خرید تضمینی گندم در خوزستان به ۸۶۰هزار تن رسید

برداشت گندم از ۲۶فروردین ماه با ۲ هفته تاخیر در مناطق جنوبی و غربی خوزستان شروع شد ولی هم اکنون بجز مناطق مرتفع و سردسیر شمال شرق خوزستان ، برداشت گندم به صورت دستی و مکانیزه در همه نقاط استان ادامه دارد.

خدارحم امیری زاده افزود: این میزان خرید در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲۰۰هزار تن افزایش نشان می دهد.

وی گفت: براساس برآوردهای میدانی پیش بینی می شود تولید و خرید تضمینی گندم در خوزستان در مقایسه با سال زراعی قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

به گفته امیری زاده پارسال حدود یک میلیون و ۱۳۰هزار تن گندم مازاد برنیاز ، از کشاورزان خوزستانی به نرخ تضمینی خریداری شد ولی بر خلاف پیش بینی قبلی ، امسال با وجود بحران سیلاب و آبگرفتگی حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان که عمده آن مزارع آماده برداشت گندم بوده ، خرید این محصول به نرخ تضمینی افزایش داشته باشد.

‘پیک’ خرید گندم در خوزستان ۴۰روز از آغاز برداشت این محصول است و پس از آن برداشت و خرید این محصول به تدریج کاهش می یابد.
مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور با بیان اینکه حدود ۲۰هزار تن گندم خریداری شده استان در حال حمل به سایر نقاط کشور است افزود: از مجموع کل گندم خریداری به نرخ تضمینی ، ۶۳۰هزار تن توسط مراکز تعاون روستایی به عنوان مباشر و ۲۳۰هزار تن توسط مراکز خرید اداره کل غله انجام شده است.

وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷هزار و گندم ‘دورم’ که برای عمل آوری ماکارونی مناسب است ۱۷هزار و ۵۰۰ ریال خریداری می شود افزود: بهای گندم خریداری شده حداکثر تا ۲۴ساعت به حساب کشاورزان گندم کار خوزستان واریز می شود.
نرخ تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی گذشته ۱۳هزار ریال بود.

در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.

پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان کاهش ۷۵۰هزار تنی داشته باشد.

برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان ۴۰ روز از آغاز برداشت گندم است. گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر۸۲هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارد کرد.
استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری ۱۲۴نوع محصول تولید می کند که از این حیث تولید کمی و تنوع رتبه نخست کشوری را دارا است.
ب

نا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالی است که از حیث تولید و میزان خرید تضمینی گندم ، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.

تازه ترین پیش بینی های تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور نشان می دهد در صورت روند رو به افزایش خرید گندم تضمینی ، امسال نیز خوزستان از حیث میزان خرید تضمینی رتبه نخست را در کشور کسب کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *