استاندار خوزستان:

۸۹ هزار هکتار از کانونهای گردوخاک اطراف اهواز تا سال آینده کنترل می‌شود

استاندار خوزستان از برنامه‌ریزی جهت کنترل ۸۹‌ هزار هکتار از کانون‌های تولید کننده گردوخاک در جنوب شرقی اهواز تا سال آینده خبر داد و توضیح داد: این کانون که شامل پهنه‌های باقیمانده از دو تالاب منصوریه و شریفیه است در واقع یکی از فعالترین کانونهای تولید کننده ریزگرد استان خوزستان است.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا غلامرضا شریعتی امروز جمعه پنجم مرداد‌ماه ۹۷ در حاشیه بازدید از کانون‌های گردوغباری استان و طرحهای مقابله‌ای با آن خوزستان ضمن ابراز رضایت از وضعیت فعلی نهالهای کشت شده در قسمت جنوب شرقی اهواز گفت: علیرغم رشد غیر یکنواختی که در نهالهای کشت در این کانون فوق بحرانی مشاهده می‌شود ولی در کل اکثریت آنها حالت سبز داشته و تنها در برخی مناطق نهالها به علت بحث خشکسالی و کمبود آبیاری یا خشک شده‌اند و یا فاقد رشد کافی هستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: لذا براین اساس دستور دادیم که نهالهای جدیدی را هر چه سریعتر با نهالهای خشک شده جایگزین کرده و نهالهایی هم که به علت کم‌آبی به رشد لازم نرسیده‌اند را نیز تا زمانی که جهاد نصر در این زمینه وارد شود توسط سازمان آب و برق آبیاری شوند.

وی از برنامه‌ریزی جهت کنترل ۸۹‌ هزار هکتار از کانون تولید کننده گردوخاک در جنوب شرقی اهواز خبر داد و توضیح داد: این کانون که شامل پهنه‌های باقیمانده از دو تالاب منصوریه و شریفیه است در واقع یکی از فعالترین کانونهای تولید کننده ریزگرد استان خوزستان است که سال گذشته یکی از این دو تالاب یعنی منصوریه را آبگیری کردیم.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم تا پاییز امسال آب به تالاب شریفیه وارد شود توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر کانال حفر شده به سمت تالاب شریفیه به خوبی در حال پیشرفت است و کانالهای فرعی هم که از این کانال اصلی برای آبیاری پهنه‌های تالاب شریفیه انشعاب پیدا کرده‌اند نیز تا دو هفته آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسند.

استاندار خوزستان در مورد انواع عملیاتهای انجام شده برای ساماندهی ۴۲ هزار هکتار از کانونهای ریزگردی جنوب شرقی اهواز تصریح کرد: ۲۰ هزار هکتار نهالکاری، ۱۲ هزار هکتار مدیریت چرای دام، هفت‌هزار هکتار آب اندازی و خیس کردن زمین و نهایتا ۱۵۰۰ هکتار هم به صورت مخلوطی از مالچ‌پاشی و نهالکاری از جمله عملیاتهایی است که تاکنون برای کنترل این ۴۲ هزار هکتار انجام شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ۴۲ هزار هکتار کانون ریزگردی که قبلا در جنوب شرقی اهواز ساماندهی شده جزئی از ۸۹ هزار هکتاری است که امسال در برنامه قرار گرفته خاطر‌نشان کرد: اگر بتوانیم سطح آب‌اندازی و نهالکاری در کانونهای ریزگردی جنوب شرقی اهواز را به ۱۶ هزار هکتار برسانیم تا سال آینده این مقدار ۸۹ هزار هکتار ساماندهی و کنترل می‌شود.