رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان:

علت اصلی کاهش فعالیت معادن رسوبی خوزستان رکود حاکم بر پروژه‌های عمرانی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان علت اصلی کاهش فعالیت معادن رسوبی استان را شرایط رکودی حاکم بر ساخت و ساز در کشور دانست و توضیح داد: وقتی که پروژه‌های عمرانی نظیر ساختمان ‌سازیها و جاده‌ سازی‌ها در کشور و استان غیر فعال و یا کاهش فعالیت داشته باشند به تبع آن نیز فعالیت این معادن که عمدتا رسوبی و از جنس سنگ و لاشه و یا ماسه و شن هستند نیز کاهش می‌یابد.

_خورنا- احمدرضارستمی: در جلسه شورای معادن استان که امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد نورالله حسن زاده گفت: علیرغم اینکه خوزستان به لحاظ کلی جزء استانهای معدنی کشور به حساب نمی‌آید ولی دارای بعضی ذخایر معادن خیلی خوبی چون آهک و نمکهای دریایی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ضمن بیان این مطلب که خوزستان بزرگترین تولید کننده نمک دریایی کشور است اظهار کرد: وجود معادن آهک بسیار غنی در استان باعث شده است که سه کارخانه تولید سیمان استان بتوانند سالانه میلیونها تن آهک مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در قانون معدن کشور دو روش برای واگذاری معدن به بهره‌بردار پیش بینی شده است عنوان کرد: در یکی از این روشها که به صورت اخذ پروانه اکتشاف از سوی بهره‌بردار است روش کار بدین صورت است که ابتدا یک بهره‌بردار باید محلی را برای احداث معدن شناسایی و سپس براساس یک سیکل اکشتشافی طولانی مدت که شامل انجام بررسی‌هایی در محل و گرفتن یکسری استعلاماتی از سوی منابع طبیعی، محیط زیست و سایر سازمانهای ذی‌ربط است در نهایت پس از چندین ماه، در نهایت معدن به بهره‌بردار واگذار می‌شود.

حسن زاده یادآوری کرد: تا سال گذشته شورای عالی معادن به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت به تنهایی وظیفه بررسی و تصمیم‌گیری در مورد معادن کشور را برعهده داشت ولی از آنجایی که این تصمیم‌گیری ها گاهی به علت حجم بالای کار، بسیار وقت گیر و طولانی مدت بود لذا در برنامه ششم قرار براین شد که بخشی از اختیارات این شورا به استانها تفویض شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در جلسه امروز شورای معادن کار بررسی ۲۰ معدن استان در دستور کار قرار گرفت و برای این معادن که بنا به دلایلی از جمله کاهش فعالیت‌، عدم پرداخت حقوق دولتی و نیز کار کردن خارج از محدوده مرتکب تخلفاتی شده بودند تصمیماتی برای سلب صلاحیت از آنها گرفته شد.

وی در ادامه علت اصلی کاهش فعالیت معادن رسوبی استان را شرایط خاص ساخت و ساز در کشور دانست و توضیح داد: وقتی که پروژه‌های عمرانی نظیر ساختمان ‌سازیها و جاده‌ سازی‌ها در کشور و استان غیر فعال و یا کاهش فعالیت داشته باشند به تبع آن نیز فعالیت این معادن که عمدتا رسوبی و از جنس سنگ و لاشه و یا ماسه و شن هستند نیز کاهش می‌یابد.

حسن زاده افزود: البته کاهش ساخت و سازها در کشور تاثیرات مستقیمی را هم به فعالیت‌های صنعتی وارد کرده‌ بطوریکه این وضعیت باعث شده است که ۱۰۰ صنعت مرتبط با این صنعت نیز دچار اشکال شده و کمتر فعالیت کنند.‌

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطر نشان کرد: خوشبختانه علیرغم کاهش فعالیت معادن رسوبی استان، در بحث معادن آهکی که مواد اولیه کارخانه‌های سیمان استان را فراهم می‌کنند شاهد فعالیت با ظرفیت کامل هستیم و همچنین معادن نمک دریایی صنعتی استان نیز به طور کامل فعال بوده و سالانه بیش از یک میلیون تن نمک دریایی صنعتی را تولید می‌کنند.

وی در پایان اکثر معادن استان خوزستان را از نوع رسوبی دانست و اظهار کرد: در استان خوزستان بیش از ۳۰۰ معدن وجود دارد که از این تعداد در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ معدن فعال و مابقی به علت شرایط رکود حاکم بر ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی یا به صورت غیر فعال بوده و یا زیر ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.