ناظر گمرکات خوزستان خبر داد:

افزون بر ۲۹ هزار میلیارد ریال درآمد گمرکات خوزستان در سال ۹۷

ناظر گمرکات خوزستان اعلام کرد: درآمد گمرکات خوزستان در سال 97 بالغ بر 29 هزار و 439 میلیارد و 527 میلیون ریال بوده است.

به گزارش خورنا غلامرضا بلوطی میرزا ضمن اعلام این گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان در یک ساله ۱۳۹۷ به وزن ۱۶ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۹۵۴ تن به ارزش ۳۳۹ هزار و ۳۹۰ میلیون و ۱۵۲ هزارریال معادل ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و۵۸۴ هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۲% افزایش داشته است.

وی در مورد عمده اقلام صادراتی استان خوزستان اظهار کرد: شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب‌فولادی، نفتای سنگین، متانول، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار و غیره است.

بلوطی میرزا ادامه داد: کشورهای عمده صادراتی چین، عراق، امارات متحده عربی، هند، اندونزی، تایلند، عمان، کویت، مصر و غیره است.

ناظر گمرکات خوزستان عنوان کرد: سهم پتروشیمی از کل صادرات استان در یکساله ۹۷ از لحاظ دلاری ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۱درصد، معدنی ۳ درصد، گروه صنعتی ۲درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد می باشد.

وی در مورد عمده کالاهای گروههای صادراتی استان در یکساله ۱۳۹۷ گفت:
عمده کالاهای پتروشیمی شامل محصولات شیمیایی (پلی اتیلن، اتانول، پروپان، بوتان، متانول، هیدروکربنهای حلقوی و)، مواد پلاستیکی و غیره است و
عمده کالاهای معدنی نیز شامل سیمان پودر نشده(کلینکر)، سنگ آهن، مصالح ساختمانی، نمک صنعتی و غیره است و عمده کالاهای کشاورزی: میوه و تره بار، ماهی ها، لبنیات، موادغذایی، گندم ،مواد نباتی و غیره است و عمده کالاهای فلزات نیز شامل محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، ورق فلزی و فولادی، پروفیل، مصنوعات فلزی و غیره است.

بلوطی میرزا ادامه داد: عمده کالاهای صنعتی شامل اجزا و قطعات نیروگاهی، کابل برق، ماشین آلات و دستگاهها، وقطعات خودرو و غیره است و عمده کالاهای صنایع دستی: مصنوعات حصیربافی، کف پوشها و غیره است.

ناظر گمرکات خوزستان خبر داد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان یک ساله ۹۷ به وزن ۳ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۵۷ تن و به ارزش ۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۷۲۶ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از نظر ارزشی ۱۶% افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: البته صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در یکساله ۹۷ به وزن ۴ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۷۴۸ تن و به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۳۱ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۴% افزایش داشته است.

بلوطی میرزا عنوان کرد: صادرات به عراق از گمرک چذابه در یک ساله ۹۷ به وزن ۷۱۴هزار و ۳۸۹ تن و به ارزش بالغ بر ۱۹۸ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۶۵۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۱% افزایش پیدا کرده است.

ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات به کشورعراق از طریق گمرک شلمچه نیز در یک ساله ۹۷ به وزن ۱ میلیون و ۲۴ هزار و ۶۶۴ تن و به ارزش ۴۸۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۷۴ دلار بود.

وی در مورد عمده کالاهای صادراتی به کشور عراق اظهار کرد: میله های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی ، مصالح ساختمانی، صفحه های ورق، لبنیات، و غیره است.

بلوطی میرزا اعلام کرد: صادرات سایر گمرکات (از مرز چذابه) به کشور عراق در یک ساله ۹۷ به وزن ۹۴۴ هزار و ۶۰ تن و به ارزش بالغ بر ۹۰۲ میلیون و ۵۷۸ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱% افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۲% افزایش داشته است و همچنین صادرات سایر گمرکات (از مرز شلمچه) به کشور عراق در یک ساله ۹۷ به وزن ۱۴۰ هزار و ۶۸۶ تن و به ارزش بالغ بر ۸۸ میلیون و ۳۷۲ هزار دلار بود.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی به استان ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، ماشین آلات و تجهیزات پتروشیمی، روغن خام آفتابگردان، بنزین، روغن پالم، ام دی اف خام است اظهار کرد: واردات گمرکات خوزستان در یکساله ۱۳۹۷ به وزن ۱۵ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۳۷ تن به ارزش۲۸۵ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و۸۹۲ هزار ریال معادل ۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار بود و کشورهای عمده وارداتی نیز برزیل، چین، اوکراین، ایالات متحده امریکا، آرژانتین، هند، امارات متحده عربی، مالزی، تایلند و غیره است.

وی در پایان در مورد رتبه بندی صادرات و واردات گمرکات خوزستان در یک ساله ۱۳۹۷ و مقایسه آن با کل کشور گفت: استان خوزستان در یک ساله سال ۹۷ از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و همچنین در رویه واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورده است.