رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان:

خوزستان برترین تولید کننده گندم کشور/دولت بالاتر از نرخ جهانی گندم را از کشاورزان خریداری میکند

خورنا|احمدرضارستمی: کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کار برداشت محصول گندم استان هنوز آغاز نشده است، از آغاز عملیات برداشت این محصول ظرف ۱۰ روز آینده خبرداد و اظهار کرد: سال ۹۵ به لحاظ تولید گندم یک سال استثنایی بود و دقیقاً یک میلیون و ۳۶۹ هزار تن گندم در استان خوزستان تولید شد.

وی افزود: حدود ۱۲/۳ درصد کل خرید گندم کشور، به استان خوزستان تعلق دارد و برای چندمین سال پیاپی، خوزستان مقام اول تولید گندم در کشور را به خود اختصاص داده است.

چنگلوایی ضمن اعلام اینکه همه برنامه‌ریزی در استان در حال انجام است تا عملیات برداشت محصول گندم به خوبی صورت پذیرد در ادامه بیان داشت: در حال حاضر ۲۳ استان کشور مصرف کننده گندم خوزستان هستند که به لحاظ وجود، پروتئین، گلوتن و کیفیت بالای گندم تولیدی خوزستان، استانهای دیگر گندم ما را با محصول خود مخلوط می‌کنند.

مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌های پژوهشکده غلات کشور نشان داده که گندم استان خوزستان از نظر میزان رطوبت، پروتئین و گلوتن در درجه بالایی قرار دارد و محصول ما سالم است.

وی افزود: امسال ۹۷ مرکز خرید آمادگی دارند که گندم را در زمان مناسب خود خریداری کنند که این مراکز که در ۲۷ شهرستان پراکنده‌اند و به بخش‌های مختلفی ازجمله تعاون روستایی، کارخانجات آرد، بخش خصوصی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار تعلق دارند.

چنگلوایی در پایان بیان داشت: نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی یکهزار و ۳۰۰ تومان و نرخ هر کیلوگرم گندم دوروم یکهزار و ۳۳۰ تومان میباشد که دوروم ۳۰ تومان نسبت به گندم معمولی قیمت آن بیشتر است البته قابل ذکر است که قیمت گندم خریداری شده نسبت به بازار جهانی ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر است زیرا دولت برای حمایت از تولید و کشاورزان، گندم را با نرخ بالاتری از قیمت جهانی از کشاورز می‌خرد.

لازم به ذکر است که براساس گزارش خورنا گندم دوروم بعد از گندم معمولی دارای اهمیت بسیار زیادی است. این گندم بیشتر برای تهیّه ماکارونی، شیرینی پزی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتاً در برخی از کشورهای مدیترانه ای، ایران، عراق، روسیه، پاکستان، چین، آمریکا، کانادا و آرژانتین کشت می گردد.