استاندار خوزستان: کشت شلتوک در شرایط خشکسالی جریمه دارد

استاندار خوزستان با بیان اینکه شلتوک کاری در شرایط خشکسالی خلاف است و با متخلفین برخورد خواهد شد اظهار کرد: کشت شلتوک در این شرایط نه تنها خسارت ندارد بلکه جریمه نیز دارد و جریمه آن لغو پروانه کشت فصلی و پاییزه متخلف است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز قاسم سلیمانی عصر امروز دوشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ در حاشیه نشست کارگروه تالاب‌های خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: امسال حدود یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون متر مکعب آب برای هورالعظیم پیش بینی شده بود که در طول سال زارعی یعنی از مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ این آب رهاسازی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از این مقدار آب طی یک بازه زمانی خاص وارد هورالعظیم شده است اظهار کرد: رهاسازی آب باید در تمام دوران یکنواخت باشد نه اینکه در یک دوران زیاد و در یک دوران متوقف شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر از آنجایی که بخش اعظم آب تخصیصی به تالاب هورالعظیم طی شش تا هفت ماه اول سال زراعی رهاسازی شده است لذا برای باقی مانده سال یعنی از اول خرداد تا پایان شهریور تنها می‌توانیم ۲۴۹ میلیون متر مکعب آب به هورالعظیم برسانیم.

سلیمانی یادآور شد: اگرچه در شرایط خشکسالی اولویت آبرسانی به ترتیب برای آشامیدن، محیط زیست و سپس کشاورزی و آنهم کشت دائمی و فصلی است ولی متاسفانه در حال حاضر در بالادست مسیر سدکرخه به هورالعظیم و برخی مسیرهای دیگر به شکل بی‌رویه‌ای آب را به مصرف شلتوک کاری می‌رسانند.

وی عنوان کرد: دخایر آبی استان تا انتهای فصل پاییز چیزی در حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۲۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه تالاب ها بوده و بقیه نیز برای آشامیدن، کشاورزی و صنعت است.

استاندار خوزستان گفت: از رسانه‌ها و فعالین محیط زیست تقاضا داریم به خاطر کمک به تالابها، احشام و سالم سازی آب آشامیدنی مردم در زمینه عدم کشت شلتوک در شرایط خشکسالی فرهنگ سازی کنند زیرا کشت شلتوک در این وضعیت نتیجه‌ای نخواهد داشت و به علت نرسیدن آب از بین خواهد رفت.

سلیمانی با بیان اینکه شلتوک کاری در شرایط خشکسالی خلاف است و با متخلفین برخورد خواهد شد اظهار کرد: کشت شلتوک در این شرایط نه تنها خسارت ندارد بلکه جریمه نیز دارد و جریمه آن لغو پروانه کشت فصلی و پاییزه متخلف است.

وی افزود: البته در مورد ممنوعیت کشت شلتوک در سالجاری از قبل به طور مرتب اطلاعیه‌های رسمی نیز صادر و در صدا و سیما، رسانه‌ها و ستاد مدیریت بحران نیز برآن تاکید شده است.

استاندار خوزستان در پایان از تشکیل کمیته‌ای به ریاست دادستان خوزستان برای پیشگیری قانونی از بحث شلتوک کاری در استان خبر داد و بیان کرد: در جلسه امروز کارگروه تالابهای استان سه سناریو برای رسیدن آب به هورالعظیم مطرح شد که فردا طی جلسه‌ای کارشناسی یکی از این راهها انتخاب خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *