رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:

بهره‌وری خرما در استان خوزستان به شدت پائین است

امید حاجتی: براساس سرشماری وزارت جهاد کشاورزی در بحث خرما، خوزستان از نظر سطح زیر کشت دومین استان کشور است ولی از لحاظ میزان تولید ششمین استان می‌باشد که این یعنی بهره وری خرما به شدت در استان خوزستان پائین است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: اگر در اقتصاد مقاومتی بر موضوعی تاکید می شود این بدان معنی نیست که حتما باید پول جداگانه ای هم به آن اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اولویت‌ها را در پروژه‌ها مشخص می‌کند یعنی هر سازمانی علاوه بر تکالیف سنتی خود که انجام می‌دهد، وقتی پروژه‌ای هم در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شد، باید ضمن اولویت قرار دادن این پروژه، تمام امکانات و منابع خود را نیز در جهت انجام آن بسیج کند.

حاجتی اظهار کرد: براساس سرشماری وزارت جهاد کشاورزی در بحث خرما، خوزستان از نظر سطح زیر کشت دومین استان کشور است ولی از لحاظ میزان تولید ششمین استان می‌باشد که این یعنی بهره وری خرما به شدت در استان خوزستان پائین است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: اما نکته جالب توجه این است که علی رغم بهره وری پایینی که در بحث خرما استان وجود دارد ولی از لحاظ صادرات، خوزستان مقام اول کشور را داراست که این به معنای این است که کیفیت بالای خرمای استان باعث بازار پسندی و افزایش صادرات آن به خارج شده است، کیفیتی که تنها بدلیل وجود چند نمونه خرمای خوب در استان است، نه بحث های دیگر ….چرا؟ چون بهره وری در این زمینه بسیار پایین است.

وی افزود: بنابراین از آنجایی که بحث خرما در استان یک اولویت به حساب می‌آید، اقتصاد مقاومتی تاکید کرده که به خاطر افزایش بهره‌وری آن باید در حوزه تشکل بهره برداران آب و زمین باشد؛ دلیل تاکید به بهره برداران آب هم به خاطر مشکلاتی است که کل کشور به خاطر محدودیت منابع آبی و بهره‌وری پائین آب در بخش کشاورزی اکنون با آن مواجه است.

حاجتی در پایان گفت: سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پذیرفت که یک درصد از اعتبارات طرح ۵۵۰ هکتاری را اختصاص به بحث ساماندهی تشکل بهره برداران بدهد، که منبع بسیار خوبی است که می‌شود در این راستا از آن استفاده کرد.