جهش اساسی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان رامهرمز تاپایان امسال/با همراهی مردم می توان کرونا را کنترل کرد

نادر عسکری

مشروح گفتگوی دکتر عزتی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامهرمز با خبرگزاری خورنا

فاصله گذاری اجتماعی به یک فرهنگ نوین تبدیل شود

از زمان شیوع ویروس در سطح شهرستان رامهرمز کرونا تمامی امکانات خود را در مراکز بهداشتی و درمانی شهرها و روستاها بسیج کردیم و تنها راه کنترل و مبارزه با این ویروس پیچیده ،خود مراقبتی مردم از طریق استفاده از ماسک ،دستکش و عدم حضور در تجمعات است . تبدیل شدن فاصله گذاری اجتماعی به یک فرهنگ نوین باید از طریق رسانه ها، آموزش و پرورش ،و دستگاه های متولی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و در خلأ تولید واکسن کرونا صرفا اقدامات پیشگیرانه می تواند تا حدود بسیاری جامعه را در مقابله با این ویروس مصون دارد .

بی تفاوتی عده ای از مردم نفس های پرسنل مراکز درمانی را به تنگ آورده است

امروز بیمارستان ها و مراکز درمانی به عنوان خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند و پرسنل این مراکز هم مجاهدان عرصه این نبرد نابرابر هستند .حجم زیادی از بار عدم رعایت موارد بهداشتی توسط مردم بر دوش پرسنل بیمارستان ها قرار می گیرد  و با کوچکترین لغزشی به ویروس کرونا مبتلا می شوند. برخی از پرسنل هفته ها است به دلیل ابتلا به کرونا و یا ترس از انتقال کرونا به فرزندان، خانواده های خود را ندیدند . حدود ۲۰ درصد از پرسنل مراکز درمانی شهرستان رامهرمز به دلیل بیماری زمینه ای و ترس از ابتلا به کرونا و یا مبتلا شدن به این ویروس خانه نشین هستند. بیمارستان ها به دلیل تردد بیماران کرونایی مستعد آلوده شدن هستند و مردم تا حد ممکن از مراجعات غیر ضروری و سرپایی خوددداری کنند.
کمک های تجهیزاتی مردمی به مراکز درمانی نسبت به روزهای اولیه کاهش محسوسی داشته است اما با این اوصاف تمام تلاش خود به کار بردیم که هیچ همکار و پرسنلی به دلیل کمبود وسایل حفاظتی به این ویروس آلوده نشود و هم اکنون با توان مالی دانشگاه و شبکه به لحاظ وسایل حفاظتی مشکل خاصی نداریم .

قرنطینه خانگی بیماران کرونایی بازوی کمکی مراکز درمانی در مبارزه با این ویروس است

نسبت به ماه های اولیه شیوع این بیماری درصد بیشتری از مردم را تجویز به قرنطینه خانگی می شود .در موارد ضروری که علایم بالینی این بیماری در بدن افراد نمود بیشتری پیدا می کند و فرد ابتلا به بیماری زمینه ای باشد دستور به بستری در بیمارستان ها میدهیم . دوره ۱۴ روزه قرنطینه خانگی و ۲۰ روزه استفاده از ماسک پس از قرنطینه باعث از بین رفتن این ویروس می شود. در مدت زمان قرنطینه افراد حداقل بین ۱ تا ۳ بار از طریق همکاران با این افراد تماس گرفته می شود و یکبار به صورت حضوری از منازل این افراد برای ارائه دستورات لازم بازدید می شود. افرادی که قرنطینه خانگی را رعایت نکنند به سیستم قضایی معرفی می شوند و جریمه های سنگینی در انتظار آنها قرار دارد .

مرکز ۱۶ ساعته pcr روزانه از ۵۰ نفر تست کرونا می گیرد

برای مبارزه با این بیماری چند پزشک متخصص به طور مستقیم در سطح مراکز درمانی و شبکه بهداشت در حال خدمت رسانی هستند .مرکز ۱۶ ساعته pcr تا ساعات پایانی شب از مردم تست ابتلا به کرونا می گیرد و در کنار این مرکز ،آزمایشگاه های خصوصی هم از طریق نمونه گیری خون می توانند ابتلا و یا عدم ابتلای افراد به این ویروس را تشخیص دهند. به دلیل ارسال نمونه های pcr به مراکز چهار گانه تشخیص کرونا در سطح استان، جواب دهی کمی زمان بر است و مردم باید صبوری بیشتری به خرج دهند. سی تی اسکن صرفا مرحله تشدید یا عدم تشدید بیماری را در بدن فرد نشان می دهد و ما به دلیل حساس بودن این دستگاه به پزشکان متخصصمان ابلاغ کردیم مگر در موارد ضروری و ضربه مغزی دیگر از این دستگاه استفاده نشود تا بتوانیم در خدمت بیماران کرونایی باشیم.

تا ۶ ماه آینده فاز دوم اورژانس بیمارستان مادر به بهره برداری می رسد

با قول های مساعد دانشگاه و پیگیری نماینده شهرستان حاج ابراهیم متینیان در سطح استان تمام تلاش خود را به کار می بریم که تا ۶ ماه آینده این اورژانس افتتاح شود و با افتتاح این اورژانس جهش اساسی در حوزه درمان برداشته می شود  .منازل پزشکان متخصص در حال تکمیل است و در سال گذشته توانستیم ۱۰ پزشک متخصص دیگر برای شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامهرمز جذب کنیم و در حال حاضر به لحاظ پزشک متخصص کمبود نداریم اما با توجه به وضعیت ویروس کرونا در زمینه پزشک عمومی مشکل داریم اما سعی می کنیم این را نیز با شیفت بندی منظم مرتفع کنیم.تا پایان امسال ct اسکن دوم بیمارستان مادر به بهره برداری می رسد و با افتتاح این اورژانس خدمات بسیاری از طریق دانشگاه علوم پزشکی به این بیمارستان افزوده می شود.
در زمینه سونوگرافی هم ما در سطح بیمارستان یک سونوگراف داریم و به محض دانش آموختگی یکی دیگر از سهمیه های دانشگاهی سونوگرافی به شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملحق می شود.