ناظر گمرکات خوزستان:

ساختمان جدید گمرک چوئبده و چذابه در ایام دهه فجر افتتاح می‌شوند

ناظر گمرکات خوزستان از افتتاحیه ساختمان جدید گمرک چوئبده و چذابه در ایام فجر خبر داد و گفت: در این ایام همچنین کلنگ زنی 50 واحد منازل سازمانی را بندرامام داریم.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز غلامرضا بلوطی میرزا در نشست خبری مدیران کل استانی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: درآمد گمرکات کل استان خوزستان در سال جاری ۲۵ هزار و ۱۷۵ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است؛ از این میان ۲۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال مربوط به بندرامام، ۲ هزار میلیارد ریال خرمشهر، ۶۰۸ میلیارد ریال آبادان و حدود هشت میلیارد ریال آن مربوط به اهواز بود.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص آمار صادرات استان خوزستان بیان کرد: از خوزستان ۹ میلیارد و ۱۵۷ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی ۸۰ درصد و ۱۳ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات از استان خوزستان بندرامام با هفت میلیارد و ۹۵۶ میلیون ریال رکوردار و همچنین شهرهای اهواز و خرمشهر در رده های بعدی قرار دارند.

بلوطی میرزا عمده محصولات صادر شده را در حوزه پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز عنوان کرد و گفت: عراق، چین، امارات، هند، اندونزی، تایلند و سریلانکا جزو عمده کشورهای صادراتی هستند.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه رتبه صادرات گمرک خوزستان از لحاظ ارزشی و وزنی رتبه سوم کشور را دارد، یادآور شد: در مجموع شاهد ۷۳۲ میلیون دلار صادرات از مبدأ سایر استان های کشور به سمت عراق بودیم که خروج آنها از طریق مرزهای شلمچه و چذابه استان خوزستان انجام شد.

وی در خصوص آمار واردات این استان گفت: امسال پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که بندرامام با پنج میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است.

بلوطی میرزا با اعلام این خبر که گمرک خوزستان به لحاظ واردات از نظر وزنی رتبه اول و از نظر ارزشی رتبه سوم را دارد، ادامه داد: میزان واردات استان خوزستان نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی یک درصد کاهش و از نظر وزنی ۹ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه عمدتا گمرکات استان خوزستان از جمله بندرامام شاهد بیشترین واردات کشور را بودند، یادآور شد: اقلام وارداتی عمدتا کالاهای اساسی بوده که رویکرد مثبت دولت و نظام به تأمین نیازهای مردم و همچنین به اهتمام آنها در خصوص معیشت مردم را نشان می دهد.

وی از افتتاحیه ساختمان جدید گمرک چوئبده و چذابه را در ایام فجر خبر داد و گفت: در این ایام همچنین کلنگ زنی ۵۰ واحد منازل سازمانی را بندرامام داریم.

بلوطی میرزا خبر داد: بزرگترین مرکز شماره گذاری خودروهای اروندی را دوشنبه هفته آینده در ستاد نظارت گمرکات خوزستان (شهر اهواز) کلنگ زنی می کنیم و سعی بر این است تا این طرح با متراژ ۶ هزار مترمربع محوطه و ۴۰۰ مترمربع ساختمان اداری در کشور بی نظیر باشد و نهایتا تا عید و قبل از تابستان سال آینده افتتاح و به بهره برداری برسد.

ناظر گمرکات خوزستان در پایان عنوان کرد: ساماندهی سالن مسافربری شلمچه و همچنین به بهره برداری ایکس ری کامیونی این مرز را با همکاری منطقه آزاد اروند در پیش رو داریم که امیدوارم با این کار شاهد رونق تجارت در مرز شلمچه باشیم.