تجمع کارگران شهرداری رامشیر؛ چراها و بایدها

خورنا – فرزاد شعبانی

ریشه یابی یک داستان همیشگی با موضوع مطالبات کارگران شهرداری

شامگاه غروب دوشنبه بود که جمعی از کارگران و رانندگان ماشین های خدمات شهری رامشیر مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند. #خورنا_رامشیر با حضور در محل، طی مصاحبه با برخی از حاضران این تجمع به ریشه‌یابی دلایل شکل‌گیری آن پرداخت. دلایلی که از مدت‌ها پیش و به تناوب تحت عنوان #صدای_مردم در این پایگاه خبری انعکاس داده شده بود.

گفتگوی #خورنا_رامشیر و کارگران با بدعهدی پیمانکاران و مسئولان شهرداری آغاز شد. طبق گفته یکی از کارگران، دلیل اصلی تجمع، عدم پرداخت مطالبات مدت‌دار کارگران و رانندگان ماشین‌های خدمات شهری بود. مطالباتی که چون از شهردار پیشین به کنونی انتقال داده شده و با معوقات کنونی روی هم تلنبار گردیده، ماه‌هاست بلاتکلیف مانده است.

گلایه بعدی تجمع کنندگان از مسئولان کنونی شهرداری‌ست که ‌‌۷ماه است حقوق برخی کارگران را پرداخت نکرده‌اند. البته این مدت زمان به تناسب بند “پ” معروف! برای کارگرانی که با افرادی خاص ارتباط دارند متفاوت بوده و مثلا می‌توان در این بین کارگری را هم دید که تنها فقط ۱ماه حقوق خود را دریافت نکرده است!

طبق گفته رانندگان، ماشین‌های خدمات شهری که آن‌ها برای کار در شهرداری استفاده می‌کنند، شخصی بوده و شهرداری علاوه بر پرداخت نکردن حقوق رانندگان، حق اجاره ماشین‌هایشان را نیز پرداخت نمی‌کند. گلایه اصلی این بخش از کارگران نیز دقیقا در همین مورد است که: شهرداری حقوق آن‌ها را پرداخت نمی‌کند، به اجاری بودن ماشین‌هایشان توجهی نمی‌کند، تعویق چندماهه حقوق‌ها را در نظر نمی‌گیرد و در مقابل با کوچکترین گفتگو در این باره یا حتی درخواست مساعده، کارگران را تهدید به اخراج می‌کند! کمااینکه در چند روز اخیر نیز تهدید خود را عملی کرده و بخشی از کارگران را اخراج کرده است!

خبرنگار #خورنا_رامشیر در گفتگو با کارگران حاضر دلیل مراجعه نکردن آن‌ها به مقامات قضایی شهرستان از جمله شخص دادستان و یا مجموعه شورای شهر برای حل این مشکل را نیز جویا می‌شود که با ناامیدی و سرخوردگی بیش از پیش کارگران مواجه می‌شود‌؛ گویی مشکل ریشه دارتر ازین حرف‌هاست!

در ادامه یکی از کارگران به داستان پرداخت عیدی ۱۰۰هزارتومانی شهرداری به کارگران نیز اشاره می‌کند که بصورت بن خرید کالا و انحصارا در فروشگاه‌هایی خاص که تنها به خرید آجیل و شیرینی اختصاص می‌یافت، اشاره کرد! کارگران از این مساله نیز گله داشتند که ما نان برای زن و بچه هایمان نداریم آجیل می‌خواهیم چکار؟!

کارگران در ادامه به بیهوده بودن هزینه‌های هنگفتی که شهرداری برای فلکه‌ها و رنگ آمیزی جدول‌ها و در مقابل، عدم پرداخت حقوق صدها کارگر خود، اشاره می‌کنند و برای شورای شهر و مسئولانی که هیچکدام حاضر به حضور در تجمع و حتی پاسخگویی به آن‌ها نشدند نیز اظهار تاسف و نارضایتی کردند.