صدها غیزانیه دیگر در انتظار خوزستان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: خشکسالی صدمات جبران ناپذیری را امسال در بخش کشاورزی به وجود خواهد آورد و اگر این شرایط مدیریت نشود در آینده‌ای نه چندان دور صدها غیزانیه دیگر در استان به وجود خواهد آمد.

به گزارش خورنا خدارحم امیری زاده امروز شنبه ۱۲ تیر ماه در جلسه کارگروه مقابله با خشکسالی خوزستان با بیان این مطلب افزود: باید کارگروه های مشابه نیز در سطح شهرستان ها بوجود آید و بازدیدها و گزارشات آنها بصورت روزانه ارسال گردد.

وی بر لزوم همیاری بخش های دیگر به بخش کشاورزی استان تاکید کرد و بیان داشت: تامین علوفه دام ها در این شرایط بسیار مهم و حیاتی است و آب مورد نیاز نخیلات نیز باید فراهم شود زیرا در صورت از بین رفتن نخیلات چندین سال طول خواهد کشید تا دوباره یک نخل به ثمردهی برسد.

مدیر کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه با اشاره به وجود حدود ۹۰ هزار راس گاومیش در استان گفت: حیات گاومیش به عنوان ذخیره ژنتیکی حاصل از پرورش صدها ساله، بسیار متاثر از آب است و علاوه بر آب شرب باید آب لازم برای شناور شدن آنها نیز وجود داشته باشد.

کنارکوهی در پایان عنوان کرد: برای بقای حیات گاومیش‌ های خوزستان در شرایط فعلی سه طرح احداث حوضچه و تامین آب، دوش دادن گاومیش‌ ها و انتقال و نیز استفاده از گل ناشی از لایروبی سطح رودخانه و انتقال آن به جایگاه دام ها به مدیریت بحران استان پیشنهاد شده است.