دوران طلایی از گفتار مسئولین تا احساس شهروندان در خوزستان/ نوید قائدی

خورنا _ نوید قائدی: به قول شاعر بلند آوازه پارسی سعدی علیه الرحمه مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید یا به قول ساده خودمانی چنانچه از جانب مسئولین عملکرد خوب و قابل قبولی ارائه شده باشد حتما اثرات خود را داشته و شهروندان آن را رویت و احساس نموده اند، بروز چنین احساسی از جانب شهروندان نیاز به توضیح،عکس،فیلم،کتابچه تبلیغی و سخنرانی ندارد، زیرا اینگونه ارائه عملکردها جزء هزینه های اضافه تلقی خواهند شد که از بیت المال مسلمین هدر می روند ، علیرغم فلسفه وجودی جوامع بشری که مهمترین رکن آن شهروندان می باشند گاهی این عامل مهم در ادبیات و رفتار مسئولین به فراموشی سپرده می شود زیرا در تحلیل ها و گزاش های خود به میزان رضایتمندی شهروندان توجه کافی نمی نمایند.

از ارکان اصلی و اساسی جوامع پایدار شهری می توان به مولفه های کلانی همچون رفاه ، آسایش، امنیت ، روابط خوب اجتماعی و فرهنگی ،بوروکراسی صحیح اداری ، عمران و آبادانی شهرها و دهها عامل دیگر اشاره نمود.

بنابر ساختار اداری کشور طی دوره های چهار ساله با تغییر دولت ها ساختار مسئولین هم دچار تغییر و تحولات زیادی می گردد و مرسوم است در مراسم های تودیع و معارفه مسئولین قبل و بعد به تعریف و تمجید و ارائه آمار و ارقام گوناگون می پردازند .

طبق روال از مدیر قبلی تجلیل و قدردانی و ایشان هم به ارائه آمار و ارقام عملکردی خود می پردازد و جمع حاضر از خدمات نامبرده تقدیر می نمایند.

اما جایگاه وظیفه قانونی و شرعی که نامبرده به گردن گرفته و بابت آن حقوق و مزایای کافی را دریافت داشته کجای قضیه است خدا می داند.

مدیر جدید نیز به ارائه برنامه های خود می پردازد که در آینده ای نه چندان دور چنین وضعیتی در مراسم تودیع آن قابل مشاهده خواهد بود.

یکی از نکات مهم مراسم تودیع این است که همگی مسئولین تودیع شده ، نهایت تلاش و همت خود را بکار بسته اند و با ابراز لطف و از ایثار خود را وقف خدمتگزاری به مردم نموده اند و هیچگونه قصور یا سهل انگاری و کوچکترین خللی در دوران مدیریت ایشان نبوده است ( حتی بدون تعمد یا ضعف مدیریت و ناآگاهی در بعضی مسائل یا تصمیم گیری های اشتباه ) ، ما نمی گوییم چنین مدیرانی نداشته ایم و یا نداریم البته که هستند ولی تعداد آنان زیاد نیست، اگر زیاد بودند باید در مجموعه تحویل داده شده گل و بلبل روییده باشد و در کشور رده های بالای خدمات رسانی یا عملکردی را کسب نموده باشند، ولی آمارها حاکی از این است که در میان شاخص های کلیدی کشور، استان خوزستان جایگاه مطلوبی ندارد.

در طرف دیگر شهر و شهروندان قرار دارند که با وضعیت های گوناگون معیشتی در محلات مختلف مشغول کار و فعالیت و زندگانی می باشند و همه روزه بدور از هر گونه ارتباط غیر مستقیم در گیر مسائل و مشکلات شهر و دیار خود هستند.

بطور ملموس مسائلی همچون حمل و نقل، وضعیت دستگاههای خدمات رسان چون برق و کیفیت آب شرب و سیستم های دفع فاضلاب، وضعیت زیست محیطی شهر، روال کار ادارت و دستگاههای دولتی، وضعیت امنیت عمومی شهر و گرانی کالا و خدمات را با جسم و روح خود لمس و حس می نمایند.

در واقع می توان گفت بهترین داوران بی مدعای بررسی عملکرد ها و خدمات ارائه شده از جانب مسئولین شهروندان می باشند که همه اوقات با مشاهدات عینی و میدانی در ذهن و روح خود مسائل را حلاجی نموده و بهبود امور، پس رفت یا سکون آن را تشخیص می دهند و بر همین اساس باورهای آنان در خصوص شهر و دیار خود و عملکرد مسئولین شکل می گیرد.

به قول شاعر به خط و خال و ابرو چه حاجت روی زیبا را (اگر چشم و صورت کسی زیباست برای اثبات زیبایی خود چه نیازی به آرایش و نقاشی دارد) و اگر کارهای خوبی انجام گرفته چه نیاز به گفتار با آب و تاب دارد، آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است.

لذا به مسئولین توصیه می گردد اجرای این مراسمات و گفتارهای کلیشه ای را کمتر نمایند مگر در مواقعی که ضرورت دارد و تقدیر نمودن ها و سنجیدن عملکردها را به افکار عمومی واگذار نمایند که بهترین میزان و معیار سنجش خواهد بود، به صراحت می توان گفت شهروندان هیچگاه مسئولین صادق و خدمتگزار خود را فراموش نخواهند کرد و بر اساس آمیزه های دینی و معنوی سالها دعا گوی ایشان خواهند ماند. نه اینکه افرادی ببرند و بدوزند و بگویند و مردم را فقط بیننده و شنونده فرض نمایند که طریق صحیحی نیست، بدین منوال عمل نمودن فهم عمومی شهروندان را زیر سوال خواهد بود.

در عصر انفجار ارتباطات که مردم روستاهای دور افتاده هم از وضعیت شهرهای کشور و جهان مطلع می باشند و کوچکترین اخبار را رصد می نمایند نمی توان براحتی بسیاری از نارسایی ها و مشکلات را نادیده گرفت و از کنار آنان گذر نمود .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *