هشدار مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان:

آثار دفاع مقدس خوزستان باید هرچه سریعتر ثبت ملی شوند؛ خطر تصرف شخصی این آثار وجود دارد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان دارای کلکسیونی از آثار دفاع مقدس است خاطر نشان کرد: اگر این آثار هر چه زودتر ثبت ملی نشوند قطعا دچار حوادث و خطرات خاصی چون برخی تصرفات شخصی غیر قانونی در آبادان و خرمشهر خواهند شد.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در دومین جلسه حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان که عصر امروز چهارشنبه سوم مرداد ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد سردار محمد علیپور ضمن تبریک میلاد امام‌رضا(ع) و گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد گفت: استکبار جهانی پس از اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس نتوانست به نتیجه‌ای دست پیدا کند در واپسین روزهای جنگ با ترکیبی از گروهکها و حزب بعث در دو محور کلیدی و اساسی به جمهوری اسلامی بعد از سال ۱۳۶۷ حمله مجددی کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: اگر چه دشمن ابتدا در عملیات مرصاد تا سه‌راهی حسینه جلو آمده بود ولی در ادامه با یک هجمه انبوهی از نیروهای انسانی مواجه شد و با تحمل یک شکست سنگین پا به فرار گذاشتند بطوریکه خیلی از فرماندهان با رفتن به پیش امام خواستار پیشروی تا بصره هم شدند.

وی ایران را دارای قدرت بسیار بالایی از لحاظ نیروی داوطلب رزمنده دانست و عنوان کرد: در محور دیگری در عملیات مرصاد نیروهای مسلح ما نرسیده به کرمانشاه آنچنان طومار منافقین سرسپرده را در هم پیچیدند که هنوز این سازمان تروریستی نتوانسته‌ است خسارتهای این عملیات را جبران کند.

علیپور تصریح کرد: دفاع مقدس دارای عبرتهای بی‌بدیلی است که اگر دشمن در هر زمانی بخواهد کشور را تهدید کند باید ابتدا به این عبرتها مراجعه‌ای داشته باشد و لذا امروز باید به دشمنی که باردیگر به خیال خام ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی به این گروهکها متوسل شده خاطرنشان کرد که پیشینیان شما در زمانی که جمهوری اسلامی به صورت نهال نوپایی بود نتوانست کاری را از پیش ببرد و الان که دیگر نظام به درخت تنومندی شده مطمئنا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خاکریز مقدم کشور در مقابل دشمن را استان خوزستان دانست و خاطر نشان کرد: اگر دفاع اولیه شهرهای مختلف خوزستان در مقابل دشمن بعثی نبود معلوم نبود سرنوشت جنگ به کدام سمت می‌رفت. خوزستان با تمام وجود در ابتدای جنگ مقاومت جانانه‌ای کرد تا در سال دوم با ملحق شدن بقیه کشور، دشمن از تمام سرزمین‌های اشغالی به عقب رانده شد و این تجربه نابی است که لازم است به نسلهای آینده هم تسری پیدا کند.

وی در ادامه به لزوم تسریع در عملیات ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در شهرستانهای استان تاکید کرد و بیان داشت: علیرغم عملکرد بسیار خوب برخی از شهرستانهای استان در امر تکمیل یادمانهای شهدای گمنام ما شاهدیم که در بعضی از شهرستانها این ساختمانها یا هنوز ساخته نشده‌اند‌ و یا به صورت نیمه‌کاره رهاسازی شده‌اند لذا براین اساس از فرمانداران می‌خواهیم که هرچه سریعتر نسبت به تکمیل یادمانهای شهدای گمنام تا ابتدای سال ۹۸ اقدام کنند.

علیپور عنوان کرد: در بحث احداث باغ‌موزه دفاع مقدس در اهواز با تلاش کلیه دست‌اندرکاران ذی‌ربط استانی خوشبختانه تمامی کارهای کارشناسی و مطالعاتی این طرح اکنون به اتمام رسیده و انشاالله با اعتبار پنج میلیارد تومانی که سال گذشته استاندار خوزستان برای پروژه باغ موزه تخصیص داده بود ما تا هفته آینده پروژه باغ موزه اهواز را به مناقصه خواهیم سپرد و بقیه بودجه کار را نیز از طریق مبلغی که شهرداری اهواز وعده داده بود و همچنین اعتبارات برنامه و بودجه و ماده ۲۳ استانی و نیز بودجه‌های ملی فراهم می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: کلیت کار باغ موزه اهواز به دو صورت معماری و محتوی است. ما الان در حال مدیریت معماری کار هستیم و البته همزمان محتوی کار را هم خواهیم بست.

وی با بیان اینکه در محتوی کاری باغ موزه اهواز از تمامی نظرات صاحبنظر استفاده خواهیم کرد اظهار داشت: ما کمیته‌هایی را تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم محتوی غنی دفاع مقدسی استانی، ملی و فرا ملی را برای این پروژه طراحی کنیم.

علیپور ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان دارای کلکسیونی از آثار دفاع مقدس است خاطر نشان کرد: اگر این آثار هر چه زودتر ثبت ملی نشوند قطعا دچار حوادث و خطرات خاصی چون برخی تصرفات شخصی غیر قانونی که در آبادان و خرمشهر صورت گرفته خواهند شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: هفته گذشته در بازدیدی که از منازل و ساختمانهای حاشیه اروند رود به عمل آوردیم مشاهده کردیم که برخی از این منازل نه تنها به صورت غیر قانونی تصرف شخصی شده‌اند بلکه به دلیل قدمت بالا در معرض فرسایش و تخریب احتمالی نیز قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از این ساختمانها دولتی و بخشی دیگر مجهول المالک و یا دارای مالک حقیقی هستند لذا باید هرچه سریعتر با تشکیل یک کارگروه ویژه متشکل از میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس این ساختمانها را از حالت بلاتکلیفی خارج کنیم زیرا اگر به این مسئله بی‌توجهی کنیم علاوه بر احتمال تخریب آنها به علت فرسایش، این امکان نیز وجود دارد که این متصرفین غیر قانونی هم فردا ادعای مالکیت بر این منازل را داشته باشند.

علیپور در پایان ساختمانهای حاشیه اروند رود را یادگارهای بسیار ناب دوران دفاع مقدس معرفی کرد و با بیان اینکه اگر در هر کشوری قرار داشتند به عنوان آثار و سرمایه‌های ملی به ثبت می‌رسیدند اظهار کرد: ما باید هویت دفاع مقدسی این ساختمانها را حفظ و ثبت ملی کنیم تا بتوانیم به نسلهای آینده منتقل کنیم.