چگونگی استیضاح شهردار اهواز و تعیین سرپرست جدید

هفتادونهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار استیضاح شهردار و انتخاب شهردار جدید پیش از ظهر روز گذشته برگزار شد.

سیستم شهرداری شفاف نیست

محمدهادی قنوات عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حضور ۲۰ ماهه شهردار اهواز، اظهار کرد: پس از انتخاب شهردار اهواز با ۱۳ رأی این سرمایه اجتماعی مانند کوهی از یخ در برابر آتشِ بی‌انگیزگی و بی‌برنامگی قرارگرفته است.

وی افزود: مطالبه عمومی شهروندان اهوازی که در شعارهای انتخاباتی اعضای شورای پنجم تبلور یافت؛ مبارزه با فساد، کارآمد ساختن مجموعه مدیریت شهری و محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار اهواز بود.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به وجود هزاران کارگر زحمتکش در شهرداری، عنوان کرد: یکی از انتقادات همیشگی بر مدیریت استان، عدم ثبات مدیریت‌هاست. ازاین‌رو علی‌رغم پیشنهادات برخی از اعضا تأکید داشتم که باید شهردار فرصت کافی برای ارائه برنامه‌های خود را داشته باشد.‌

قنوات با بیان این‌که شاید خون و هوای تازه، موجب تغییر و بهبود شرایط موجود شود، اظهار کرد: قرار بود شهرداری برای همه شهروندان به اتاق شیشه‌ای تبدیل شود حال آن‌که حتی اعضای شورا نیز از بسیاری تصمیمات بی‌خبرند و هنوز هم اطلاعات درون سیستم مدیریت شهری شفاف نیست و این‌گونه مشکلات که ناشی از عدم‌اصلاح ساختاری است، صدای اعتراض شهروندان را درآورده است.

وی افزود: چرا نهضت خدمت و رفع محرومیت مناطق حاشیه‌ای بر زمین ماند! آسفالت معابر و شریان‌های مواصلاتی کدام شهر ایران به خرابی شهر اهواز است؟

وی گفت: شهردار اهواز می‌توانست پل‌های عابر پیاده مکانیزه اهواز را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به چرخه خدمت بازگرداند و اهتمام ویژه‌ای در این وضعیت آب و هوایی به ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی جهت تجهیز به سیستم سرمایشی می‌داشت.

قنوات با بیان این‌که باید توجه بیشتری به وضعیت پرداخت حقوق کارگران خدمات شهری و فضای سبز شود، اظهار کرد: شهردار اهواز می‌توانست با استفاده از اعتبارات ملی ریزگردها، وضعیت پارک‌ها، فضای سبز اهواز  و کمربند سبز اهواز را متحول کرده و ارتقاء بخشد.

سرنوشت یک کلان‌شهر را با احساسات به خطر نیندازیم

حسین حیدری یکی از دو عضو مخالف استیضاح نیز با بیان این‌که نمره بیست را با ۵ عوض نکنیم، اظهار کرد: قاعده این است که اگر مدیری برکنار می‌کنیم باید مدیر بهتری جایگزین کنیم.

وی افزود: شهرداری را به چالش نکشیم و دوراندیش باشیم و سرنوشت یک کلان‌شهر را با احساسات به خطر نیندازیم.

نقاط ضعف و قوت کتانباف

حجت الاسلام جاسم موسی پور در ابتدا با بیان نقاط قوت کتانباف، اظهار کرد: از شهردار برای ایجاد نظم نسبی در پرداخت حقوق‌ها، گسترش فضای سبز، توجه به مسائل فرهنگی به‌ویژه مناطق محروم تقدیر می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تداوم مشکلات شهر، گفت: شهروندان اهوازی به هنگام سفر به دیگر شهرهای کشور سرعت تغییرات در دیگر شهرها را مشاهده می‌کنند.

این عضو شورای شهر با اشاره به پاکدستی کتانباف، گفت: اینکه پرونده املاک شهرداری غیرشفاف است این عین فساد است. اگر شهردار به شایسته‌سالاری برای انتصابات، توجه می‌کرد وضع به این‌گونه نبود؛ خروج از مدار شایسته سالاری چیزی غیر از عقب ماندگی شهر را به دنبال ندارد.

وی افزود: پیشنهاداتی برای سپردن برخی پست‌ها به اعضای مخالف شهردار با هدف جلوگیری از استیضاح انجام شد که امیدواریم بدون اطلاع کتانباف بوده باشد.

موسی پور با بیان اینکه مصلحت مردم، اعضای شورا و جناب کتانباف در انجام استیضاح است، گفت: عدم جذب سرمایه‌گذار، عدم‌ اصلاح حتی تنها یک ورودی شهر ، بازنشستگی کتانباف، عدم تمدید مأموریت و ابهام در این خصوص و همچنین استعفاهای مکرر او که منجر به تزلزل در مدیریت می‌شود، از دیگر انتقادات وارده است.

شادابی من به علت خوشحالی کتانباف است

محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر با بیان این‌که اهواز وارث مشکلات زیادی است، اظهار کرد: با توجه به چالش‌ها و مشکلات حتی قالیباف هم اگر شهردار باشد نمی‌تواند آن‌ها را به‌طور کامل حل کند.

وی گفت: می‌گویند من و کتانباف سینه‌چاک همدیگر هستند در حالی که اینگونه نیست بلکه به شرایط و عملکردها نگاه میکنیم.

وی با بیان اینکه جناح بندی در شورا و حذف دو عضو کار درستی نیست، عنوان کرد: کتانباف هیچ علاقه‌ای به ماندن نداشت اما بی انگیزه نبود و به شرایط انتقاد داشت؛ عملکرد شهرداری به مردم گفته نشده و این از عیوب کتانباف است؛ امروز روز آرمانی کتانباف است و وی نفس راحتی خواهد کشید؛ من هم که می‌بینید شاداب امده‌ام چون او خوشحال است.

توقع و انتظار ما بیش از این است

اسکندر لطفعلی‌زاده دیگر عضو شورای شهر نیز اظهار کرد: نقد من کم‌کاری و بدکاری شهردار نیست بلکه مشکلات ما به حدی است که توقع و انتظار ما بیش از این است تا بیشتر به سمت توسعه و امید حرکت کنیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که کارایی شهرداری بیشتر شود؛ در همین شرایط اقتصادی کشور، کافی است بودجه و پروژه‌های اهواز را با سایر کلان‌شهرها مقایسه کرد.

لطفعلی‌زاده گفت: اقای فلسفی انتقادات خود به شهر و شهرداری قبل از عضویت در شورا را نگاه کنید درحالی‌که اکنون همه آن‌ها را توجیه می‌کنید.

تصمیمات شورا موجب ایجاد گسست در جریان اصولگرایی شد

منصور کتانباف نیز در پایان به دفاع از خود پرداخت و با بیان این‌که امروز به همان اندازه مسرورم که در روز انتصابم بودم، اظهار کرد: شهرداری اهواز درگیر گرفتاری‌های گوناگون است و پرداختن به اصلاح ساختار و سازمان به زمان بیشتری نیاز دارد و درصورت انجام، تا سال‌ها می‌توان از آن بهره برد.

وی افزود: اتفاقاتی که در ۲۰ ماه گذشته رخ داد همه آن‌ها ضبط و ثبت شده است؛ اولین استعفای من در تاریخ ۲۸ آذر ۹۷ بود و پس‌ازآن دو استعفای دیگر نیز به شورا ارائه دادم زیرا همان موقع فهمیدم که بعضی از اعضا تسلط کافی به امور شهری ندارند.

کتانباف در ادامه گسست به وجود آمده در جریان اصولگرایی، را به علت تصمیمات شورای شهر عنوان کرد که با واکنش موسی پور و دیگر اعضای شورای شهر روبه رو شد.

موسی پور علت گسست به وجود امده را عملکرد کتانباف دانست و از او خواست تا از حربه‌های تفرقه و فتنه جناحی و قومی و حزبی ما بین اعضای شورا استفاده نکند.

کتانباف نیز از موسی پور خواست تا انتصاباتی که می‌گوید ناتوان و ناشایست بودند را نام ببرد و اعلام کند.

وی گفت: آن‌هایی که در این دو سه روز برای عدم استیضاح به شما فشار آوردند و مناصبی را پیشنهاد دادند، اعلام کنند که آیا من به آن‌ها گفته ام این کار را بکنند.

وی عنوان کرد: اگر شهری زیرساخت دارد و حوادث طبیعی و غیرطبیعی کمتری برای آن رخ می‌دهد، توسعه بیشتری پیدا می‌کند؛ این وضعیت شهر تقصیر من یا شما نیست.

کتانباف افزود: فلسفی و حیدری اگر از من دفاع می‌کنند به خاطر من نبوده بلکه از وضعیت موجود دفاع می‌کنند؛ من فتنه‌گر نیستم و نمی‌خواهم تفرقه بیندازم؛ من حاضر نیستم به شهر اهواز آسیب وارد شود.

شاعری؛ سرپرست جدید شهرداری

در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر با ۱۱ رای موافق و ۲ رای (حیدری وفلسفی) مخالف به استیضاح کتانباف شهردار اهواز رای دادند و با همین آرا، موسی شاعری را به سمت سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز دیگر نامزد سرپرستی شهرداری بود که تنها ۲ رای به دست آورد.

موسی شاعری نیز ضمن تشکر از حسن اعتماد اعضای شورا، اظهار کرد: هدف ما تلاش برای همدلی بین اعضای شورا، کارکنان شهرداری و مردم اهواز است.

وی افزود: این اولین بار است که شورای شهر یک نفر را از بدنه شهرداری برای مدیریت ان انتخاب می‌کند.

سرپرست شهرداری اهواز گفت: هردستی که برای خدمت به مردم دراز شود را می‌بوسم و از همه برای نقد منصفانه و  ارائه پیشنهاد جهت افزایش کارایی شهرداری دعوت می‌کنم.

وی رأی شورا را نشان دهنده نگاه ویژه به شهرداری و بدنه آن عنوان کرد و ادامه داد: حتی یک درخواست شخصی از سوی اعضای شورای شهر وجود نداشته است ؛ باید تلاش کنیم افراد شایسته و توانمند مدیریت بخش‌های مختلف را به عهده بگیرند.