مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان خبر داد:

طراحی باغ موزه خوزستان به اتمام رسیده است/ پایلوت سه شهر خوزستان برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس

خورنا|احمدرضارستمی: در نخستین جلسه ستاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان در سال ۹۶، سردار محمد علیپور در ابتدا ضمن تسلیت رحلت امام‌خمینی(ره) و با گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد گفت: حضرت‌امام(ره) با قیام و حرکت انقلابی خود، یک حرکت نوینی را به مدیریت دنیا معرفی و یک نگاه دیگری را به نوع حکومت که همراه با خودباوری است در دنیا ارائه کرد.

وی با بیان اینکه هیچکس باور نمیکرد که یک روحانی با دست خالی بتواند بر ابرقدرت زمان خود پیروز شود، خاطرنشان کرد: حرکت امام گونه حضرت امام خمینی(ره) بعد از ۴۰ سال هنوز پر‌شور، خروشان، پرتوان، بااراده و مصمم نه تنها در سطح منطقه بلکه در کل دنیا خودنمایی می‌کند و هنوز دشمنان نتوانستند هیچ چیزی را برای رویارویی و مقابله با آن ایجاد کنند.

سردار علیپور ضمن اشاره به اینکه این تفکر امام هم‌اکنون در کل دنیا و بالاخص دربین مستضعفین خودنمایی میکند گفت: توطئه‌های متعددی توسط دشمنان این مملکت ایجاد شد که این تفکر از صحنهٔ مدیریت بشری محو شود، چه در زمان خود حضرت امام و چه بعد از ایشان و نیز درگیرهای بسیار وسیع چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری ایجاد شد تا ملت ایران را با مشکلات متعددی روبرو کنند ولی به حول و قوه الهی این توطئه‌ها یکی پس از دیگری خنثی و از بین رفت.

وی با بیان اینکه که هم‌اکنون در اولین جلسه شورای هماهنگی حفظ‌ و نشر‌ آثار دفاع مقدس هستیم گفت: شورا دارای هفت کمیته فرهنگی در بحث نیروهای مسلح، راهیان نور، دانشگاههای استان و غیره است که سه تا از مدیریت‌های کمیته‌ها برعهده فرماندهان نظامی و دو کمیته‌ها بر عهده معاونین استاندار است.

سردار علیپور اظهار کرد: در سال گذشته و سال ۹۴ دو حرکت بزرگ را در استان خوزستان در رابطه با دفاع مقدس شروع کردیم که یکی از آنها اقدام برای ساخت باغ موزه‌‌ای است که طراحی آن به اتمام رسیده انشاالله در سال ۹۶ کار ساخت آن به اتمام می‌رسد و حرکت دیگر نیز بحث تهیه یک دانشنامه‌ای برای دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ضمن ابراز تاسف از اینکه هنوز بطور واحد و دانشگاهی، موضوعات مرتبط با جنگ را در استان جمع‌آوری و نگهداری نشده گفت: با حمایتی که استانداری و بخصوص مدیرکل برنامه‌ریزی استان انجام داد، امروز بالاتر از ۲۵۰۰ مدخل در رابطه با دفاع مقدس در استان احصاء شده است و بحث منابع و مقالات را نیز انشاالله در نیمه دوم سال ۹۶ شروع خواهیم کرد.

وی عنوان داشت: موضوع دیگری که به عنوان کار بنیادی و اساسی در استان مطرح و کار شد، بحث مصاحبه با رزمندگان یا تاریخ شفاهی استان خوزستان است که در این راستا سه شهر سوسنگرد، خرمشهر و آبادان را به صورت پایلوت در استان انتخاب کرده‌ایم ، تا هرآنچه که در طول جنگ در این سه شهر اتفاق افتاده از طریق مصاحبه و گفتگو با رزمندگان و سایر مطلعین برای ثبت در تاریخ شفاهی شهرهای ذکر شده جمع‌آوری کنیم. البته این کار را در تمام استان نیز انجام می‌دهیم.

سردار علیپور خاطرنشان کرد: در طول دفاع مقدس اکثر شهرهای استان‌خوزستان درگیر جنگ شده بود. بطوریکه ۸ تا ۹ شهر یا در تصرف یا مورد تهاجم شدید واقع شده بود. برای اینکه بتوانیم آثار این دوره را تبیین و تدوین کنیم، حتما احتیاج داریم فضایی را بعنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس تعریف کنیم، تا بتوانیم موضوعات دفاع مقدس را در سطح استان کار کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس خوزستان اظهار کرد: با جلساتی متعددی که با دانشگاه شهید چمران، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، استانداری، امور بانوان و غیره داشتیم یک هماهنگی، هم افزایی و همدلی برای تدوین و تبیین آثار دفاع مقدس را در استان ایجاد کرده‌ایم که جا دارد در اینجا از همه عزیزان بخصوص استاندار، معاونین وی، مدیران کل، فرمانداران و همه کسانی که دغدغه آثار دفاع مقدسی را دارند تا بتوانند این موضوع را به عنوان ودیعه برای نسلهای آینده بگذارند تشکر و قدردانی کنم.

وی در ادامه گفت: اولین جلسه به منظور تبیین و تدوین آثار دفاع مقدس در خوزستان را با فرماندار اهواز برگزار کردیم که در این راستا نقش اهواز در دفاع مقدس در حال تدوین شدن است و نیز در همین زمینه توانستیم در سال ۹۴ و ۹۵، مرکز فرهنگی سوسنگرد را فعال کنیم.

علیپور افزود: منطقه بریم که بهترین منطقه آبادان است و آثار بسیار ناب و دست نخورده‌ای را در رابطه با دوران دفاع مقدس را در خود دارد، شاید در آینده بتوانیم آن را بعنوان یکی از آثار مهم دفاع‌مقدس هم برای استان و هم برای کشور نگهداری و برای آیندگان به ودیهه بگذاریم. این منطقه دارای ۶۰ خانه در ۳۰ هکتار زمین است.

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی اهواز نیز فعال شده عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در این مرکز بحث کمبود جا و نداشتن فضای کافیست و علیرغم اینکه فرمانده سپاه حضرت ولیعصر سردار شاهوارپور فضایی را در اختیار مرکز فرهنگی اهواز قرار داده، اما احتیاج به فضای بیشتری است که بتوانیم مرکز فرهنگی اهواز را در خور شأن مردم اهواز فعال کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در پایان گفت: از جمله مهمترین کارهایی که در مورد موارد اسنادی و پژوهشی دفاع مقدس هم‌اکنون در حال انجام شدن است، بانک پژوهشگران و موضوعات مختلف پژوهشی در رابطه با آثار دفاع مقدس می‌باشد. براین‌اساس بالاتر از ۱۶۰ آثار و اسناد دفاع مقدس مربوط به جهاد کشاورزی اکنون بصورت مجلد آماده شده که قرار است در هفته دولت و برای بیان نقش دولت در دفاع مقدس که یکی از موضوعات مورد پیگیری خود وزیر کشور و مجموعه وزارت کشور هم می‌باشد ارائه شود و انشاالله با این اسناد بتوانیم استان خوزستان را بعنوان صاحب بیشترین آثار دفاع مقدس در هفته دولت معرفی کنیم.