معاون شهردار اهواز:

مظنونین اصلی آتش‌سوزی در سایت صفیره اهواز به دستگاه قضایی معرفی شدند

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه آتش‌سوزی در سایت پسماند صفیره عمدی بوده است اظهار کرد: براساس فیلم دوربین‌های مدار بسته و همچنین گزارش کارشناسان آتش‌نشانی ما شکایتی را تنظیم و مظنونین اصلی این حادثه را نیز به دستگاههای قضایی معرفی کرده‌ایم.

احمدرضارستمی: به گزارش خبرگزاری خورنا در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که امروز دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ با موضوع “پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش‌سوزی” در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد علیرضا عالیپور در مورد آتش‌سوزی سایت پسماند صفیره اهواز گفت: مساحت این سایت ۱۲۰ هکتار است که در سال ۱۳۹۲ با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در فاصله ۳۰ کیلومتری اهواز احداث شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: در این سایت مقرر شده بود که دفع زباله‌ها به صورت بهداشتی صورت بگیرد یعنی زباله‌های تر تبدیل به کود کمپوست و زباله‌های خشک نیز مجددا بازیافت شوند و مابقی این زباله‌ها هم که شامل مخلوطی از زباله‌های غیر قابل تفکیک از دو نوع خشک و تر هستند نیز به سلولها دفع بهداشتی این سایت سپرده شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه از حدود سال ۱۳۹۴ به علت برخی سوء مدیریت‌ها در مدیریت پسماند، کارخانه‌ای که می‌بایست به کار تفکیک زباله‌ها بپردازد از بهره‌برداری خارج می‌شود بطوریکه از این سال به بعد و تا الان در حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار زباله تر و خشک بدون هیچگونه تفکیکی، در کل سایت صفیره به صورت فله‌ای دفع می‌شوند.

عالیپور اضافه کرد: البته ظرف یک تا دو سال اخیر نیز یکسری فعالیت‌های بسیار مثبتی برای احیای دوباره این کارخانه هم صورت گرفته است زیرا برای به حداقل رسانی کار دفع زباله در سایت صفیره نیاز است که کار تفکیک زباله‌های تر و خشک به خوبی صورت بگیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در مورد مظنونین اصلی آتش‌سوزی اخیر در سایت زباله صفیره گفت: در سالهای گذشته و تا قبل از نصب دوربین‌های مدار بسته در این سایت ما به افرادی مشکوک بودیم که با ادعای بومی بودن قصد داشتند نگهبانی از این محل را به صورت اجباری و تحمیلی بگیرند زیرا آنها همیشه با تهدید می‌گفتند که اگر نگهبانی از این سایت را براساس دستمزدی که خودمان هم مقدارش را تعیین می‌کنیم به ما ندهید چه بسا برای شما حوادث مختلفی را ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پس از نصب دوربین‌های مداربسته‌ای که ظرف یک سال گذشته در این محل نصب شد و همچنین گزارشات کارشناسان آتش‌نشانی مشخص گردید که آتش‌سوزی اخیر سایت صفیره در اثر سوختن مواد فسیلی چون گازوئیل و یا بنزین بوده است. زیرا در حالت طبیعی آتش‌سوزی‌های به وجود آمده در محل دفن زباله‌ها دارای دودی سفید‌رنگ بوده که آنهم ناشی از سوختن گاز متان است ولی در این آتش‌سوزی اخیر نه تنها دود حاصل سیاهرنگ بود و بلکه لهیب آتش آن نیز بسیار وسیع و گسترده بوده است‌.

عالیپور در پایان با بیان اینکه آتش‌سوزی در سایت صفیره اهواز عمدی بوده است اظهار کرد: براساس فیلم دوربین‌های مدار بسته و همچنین گزارش کارشناسان آتش‌نشانی ما شکایتی را تنظیم و مظنونین اصلی این حادثه را نیز به دستگاههای قضایی معرفی کرده‌ایم.