رونمایی از تابلوی شهر باستانی چغامیش در استان خوزستان/چغامیش نخستین جایگاه ظهور خط و کتابت در ایران باستان

در حاشیه یک نشست علمی و فرهنگی در شهرستان دزفول به مناسبت گرامیداشت روز قرار گرفتن تپه چغامیش در فهرست آثار ملی، از تابلوی نقاشی چغامیش رزیتا جمالیان رونمایی شد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، حجت‎اله آریایی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول امروز سه‎شنبه ۲۰ آذرماه ۹۷ در خصوص این نشست علمی و فرهنگی اظهار کرد: نشست علمی، فرهنگی و دورهمی امروز به مناسبت گرامیداشت روز ثبت ملی تپه چغامیش بود که با حضور اساتید دانشگاه، مسئولان اداره میراث فرهنگی دزفول، چلوی (بخشدار چغامیش)، زلقی (رئیس شورای شهر چغامیش) و آذرکیش (مدیر انجمن دزپارس) و همچنین اعضای این انجمن در موزه مردم‎شناسی کرناسیون برگزار شد.

او ضمن اشاره به استقبال بسیار گسترده مردم دزفول از نشست گرامیداشت روز چغامیش گفت: در این برنامه اساتید و کارشناسان مجرب حوزه تاریخ و فرهنگ توضیحاتی کاملی در خصوص ارزش‎های بالای تاریخی و فرهنگی  این شهر باستانی ارائه دادند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، رونمایی از تابلوی رنگ و روغن چغامیش دزفول کاری زیبا از هنر مستعد خوزستانی رزیتا غفاری و نیز  نمایش لیوان و ظروف سفالی به جا مانده از این شهر باستانی از دیگر برنامه‎های جانبی این نشست عنوان کرد و اضافه کرد: البته در این برنامه نیز شعری زیبا با گویش محلی دزفولی در خصوص شهر باستانی چغامیش اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور شناخت و معرفی هرچه بیشتر آثار و ارزش‎های شهر باستانی چغامیش دزفول، با همکاری هنرمندان رشته‎های مختلف، نمادها و نشانه‎هایی از آثار تپه‎های باستانی چغامیش تهیه شده است که از جمله این آثار می‎توان به نقاشی رنگ روغن این تپه‎ها به صورت شهر بازسازی ‎شده باستانی چغامیش دزفول اثر رزیتا جمالیان، لیوان سرامیکی با طراحی چغامیش ویژه عرضه به گردشگران، سوغات دزفول توسط انجمن دزپارس و نیز سفالینه‎های بازسازی‎شده این شهر توسط هنرمندان سفالگر شهرستان دزفول به منظور استفاده عموم علاقه‎مندان اشاره کرد.

گفتنی است، چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده‌است. نام این بخش برگرفته از نام تپه‌ای باستانی است که در آن قرار دارد. وجود چنین تپه‌های باستانی در شهرستان دزفول سبب شده که دزفول را شهری از سپیده دم تاریخ بنامند.