تبخیر آن جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مهدی قمشی عصر دوشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ در نشست کارگروه تالاب‌های خوزستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تالابهای کشور از بین رفته است اظهار کرد: در سال ۹۷ دولت تصویب کرد که نیاز آبی تالابها را سازمان محیط زیست مشخص و به شورای عالی آب گزارش کند تا توسط وزارت نیرو اجرایی شود.

وی بیان کرد: در تعیین حق آبه تالاب هورالعظیم باید دو دیدگاه هیدرولوژیکی و اکولوژیکی را مدنظر داشت یعنی علاوه بر مساحت و حجم آب رها سازی شده باید به مسائل اکولوژیکی تالاب و اینکه در چه موقع و چه مقدار باید کار راهسازی صورت بگیرد نیز توجه کرد.

قمشی گفت: تالاب هورالعظیم از طریق دایکت‌هایی به پنج مخزن تقسیم می‌شود که این دایکت ها در شرایط خشکسالی از پهن شدن آب در سطح کل تالاب و افزایش تبخیر آن جلوگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: هورالعظیم مانند مخزنی با وسط گود و کناره‌های کم عمق است که در شرایط کم آبی بیشتر بخشهای کناری آن خشک می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: برای وضعیت آینده تالاب هورالعظیم سه سناریو از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه شهید چمران اهواز تدوین شده است که براین اساس در شرایط خشکسالی باید یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون متر مکعب، در شرایط نرمال یک میلیون و ۶۰۰ میلیون متر مکعب و در شرایط ترسالی نیز یک میلیون و ۸۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب صورت بگیرد.

قمشی در پایان افزود: البته این تخصیص آب نیز نباید به صورت آنی صورت بگیرد بلکه باید براساس فصول مختلف و شرایط پرآبی، نرمال و کم آبی یک سال زراعی انجام شود.