خوزستان مظلوم گرفتار مسئولان ناکارآمد

سیل اخیر در خوزستان نشان داد که داشتن تجربه در مدیریت منابع و پیش بینی بحران تا چه اندازه مهم است؛ در روزهایی که خوزستان درگیر با سیلاب بود و شهرها و روستاها یکی پس از دیگری تخلیه می‌شدند اما جمعیت افراد مضطرب از سیل رو به افزایش بود.

روابط عمومی به هنگام بروز بحران در سازمان در سه مقطع زمانی (قبل،حین وبعداز بحران) ایفای نقش می‌کند واگر در این راه به درستی عمل کند، گذر از بحران به سهولت ممکن است و اگر ضعف وسستی پیشه کند، عبور موفقیت آمیز از بحران بسیار دشوار می‌شود. مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان اردیبهشت ۹۵ به‌عنوان روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان منصوب و مدتی بعد به‌عنوان مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد روحانی معرفی شد.

پس از پیروزی روحانی در انتخابات سال ۹۶، سعید رضوانی در بهمن همان سال به‌عنوان مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان منصوب شد تا یک فرد کم تجربه سکان اطلاع رسانی استانداری خوزستان را برعهده بگیرد.

اما یکی دیگر از دستگاه‌های موثر در مدیریت بحران، اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان است که از بهمن سال ۹۵ تاکنون توسط کیامرث حاجی زاده اداره می‌شود؛ حاجی زاده پیش از این به‌عنوان مدیر بیمارستان‌های شهید طباطبایی باغملک، شهید طالقانی اهواز، امام خمینی(ره) اهواز و شفا بود. همچنین از دیگر سوابق حاجی زاده می‌توان به رئیس مرکز بهداشت امیدیه، معاون اداره کل انتقال خون خوزستان و مدیر سامانه ارتباط مردم و دولت(سامد) استانداری خوزستان اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، استاندار خوزستان حتی در انتخاب مدیرکل بازرسی استانداری هم توجه کافی به تجربیات مدیران خود نداشته و شهاب رزمی را با سوابق کاری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان، کارشناس حقوقی سازمان آب وبرق خوزستان، عضو کمیسیون حریم بستر سازمان آب و برق خوزستان، مشاور و مدیر حقوقی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مدیر حقوقی سازمان تحقیقات ترویج و آموزش جهاد کشاورزی انتخاب کرده است.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که استاندار خوزستان در تعیین تکلیف مدیریت‌ها و انتخاب افراد موثر برای آنها سهل انگاری کرده است، برای نمونه بحرینی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فردی است که پیش از این معاون اقتصادی استانداری بود، شهریور سال گذشته به دلیل حمله قلبی زیر تیغ جراحان قرار گرفت و تا مدت‌ها در محل کار نبود؛ مشکلی که وی سال‌ها است با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

همچنین از ماه‌ها قبل و در پی بازنشستگی معاون‌های امنیتی و عمرانی استانداری، این دو منصب مهم بدون تکلیف مانده بود که به تازگی معاون عمرانی انتخاب شد اما صندلی معاون امنیتی خالی است.

فاضل عبیات نیز با مدرک فوق لیسانس برق و دکتری الهیات که امروز به عنوان معاون عمرانی استاندار خوزستان معارفه شد، تاکنون سابقه عمرانی یا فعالیت سیاسی در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و یا شهرداری‌ها نداشته اما با این حال به‌عنوان سکاندار عمران خوزستان معرفی شد.

به غیر از این‌ها نیز ۱۲ فرمانداری خوزستان توسط سرپرست اداره می‌شوند که در این میان می‌توان به شهرستان‌هایی همچون اهواز، دزفول و خرمشهر اشاره کرد.

هرچند برخی از افراد معتقدند که ریشه همه این انتصابات به ضعف سوابق غلامرضا شریعتی باز می‌گردد؛ کسی که در سوابق خود مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان شادگان، مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر، قائم مقام و معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، عضو هیئت تخلفات اداری دانشگاه، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری خوزستان و سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خوزستان را یدک می‌کشد.