فاز نخست مرمت بنا تاریخی «هتل‎قو» اهواز به زودی آغاز می‎شود

حمدحسین ارسطوزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به آغاز فاز نخست مرمت «هتل قو» اظهار داشت: عملیات اجرایی این فاز با عنوان نجات بخشی بنا تاریخی هتل‌قو با اعتبار بالغ بر ۸۱۰ میلیون ریال شروع می‌شود.

وی از مبادله موافقت­‌نامه تحویل کارگاه مرمت بین میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و شرکت خانه رخام تتیس خبرداد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به برنامه‌ریزی و انجام گام به گام مرمت بنای تاریخی «هتل‌قو» اشاره و گفت: باتوجه به اضطرار بنای تاریخی هتل‌قو، فاز نخست عملیات به مرمت اضطراری اختصاص داده شد و استمرار مرمت‌کاری به تخصیص اعتبار نیاز دارد.

وی بنای تاریخی «هتل‌قو» را مربوط به اواخر دوره تاریخی قاجار دانست و اظهار داشت: این بنا با شماره ثبت ۳۳۵۴ و در تاریخ ۱۵ اسفندماه سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای تاریخی «هتل قو» در خیابان خسروی جاده ساحلی واقع شده که در اواخر دوره قاجار و ابتدای پهلوی در قالب ساختمانی دو طبقه همراه با تعدادی ساختمان جانبی نظیر سرایداری و آشپزخانه احداث شد.

این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو باتوجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط خوش‎منظره و مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید.

تندیس گچی الهه آناهیتا چنان هنرمندانه در آن بنا رنگ آمیزی شده که باوجود گذشت حدود صدسال از عمر آن، در نظر هر بیننده‎ای جلوه‎گری می‎کند.

انتهای پیام/