رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

طرح مبارزه با احتکار و گرانفروشی در خوزستان ادامه خواهد داشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ما در راستای مبارزه با احتکار و گرانفروشی در استان بسیاری از واحدهای متخلفی را که متاسفانه تحت‌تاثیر جو روانی حاکم بر بازار اقدام به گرانفروشی و احتکار کالا‌های خود کرده بودند را پلمپ کردیم و مسلما این مسئله در خوزستان به هیچ عنوان مقطعی نیست و همچنان با قدرت ادامه خواهد داشت.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست خبری مدیران اقتصادی استان خوزستان که شامگاه یکشنبه چهارم شهریور‌ماه ۹۷ در حاشیه نمایشگاه هفته دولت برگزار شد نورالله حسن‌زاده با بیان اینکه افزایش نرخ ارز باعث ایجاد تغییراتی در حوزه‌های صنعت و تجارت استان شده است عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز در حوزه صنعت در دو زمینه تکنولوژی ماشین آلات صنعتی و همچنین مواد اولیه صنایع باعث ایجاد تغییراتی از لحاظ قیمتی شد بطوریکه این افزایش قیمتها چه بسا ممکن است برخی از طرحهای اقتصادی استان را نیز فاقد توجیه اقتصادی بکنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه ضمن اشاره به تاثیرات نرخ ارز بر مواد اولیه صنایع گفت: اعلام یکباره نرخ ارز شوک خیلی سنگینی را به بازار صنعت وارد کرد بخصوص در زمانی که نرخ ارز به صورت تک رقمی اعلام شد به نحوی‌که این مسئله باعث شد که محصولات پتروشیمی و فولاد هم تحت‌تاثیر مشکلات ارزی قرار بگیرند. یعنی تعیین قیمت فروش این محصولات به صورت دستوری علاوه بر وارد کردن فشار فراوان به بخش صنعت، در عین حال موجب دسترسی عده‌ای به رانتهای خیلی کلان نیز شد.

وی در مورد علت گرانی قیمت فرآورده‌های پتروشیمی عنوان کرد: متاسفانه برخی اشکالات موجود در بازار بورس باعث شد که واحدهای تولیدی در هنگام مراجعه به بورس برای دریافت مواد اولیه پتروشیمی‌های خود عملا دست خالی برگردند و این در حالی است که این مواد اولیه در بازار آزاد به قیمت بالا فراوان یافت می‌شدند و لذا مشاهده می‌کنیم که چنین مسئله‌ای به خودی خود باعث زیاد شدن قیمت تمام شده یک محصول پتروشیمی می‌شود.

حسن‌زاده افزود: البته یکسری برنامه‌های نیز در زمینه بازرسی از پتروشیمی‌‌ها هم در دستورکار قرار داده‌ایم و اگر در این بازرسی‌ها به این نتیجه برسیم که یک پتروشیمی مواد اولیه خود را برای عرضه در بازار آزاد نگه می‌دارد و در تولید به مصرف نمی‌رساند به طور حتم با متخلفان مذکور برخورد شدیدی خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ما در راستای مبارزه با احتکار و گرانفروشی بسیاری از واحدهای متخلفی را که متاسفانه تحت‌تاثیر جو روانی حاکم بر بازار اقدام به گرانفروشی و احتکار کالا‌های خود کرده بودند را پلمپ کردیم و مسلما این مسئله در استان به هیچ عنوان مقطعی نیست و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در مورد علت گرانی برخی کالاهای ساخت داخل کشور اظهار کرد: از آنجایی که طبق قانون برخی تولیدکنندگان می‌توانند نسبت به قیمت‌گذاری بر اجناس خود اقدام بکنند لذا این تولید‌کنندگان تحت‌تاثیر عوامل مختلفی یک افزایش قیمتی را همیشه در مورد کالاهای خود لحاظ می کنند. مثل چند تولید کننده کالاهای خانگی داخلی که با وارد نکردن اجناس خود به بازار باعث افزایش قیمت این کالاها شدند.

حسن‌زاده در پایان احتکار را دارای تعریف مشخصی دانست و توضیح داد: اگر یک فروشنده علیرغم داشتن مشتری برای کالایی آن را به منظور افزایش قیمت دپو کند و از وارد کردن آن به بازار جلوگیری کند نام این حرکت احتکار است و لذا براین اساس هر انباری را نمی‌توانیم به معنای محل احتکار کالا قلمداد کنیم.