معاون شهردار اهواز:

کسب و کار تکدی‌گری در اهواز پر رونق است/ نباید به دید ترحم به یک‌ متکدی نگاه کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز بسیاری از متکدیان موجود در سطح شهر اهواز را نه تنها غیر اهوازی بلکه غیر خوزستانی و فاقد تابعیت ایرانی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که بیشتر متکدیان اهواز از دو کشور بنگلادش و پاکستان هستند شهرداری آنها را پس از جمع‌ آوری، به اداره اتباع بیگانه تحویل می‌دهد ولی متاسفانه برخی از این افراد به علت رونق بالای کسب و کار تکدی‌گری در اهواز بلافاصله پس از خروج از کشور مجددا با هزینه‌های بسیار اندکی توسط افرادی به اهواز مراجعت می‌کنند.

احمدرضارستمی: به گزارش خورنا در نشست تخصصی کارگروه فرهنگی و اجتماعی خوزستان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد احمد سراج گفت: شاید موضوع متکدیان و کودکان کار بحثی فرا بخشی باشد ولی از آنجایی که خروجی این آسیب اجتماعی در جلوه‌های شهری نمایانگر می‌شود لذا شهرداری به عنوان یکی از متولیان اصلی این مسئله قلمداد می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز اظهار کرد: براساس بخشنامه‌ای که سال ۱۳۷۸ در شورای عالی اداری به تصویب رسید شهرداری موظف است که افراد معلول، ناتوان جسمی و ذهنی، بی‌سرپرست، متواری، در راه مانده، نیازمندان غیر‌حرفه‌ای، ولگردان حرفه‌ای و همچنین متکدیان را از سطح شهر جمع‌آوری و در یک اردوگاهی که تجهیز‌ کرده است نگهداری کند.

وی اضافه کرد: البته براساس این بخشنامه شهرداری به تنهایی متولی نمی‌باشد بلکه در کنار شهرداری که وظیفه تجهیز و ساماندهی این مجتمع‌های اردوگاهی را برعهده دارد برخی ارگانهایی چون دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و اداره کار نیز باید نمایندگان تام‌الاختیار خود را در این مجتمع‌ها داشته باشند.

سراج گفت: برخلاف برخی از شهرها که فرمانداری‌ها مدیریت این مجتمعهای اردوگاهی را برعهده دارند در شهرهای دیگری چون اهواز با تفویض اختیاری که صورت گرفته است مدیریت اردوگاه توسط شهردار انتخاب می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز تعداد پرسنل مجتمع اردوگاهی اهواز را ۳۵ نفر دانست و افزود: این اردوگاه در صورتی که بقیه دستگاههای متولی نیز همکاری کنند در آن واحد می‌تواند کار ساماندهی و خدمات رسانی به ۱۰۰ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده را برای مدت دو هفته انجام دهد.

وی در مورد این مسئله که برخی دستگاههای مربوطه نیز باید در مدت نگهداری متکدیان در مجتمع‌های اردوگاهی به وظایف خود عمل کنند توضیح داد: یعنی اگر متکدی جرمی را مرتکب شده باشد باید دستگاه قضایی طی این مدت دوهفته‌‌ای که متکدی نگهداری می‌شود با صدور حکمی وی را به مراجع قضایی معرفی کند و همچنین در صورت اعتیاد متکدی باید سازمان بهزیستی به قضیه ورود کند.

سراج ضمن بیان این مطلب که پلیس باید در جمع‌آوری متکدیان با شهرداری همکاری کند اظهار کرد: اگر افرادی که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود در راه مانده باشند کمیته امداد وظیفه دارد نسبت به تأمین هزینه رسیدن آنها به مقصد اقدام کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز بسیاری از متکدیان موجود در سطح شهر اهواز را نه تنها غیر اهوازی بلکه غیر خوزستانی و فاقد دارا بودن تابعیت ایرانی دانست و تصریح کرد: از آنجایی که بیشتر متکدیان اهواز از دو کشور بنگلادش و پاکستان هستند شهرداری آنها را پس از جمع‌ آوری، به اداره اتباع بیگانه تحویل می‌دهد ولی متاسفانه برخی از این افراد به علت رونق بالای فضای کسب و کار تکدی‌گری در اهواز بلافاصله پس از خروج از کشور مجددا با هزینه بسیار کمی توسط افرادی به اهواز مراجعت می‌کنند.

وی بیان داشت: وجود نگاههای ترحم‌آمیز شهروندان به متکدیان یکی از بزرگترین موانع موجود در مسیر مبارزه با این پدیده است. لذا شهرداری اهواز برای فرهنگ سازی بیشتر در این خصوص در غالب آموزشهای شهروندی، برنامه‌های متنوعی را در سطح شهر و همچنین فضای مجازی تعبیه کرده است.

سراج یادآوری کرد: برخی از متکدیانی که از سطح شهر اهواز جمع‌آوری می‌شوند از لحاظ وضعیت لباس و لوازمی که در اختیار دارند به هیج عنوان شباهتی به متکدی ندارند بطوریکه علاوه بر داشتن گوشیهای موبایل گرانقیمت و چند خط تلفن همراه گاها مشاهده می‌شود که مبالغ زیادی پول نقد نیز همراه خود دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز تعداد کارتن خوابهای اهواز را خیلی کمتر از متکدیان دانست و توضیح داد: متکدیان اهواز به دلیل اینکه به صورت هدایت شده وارد شهر می‌شوند نه تنها شبها بلکه در طول گرمای طاقت‌فرسای روز هم به هیچ عنوان به صورت کارتن خواب در پارکها مشاهده نمی‌شوند چون بیشتر آنها دارای جا و مکان استراحت هستند.

وی عنوان کرد: سال ۹۶ در حدود هزار و ۴۷۴ متکدی در سطح شهر اهواز جمع‌آوری شده است که از این تعداد هزار و ۲۱۱ نفر مرد، ۲۶۳ نفر زن بوده است.

سراج در ادامه ضمن بیان این مطلب که بسیاری از متکدیانی که سال گذشته در اهواز جمع‌آوری شده‌اند به مواد مخدر اعتیاد دارند اظهار کرد: از این تعداد ۸۶۶ نفر معتاد، ۴۸۶ نفر سالم، ۵۷ نفر کودک و ۶۵ نفر هم جزء اتباع بیگانه هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز تعداد کودکان کار معرفی شده به سازمان بهزیستی را در سال گذشته چهار نفر عنوان کرد و خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که امروزه اکثر کودکان کاری که در اهواز جمع‌آوری می‌شوند دارای پدر و مادر بوده و فاقد مشکل خانوادگی هستند و لذا نه تنها هیچ نیازی به نگهداری در مراکز شبانه‌روزی ندارند بلکه به علت مشکلات خانوادگی که داشته‌اند باید بیشتر تحت حمایتهای اجتماعی قرار بگیرند.بطوریکه چندی قبل یکی از کودکان کاری را که برای دومین بار به مرکز نگهداری از کودکان کار آورده بودند دارای پدری شرکت نفتی بود.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال فضای شهری اهواز از لحاظ تکدی‌گری به مراتب بهتر از سالهای قبل بود اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال با کار ویژه‌ای که با همکاری سایر دستگاهها و سازمانهای ذی‌ربط من جمله نیروی انتظامی، بهزیستی، استانداری و غیره صورت پذیرفت بالغ بر ۲۹۹ نفر متکدی در سطح شهر اهواز جمع‌آوری شد.

سراج عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون در حدود ۶۶۰ متکدی در سطح اهواز جمع‌آوری شده است که از این تعداد ۵۷۳ نفر مرد و ۸۷ نفر زن هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز ادامه داد: همچنین از این تعداد در حدود ۳۳ نفر اتباع بیگانه، ۵۱ کودک، ۱۵۵ متکدی غیر معتاد و ۴۲۱ نفر هم معتاد به مواد مخدر هستند.

وی مداخلات و ترحمات مردم در هنگام جمع‌آوری متکدیان را یکی از بزرگترین موانع و مشکلات انجام کار در سطح شهر اهواز دانست و گفت: متاسفانه چندی پیش در هنگام جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر، یک نفر از پرسنل اجرائیات ما با چاقو مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد. البته در هنگامی هم که متکدیان را به اردوگاه وارد می‌کنیم عده‌ای نیز وجود دارند که با تجمع در جلو اردوگاه شروع به ایجاد فضای رعب و وحشت برای پرسنل می‌کنند.

سراج در پایان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون علاوه بر ۱۷ کودکان کار که به بهزیستی معرفی شده‌ است در حدود ۲۷ نفر از اتباع بیگانه متکدی هم جمع‌آوری شده‌اند.