رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان خواستار حفاظت و مراقبت از جنگلها شد

خورنا_ دانوش صالحی: رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ضمن توصیه به شهروندان در خصوص آتش افروزی در طبیعت خواستار حفاظت و مراقبت جدی تر از جنگلها شد .

به گزارش خورنا از مسجدسلیمان بهروز نجاتی با اعلام این خبر افزود : با فرارسیدن فصل گرما و خشکی، زمینه برای بروز آتش سوزی در جنگلها و مراتع مهیا می شودو این خطر از آن جهت اهمیت دارد که ناگهان عرصه های وسیعی از جنگلها از بین میروند.  نجاتی ادامه داد : آتش‌سوزی جنگل‌ها یکی از فجایع زیست‌محیطی به شمار می‌رود که هر از گاهی در یکی از جنگل‌های دنیا رخ می‌دهد و وسعت زیادی از جنگل را با خاک یکسان می‌کند وجنگلهای منطقه زاگرس به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز بودن، همواره نقش مهمی در جذب گردشگری منطقه داشته و زمینه ی مساعدی برای امرار معاش و فعالیت دامداران و کشاورزان محسوب می گردد.

این مقام مسئول در حوزه محیط زیست در شهرستان مسجدسلیمان خاطر نشان کرد :  وجود جنگلها و مراتع سرسبز در رفع آلودگی هوا تأثیر زیادی داشته، اما متأسفانه جنگلها و مراتع آگاهانه
یا نا آگاهانه دچار آتش سوزی گردیده و خسارات جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد
می کند .

وی با تشریح علل آتش سوزی در جنگل گفت : آتش سوزی منابع طبیعی به سه دسته حریق های عمدی که بوسیله انسان ایجاد  می شود ،  آتش سوزی در اثر بی احتیاطی و آتش سوزی های خود بخود تقسیم بندی می شود .

وی در خصوص خسارات ناشی از وقوع آتش سوزی در جنگل ها ومنابع طبیعی گفت : آلودگی هوا، کاهش اکسیژن و شیوع بیماری های تنفسی، از بین رفتن پوشش گیاهی، ایجاد زمینه فرسایش سریع خاک، شیوع آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده و آسیب به محیط زیست از مهم ترین خساراتی است که در اثر آتش سوزی ها که بیشتر منشأ انسانی دارند به طبیعت وارد می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان تصریح کرد : با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و خشک بودن اشکوب کف جنگل (گیاهان مرتعی- علفی) شرایط برای بروز آتش سوزی مهیا می شود بنابراین از کلیه ی شهروندان درخواست می شود از بر افروختن هر گونه آتش در محیط های طبیعی خودداری و در صورت نیاز حتماَ بعد از اتمام کار به خاموش نمودن آن به طور کامل اقدام نمایند و از روشن کردن آتش نزدیک درختان خودداری کنند. چرا که  وجود گیاهان خشک در منطقه و گرمای هوا دو عامل اصلی وقوع آتش سوزی می باشد .