جولان سگ های ولگرد در رامشیر

معضل سگ‌های ولگرد در رامشیر شدت گرفت مصاحبه اختصاصی #خورنا_رامشیر با حبیب سیلاوی، رئیس شبکه بهداشت و درمان رامشیر در پی شدت گرفتن معضل سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان

خورنا – فرزاد شعبانی

در پی شدت گرفتن حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر و روستاهای اطراف، #خورنا_رامشیر طی مصاحبه‌ای با رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان، به ریشه‌یابی این معضل، اقدامات انجام گرفته برای کاهش خطرات و رفع پیامدهای جبران ناپذیر آن پرداخت.

حبیب سیلاوی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامشیر در خصوص معضل تردد سگ‌های ولگرد در شهرستان به خبرنگار خورنا گفت: تردد سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر به حدی زیاد شده که این حیوانات به صورت دسته جمعی در همه جای شهر جولان می‌دهند. این مساله باعث تهدید بهداشت و سلامت شهروندان شده، فضای رعب آوری در شهر ایجاد کرده است.

اگر چه مناطق حاشیه‌ای شهر بیشتر مورد هجوم سگ‌ها هستند اما این بدان معنی نیست که دیگر مناطق از حضور آن‌ها در امان باشند؛ گزارش‌های مختلف از روستاهای اطراف نیز از حضور این حیوانات مزاحم که زندگی روزمره مردم را مختل کرده است، حکایت دارد.

رئیس شبکه بهداشت درمورد مشکلات ناشی از حضور سگ‌ها در سطح شهر گفت: سگ‌های ولگرد علاوه بر پارس کردن در نیمه‌های شب، سلب آرامش و آسایش مردم و حمله به شهروندان، خطر گازگرفتگی و ایجاد جو رعب آور برای مردم، عامل سرایت بیش از ۷نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری هاری و کیست هیداتیک اشاره کرد. ویروس هاری ۱۰۰درصد کشنده بوده و احتمال بهبودی انسان در صورت ابتلا به آن تقریبا صفر است.

سیلاوی در خصوص تراکم جمعیتی سگ‌ها و افزایش روزافزون آن نیز گفت: سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثل بسیار بالایی بوده که در صورت اجرانشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش پیدا می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سپس درمورد مسئولیت پیشگیری و حل این معضل گفت: براساس بند۱۵ ماده۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از شیوع امراض مسری انسانی – حیوانی، جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست؛ همچنین کمیته جمع آوری سگ‌های ولگرد (متشکل از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها‌) با دستورالعمل کنترل جمعیت آن‌ها همچنین تأمین سلامت و آسایش شهروندان در قالب “ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان” به صورت ماهیانه تشکیل می‌شود که بعضا با توجه به مشکلات زیست محیطی و ایجاد جو روانی در جامعه و عدم امکانات زنده‌گیری در انجام اهداف خود با موانعی همراه بوده است.

سیلاوی سپس در پاسخ به سوال خبرنگار #خورنا_رامشیر مبنی بر اینکه تاکنون چه اقدامات موثری برای رفع مشکلات بهداشتی ناشی از حضور سگ‌های ولگرد در شهرستان و آگاه‌سازی شهروندان انجام گرفته است، گفت: تاکید ما همواره بر انجام واکسیناسیون هاری برای تمام افراد گزیده شده توسط حیوانات بوده است، چرا که عدم انجام واکسیناسیون به تصور سالم بودن سگ و یا حیوانات دیگر، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۳۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان رخ داد که از این تعداد حدود ۵۵درصد در سطح روستا و ۴۵درصد در شهر بوده است. همچنین ۸۰درصد آسیب دیدگی‌ها مربوط به آقایان و ۲۰درصد مربوط به خانم‌ها بوده است. کلیه خدمات درمانی مربوطه به اینگونه آسیب‌دیدگی‌ها نیز به صورت رایگان انجام می‌شود که به صورت شبانه روزی در بخش حیوان گزیدگی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رامشیر در پایان از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواست تا براساس مصوبه شورای سلامت شهرستان در ساماندهی سگ‌های ولگرد اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا با تشدید این مشکلات ناچارا تنها اقدامات قضایی کارگشای این معضل خواهندبود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *