هر دم از این باغ...

گلایه مردم هندیجان از نبود شبکه فاضلاب/ فاضلاب هندیجان ردیف بودجه ندارد!

خورنا: این روزها فقدان شبکه فاضلاب در شهرستان هندیجان شهروندان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وضعیت آب و فاضلاب خوزستان مشکلات دیرینه‌ای را برای اذهان ساکنان شهرهای مختلف خوزستان تداعی می‌کند اما آنچه در این میان بیشتر آزاردهنده است نبود شبکه فاضلاب مطلوب و یا عدم برخورداری از چنین سیستمی در برخی مناطق است. این روند سبب می‌شود آب‌های سطحی و فاضلاب با هم ادغام شوند و معجونی درست کنند کشنده، که حتی فکرش خاطر را آزرده می‌کند و اعصاب و روان را مکدر.

این وضعیت در شهرهای استان خوزستان با فراز و نشیب‌هایی همراه است و برخی مناطق را به شدت با خود درگیر می‌کند و دیگر مناطق را کمتر. شهرهایی از استان چون آبادان با برخورداری از سیستم فاضلاب کهنه و قدیمی، شهروندان را درگیر با بوی تعفن و گرفتگی چاه‌های فاضلاب می‌کنند و در بسیاری از جوی‌های آب‌های سطحی مناطقشان با ادغام آب جاری و فاضلاب مواجه هستند، و اما شهرهایی دیگر نظیر هندیجان که امروز گزارش ما را به خود اختصاص داده است با حتی برخورداری از سیستم فاضلاب قدیمی روز و شبی غیرقابل تصور را سپری می‌کند.

در این راستا فاضلاب منازل به اصطلاح «خاکستری» از طریق سبتیک و فاضلاب مازاد آب مصرفی شهر نیز در جداول روباز شهرداری دفع می‌شود که پس از آن اقدامات مربوطه را به شهرداری محول می‌کند. فاضلابی که می‌تواند موجبات آلودگی و بروز بیماری‌های مختلف را برای شهروندان ایجاد کند به فضایی روباز هدایت می‌شود و با این وجود همچنان شاهد دست روی دست گذاشتن مسئولان ملی و استانی برای رفع این معضل هستیم.

این روزها صدای شکوه و گلایه مردم و مسئولان هندیجانی از این وضعیت بالا گرفته است و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه از دولت جدید برای طراحی سیستم فاضلاب این شهرستان در قالب طرحی ملی شده‌اند.

*ادغام آب‌های سطحی و فاضلاب

یکی از شهروندان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: نبود شبکه فاضلاب در فصول سرد و گرم برای شهروندان مشکلاتی مجزا را به همراه دارد.

زینب احمدوند اضافه کرد: در تابستان به دلیل گرمای بیش از حد بوی تعفن از جوی‌های آب سطحی فوران می‌کند و در فصل زمستان نیز به دلیل بارندگی‌ها، تجمع جانوران و آبگرفتگی را منجر می‌شود.

وی افزود: اینکه شهرداری تا چه اندازه در هدایت آب‌های سطحی تلاش کند دلیلی قانع کننده نیست و شهرستان باید به سیستم فاضلاب مجهز شود.

این شهروند ۳۹ ساله بیان کرد: وضعیت دفع فاضلاب در این شهرستان به هیچ‌وجه بهداشتی نیست و امیدواریم مسئولان در سال جاری اقدامی موثر برای رفع این معضل بیندیشند زیرا در صورت تامین اعتبارات و به جریان انداختن پروژه، مطمئنا زمان زیادی تا برخورداری مردم از شبکه فاضلاب خواهد گذشت.

* انجام فاز یک طرح مطالعاتی فاضلاب

رئیس اداره آبفای هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: هندیجان فاقد شبکه فاضلاب است و البته آنچه امروز مشکل ساز شده است فاضلاب مسکن مهر شهرستان است.

حسن چرغنده گفت: فاضلاب هندیجان از دو طریق خانگی به‌واسطه وجود سبتیک در منازل و مازاد آب مصرفی نیز به سمت جوی‌های آب‌های سطحی هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: در سایت مسکن مهر نیز که تاکنون حدود ۳۰ خانوار مستقر شده‌اند شبکه جمع آوری فاضلاب ورودی و خروجی دارد اما متصل به جایی نیست و این امر برای ساکنان مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره آبفای هندیجان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا برای رفع این معضلات درخواستی به استان داده‌اید؟ تاکید کرد: در راستای اجرای طرح جامع فاضلاب در این شهرستان طرح مطالعات فاز یک انجام گرفته است و طرح مطالعات فاز دو فاضلاب نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی قریب ۱۶ پروژه فاضلاب در دولت قبل به دفتر ریاست جمهوری رسید که از این میان طرح جامع فاضلاب هندیجان متوقف مانده است و امید به اجرای آن در آینده نزدیک را داریم.

چرغنده تصریح کرد: برای تکمیل فاضلاب سایت مسکن مهر شهرستان ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شده که هنوز پرداخت نشده است و در صورت اعطای این اعتبار به جریان خواهد افتاد، البته به‌غیر از این اعتبار نیاز به ۱.۵ میلیارد تومان دیگر نیز احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص برآورد اعتبار فاضلاب هندیجان نیز باید گفت این سیستم باید در قالب طرحی ملی اجرایی شود.

* اجرای پروژه فاضلاب در انتظار تامین اعتبار

فرماندار هندیجان نیز در همین ارتباط اظهار کرد: طرح مطالعاتی فاضلاب سال‌ گذشته انجام شد و با توجه به اینکه این طرح، طرح بزرگ و ملی است باید با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان پیگیری و اجرایی شود.

احمد جعفری‌نسب با بیان اینکه شهرستان هندیجان فاقد شبکه فاضلاب است عنوان کرد: شهروندان در این زمینه مشکلات بسیاری را متحمل می‌شوند و باید به این وضعیت رسیدگی جدی شود.

وی بیان کرد: با توجه به انجام طرح مطالعاتی پروژه فاضلاب، در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و مکفی، طرح اجرایی خواهد شد.

با توجه به محروم بودن هندیجان که تقریبا در جنوبی‌ترین نقطه استان واقع شده است و وجود معضل چندین ساله نبود فاضلاب، دیگر نباید در انتظار معجزه نشست بلکه باید فرصت‌ها را مغتنم شمرد و با ایجاد زمینه‌ای مناسب که حدود نیمی آن با انجام طرح مطالعاتی فاز یک انجام گرفته است، با تخصیص اعتباراتی ملی، مسیر را برای احداث پروژه جامع فاضلاب هموارتر ساخت.