مدیرکل ثبت احوال خوزستان:

بیشترین آمار ازدواج در خوزستان مربوط به افراد زیر دیپلم است

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: طی هشت ماه نخست سالجاری بیشترین آمار ازدواج در خوزستان مربوط به افراد زیر دیپلم و بیسواد بوده است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در نشست خبری به مناسبت روز ملی ثبت‌احوال که امروز سه شنبه سوم دی‌ماه ۹۸ در اداره‌کل ثبت احوال خوزستان برگزار شد مجتی فاطمی عنوان کرد: اولین شناسنامه کشور به نام فاطمه و نام خانوادگی ایرانی در سوم دی‌ماه ۱۲۹۷ شمسی صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان با بیان اینکه در جمهوری اسلامی دو‌ مرز قابل تعریف وجود دارد توضیح داد: مرز اول جغرافیایی است که نیروهای نظامی با همکاری مردم از آن محافظت می‌کنند و مرز دوم که هویتی است وظیفه حفاظت و صیانت از آن برعهده کارمندان ثبت ‌احوال است.

تعویض شناسنامه اجباری نیست

وی در ادامه یادآور شد: اگر مرز هویتی جدی گرفته نشود دستگاهها و مراجع نظارتی، قضایی و امنیتی به قطع دچار یکسری مشکلات اساسی می‌شوند.

فاطمی یکی از راه‌های دفاع از مرز هویتی را ثبت فوتی‌ها و تولدها در مدت تعیین شده قانونی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده‌های احتمالی، برطبق قانون باید هر فوتی ظرف مدت ۱۰ روز و تولدها ۱۵ روزه در اداره ثبت‌احوال ثبت شوند

مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان اظهار کرد: تعویض شناسنامه به رضایت فرد بستگی دارد و هیچ دفتر پیشخوان، اداره پست و ثبت احوالی حق اجباری کردن این مسئله را برای مردم ندارند.

شناسنامه تعویضی چهار روزه و شناسنامه المثنی باید یک ماهه به متقاضیان تحویل داده شود

وی بیان کرد: تعویض شناسنامه در صورتی امکان‌پذیر است که تغییری در شناسنامه فرد به وجود آمده باشد یعنی اگر نام، نام خانوادگی فرد تغییر کرده و یا فردی دارای شناسنامه فرسوده باشد در آن صورت می‌تواند اقدام به تعویض شناسنامه خود کند.

فاطمی گفت: البته در حال حاضر بحث تعویض شناسنامه در خوزستان کاملا مکان محور شده است یعنی برخلاف دوره‌های گذشته هیچ نیازی به مراجعت به محل اولیه صدور شناسنامه نیست.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان عنوان کرد: از زمان تحویل مدارک به دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت‌احوال، شناسنامه تعویضی ظرف مدت چهار روز و شناسنامه المثنی باید یک ماهه به متقاضیان تحویل داده شود و در صورت عدم تحویل طی این مدت، شهروندان می‌توانند برای پیگیری به قسمت بازرسی اداره ثبت‌احوال مراجعه کنند.

وی ضمن تاکید بر لزوم اخذ شناسنامه جدید بلافاصله پس از مفقود شدن شناسنامه قبلی گفت: از سال ۱۳۹۱ که یک میلیون و ۴۰۰ هزار شناسنامه جلد قرمز در استان خوزستان تعویض و میکانیزه شده است آمار جعل شناسنامه به شدت در استان کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۹ درصدی آمار ازدواج در خوزستان

فاطمی با بیان اینکه تمامی شناسنامه‌های نوزاد به صورت دو برگی صادر می‌شوند اظهار کرد: این شناسنامه‌های دو برگی فاقد جایگاه الصاق عکس بوده و هنگاهی که فرد به سن ۱۵ سالگی رسید با شناسنامه‌های چهار برگی تعویض خواهند شد.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان عنوان کرد: در هشت ماهه نخست سالجاری ۲۰۴ هزار شناسنامه جلد قرمز قدیمی تعویض شده است و مهر المثنی نیز برای این شناسنامه‌‌ها حذف شده است.

وی بیان کرد: حذف مشخصات همسر اول در شناسنامه خانمهای مطلقه در صورتی به وقوع می‌پیوند که وی دوشیزه باشد و برای آقایان نیز پس از ازدواج دوم امکان پذیر است.

فاطمی از کاهش ۹ درصدی آمار ازدواج در استان خوزستان خبر داد و تصریح کرد: در هشت ماهه نخست سالجاری ۲۴ هزار و ۱۶۰ ازدواج به ثبت رسیده است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۸ ازدواج بوده است.

کاهش ۱۳/۵ درصدی فرزند آوری در خوزستان

مدیرکل ثبت احوال خوزستان اضافه کرد: البته بیشترین آمار ازدواج خوزستان در هشت ماه نخست سالجاری مربوط به افراد زیر دیپلم و بیسواد بوده است.

وی ضمن اشاره به رتبه ششم کشوری استان خوزستان در زمینه ازدواج گفت: میانگین سن ازدواج در خوزستان برای مردان ۲۸ سال و ۹ ماه و برای خانمها ۲۳ سال و ۹ ماه در سالجاری بوده است.

فاطمی ادامه داد: همچنین طی این مدت در حدود ۳۲۵ مرد و ۲۵ زن بالا ۶۰ سال و نیز ۲۲ مورد ازدواج زن و مرد بالای ۶۰ سال به وقوع پیوسته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان خوزستان از لحاظ آمار طلاق رتبه بیست و یکم کشوری را دارد اظهار کرد: طی هشت‌ماه نخست سالجاری پنج هزار و ۹۹۴ طلاق در خوزستان به وقوع پیوسته است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته در حدود شش هزار و ۱۴۸ طلاق بوده است.

وی ضمن اشاره به رتبه دوم خوزستان از لحاظ آمار ولادت در سطح کشور گفت: ۶۵ هزار و‌ ۲۴۵ واقعه تولد طی هشت ماه گذشته در استان به ثبت رسیده است که این آمار در حال حاضر با توجه به اینکه در مدت مشابه سال گذشته در حدود ۷۵ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است یک کاهش ۱۳/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

عارضه قلبی بیشتر علت فوت در سال ۹۸

فاطمی ادامه داد: امسال از ۶۵ هزار و‌ ۲۴۵ واقعه تولدی که در خوزستان به ثبت رسیده است ۶۳ هزار و ۲۵۵ مورد تک زایی، ۹۵۷ مورد دوقلو زایی، ۲۴ مورد سه قلو زایی و یک مورد نیز چهار قلو زایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان تصریح کرد: بیشترین فرزند آوری امسال در خوزستان مربوط به مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله بوده است و زنان ۳۰ تا ۳۴ ساله و ۲۰ تا ۲۴ نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در این زمینه دارند.

وی عنوان کرد: در هشت ماه نخست سالجاری به ازاری هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر در استان خوزستان متولد شده است یعنی تعداد پسران متولد شده در این مدت ۳۳ هزار و ۵۳۹ نفر و دختران نیز ۳۱ هزار و ۸۳۶ نفر بوده است.

فاطمی ادامه داد: همچنین تعداد ولادت‌ها در شهر ۵۰ هزار و ۵۷۳ نفر و در روستاهای خوزستان ۱۴ هزار و ۶۷۲ نفر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان در مورد تعداد متوفیان استان در سال ۹۸ گفت: در این مدت ۱۳ هزار و ۷۴۱ واقعه فوت در خوزستان به ثبت رسیده است که بیشتر علت فوت آنها نیز بیماریهای قلبی بوده است.

نامهای مذهبی در خوزستان از نامهای دیگر بیشتر طرفدار دارند

وی اضافه کرد: البته در هشت ماه نخست سال ۹۸ به ازای هر ۱۰۰ زن فوت شده حدود ۱۳۳ مورد فوت برای مردان ثبت شده است.

فاطمی با بیان اینکه فراوانی نامهای مذهبی در خوزستان از دیگر نامها بالاتر است اظهار کرد: نامهای حسین، علی، محمد، امیرعلی و امیرحسین به ترتیب دارای بیشترین فراوانی در خوزستان هستند و در بین خانمها نیز به ترتیب نامهای فاطمه، زینب، زهرا، رقیه و ریحانه بیشترین فراوانی را دارند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان ضمن اشاره به کمیسیون تغییر نام در استان گفت: ماهیانه ۳۰۰ تغییر نام در این کمیسیون به تصویب می‌رسد. نامهای ائمه و معصومین به هیچ عنوان در این کمیسیون تغییر نخواهند کرد.

وی عنوان کرد: سه هزار و ۲۷۹ نفر خوزستانی طی هشت ماه نخست سالجاری، اقدام به تعویض نام خود کرده‌اند و هفت هزار و ۷۳۶ نفر نیز نام خانوادگی خود را تغییر داده‌اند.

افراد معلول و دارای ناتوانی، حرکتی کارت ملی هوشمند خود را در خانه تحویل می‌گیرند

فاطمی یادآوری کرد: هیچ دفتر پیشخوان و اداره ثبت احوالی در خوزستان حق گرفتن کپی شناسنامه برای ارائه خدمات سجلی را ندارد و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این زمینه مراتب را به بازرسی ثبت احوال اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان اظهار کرد: ۹۰ درصد مردم خوزستان در حال حاضر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند یعنی از سه میلیون و ۶۰۰ هزار خوزستانی واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند، در حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر این کارت را دریافت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: معلولین و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و حرکتی در استان که نمی‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات ثبت ‌احوال و دفاتر پیشخوان و پست مراجعه کنند اگر این مسئله را به بازرسی اداره‌کل ثبت‌احوال اطلاع دهند یک ایستگاه سیار با مراجعه به منازل این افراد، کارت ملی هوشمند آنها را صادر می‌کنند.