در گفتگوی اختصاصی دکتر محمدکیانوش راد با خورنا مطرح شد؛

کیانوش راد: وجود دو جناح قوی در استان توسعه راسرعت میبخشد/آیت الله کعبی سخنان غیر حقوقی میگویند

خورنا : دکتر محمد کیانوش راد (کربلایی) صرف نظر از اینکه مخالف یا موافق او باشیم سخنانش در استان خوزستان توسط مخالفان و موافقانش شنیده می شود. او مخالفانی جدی دارد تا جائیکه چندین بار مورد حمله و ضرب و شتم نیز قرار گرفته است. از سویی دیگر دوستداران او نیز در خوزستان کم نیستند. بسیاری او را به خاطر صداقت، صراحت و شجاعت در طرح دیدگاه هایش، میستایند. حتی هستند کسانی که علیرغم مخالفت با دیدگاه های سیاسی او، برایش احترام ویژه ای قائلند. سخنرانی اخیر ایشان در مجمع فعالان فرهنگی استان خوزستان و در سالروز دوم خرداد بهانه ای برای این گفتگو شد. او مثل همیشه سرحال و پرکار است و مهم تر از همه بیشترین ارتباط را با جوانان دارد. اقوام مختلف خوزستان نیز به انصاف و نکته سنجی های او در مورد فعالیت اقوام خوزستان اذعان دارند. 

متن ذیل حاصل گفتگوی اختصاصی «خبرنگار سیاسی خـورنـا _ سارا ممبینی» با وی است:

به عنوان اولین سوال؛ تعریف شما از حماسه دوم خرداد چیست ؟

حماسه ی دوم خرداد را مردم آفریند . مردم در این روز به روند اصلاح امور – آنهم توسط شخصی به نام خاتمی – رای دادند . مردم هم خواستار آزادی بیشتر و بهبود وضعیت زندگی بودند و هم خاتمی را فردی صادق و دلسوز یافتند پس برخلاف تصور جناح راست یا محافظه کار و یا به اصطلاح اصول گرا ، به صورت شگفت آوری به پای صندوق ها رفتند و رای به خاتمی دادند . در ادامه علیرغم بحران آفرینی های مکرر جناح راست ، انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نشان داد مردم در انتخاب راه اصلاحی در کشور اشتباه نکرده اند. مردم خواستار اصلاحات هستند و اصول گرایان و اقتدار گرایان باید این پیام راگرفته باشند . بخشی از آنان فهمیده اند و بخشی هنوز یا متوجه نشده اند یا خود را به خواب زده اند .

در خوزستان به عنوان بخشی از یادآوری خاطرات ، وضع چگونه بود ؟

در خوزستان جناح راست با هدایت برخی از روحانیون سرشناس بیشترین هجمه ها و مخالفت ها و دشمنی ها را با خاتمی انجام داد . اما پس از اعلام نتایج در بهت فرو رفتند ، برخی بر عنادشان ادامه دادند و برخی دیگر واقع بینانه و برخی فرصت طلبانه ، به تعریف و تمجید از خاتمی پرداختند . بهر حال همه ما در مواضع مان احتمال اشتباه هست اما مهم صداقت و واقع بینی و مردم داری و مردم خواهی ماست که شاخصی برای تعیین مسیر درست است . این بحث ها را در جای دیگری باید به تفصیل بیان کرد .

آیا دولت فعلی را ادامه دوره ی اصلاحات می دانید ؟

بله ، اما با تجربه ی بیشتر ،هم در نیروهای سیاسی و هم در مسئولین اجرایی. بله این دولت هم در ادامه ی دوره سازندگی و اصلاحات است . اما با تعاریف و استانداردهای خاص دولت اعتدال . البته نمی توان گفت دولت ، دولت اصلاح طلبان است اما مخالف اصلاح طلبی هم نیست .

چه آفت هایی دولت اعتدال را تهدید می کند ؟

آفت تند روی های جناح افراطی اصول گراها و آفت دخالت های فراقانونی و غیر قانونی از بیرون دولت ، که بیشتر به عنوان مانع می بایستی مورد توجه قرار گیرد . اما از درون به نظر من دولت حداقل با دو چالش مواجه است . چالش نخبه گرایی و چالش پوپولیسم . توضیح این دو کمی وقت می گیرد . اگر دولت بسوی نخبه گرایی پیش برود و از پلورالیسم دور شود در آن صورت نخبه ها ، حال از هر دو دسته – چه اصول گرا و چه اصلاح طلب – اولا راه را برای ورود نیروهای اجرایی، جوانان و نیروهای جدید خواهند بست و در ثانی و مهمتر از آن ، منافع و امتیازات به دست یک عده افراد خاص که همیشه در دولت ها بوده اند، خواهد افتاد و گروه های اجتماعی و مدنی و اقتصادی و قوی امکان بهره گیری از منافع و پاداش ها را نخواهند یافت . به همین دلیل پلورالیسم ، تامین کننده حقوق اقلیت ها و اقوام است ، اما نخبه گرایی ، با انحصار طلبی ، راه را برای حضور گروه های مختلف اجتماعی و اقلیت ها و گروه های قوی خواهد بست . از سوی دیگر رفتار اعتدالی مبتنی بر عقل گرایی است و رفتار پوپولیستی مبتنی بر احساس گرایی و گاهی عوام فریبی و عوام گرایی احساساتی ، برخلاف عقل گرایی و اعتدال گرایی است . خب اینها را در حد چند جمله گفتم اما ،توضیح آن مفصل است.

چرا نخبه گرایی به ضرر گروه های اجتماعی و قومی است ؟

به دلیل خیلی روشن .پلورالیسم یا تکثر گرایی به وجود تفاوت های واقعی و به وجود منافع بعضا متضاد و مخالف واقعی اذعان دارد . در پلورالیسم فرض بر آن است که اولا تفاوت و اختلاف به رسمیت شناخته می شود . ثانیا علیرغم این اختلافات ، همه در مزایای حکومت باید سهم داشته باشند . چه در تقسیم پست ها ، چه در تقسیم کارهای اقتصادی و چه در سایر امور . نکته ی مهمی که می توان اضافه کرد اینکه دولت با قبول پلورالیسم ،هم از همه ی ظرفیت ها و توانمندی ها استفاده می کند ، و هم انجام اقداماتش سهل تر و کارشناسانه تر خواهد شد و هم چون همه نظرات گروه های اجتماعی و گروه های قومی و گروه های منفعتی را می شنود و دست همه را در کاسه دولت می کند ، نظرات هم پخته تر ، کارشناسی تر و همگراتر می شود و این به نفع دولت و ملت است . اقوام و اقلیت ها هم احساس حضور واقعی می کنند . نخبه گراها ،هر کس که باشند چه اصلاح طلب ، چه اصول گرا و چه فعالان قوی فرقی نمی کند همه خود را اصل می دانند و مردم و جریانات سیاسی و اجتماعی را دنباله روی خودشان می خواهد و مشکل و چالش از اینجا شروع می شود .

حضور تکثر گرایی در بافت دولت ، فکر نمی کنید کار دولت را کند می کند و یا مثلا در استان هایی مثل خوزستان باعث اختلاف بیشتر می شود ؟

اصلا قبول تکثر گرایی و رسمیت دادن به آن ،اولین قدم برای رفع اختلافات است . وقتی ما می گوییم ایران برای همه ی ایرانیان ،یعنی ایران را برای یک قوم نه . برای یک گروه و جناح سیاسی نه ، برای یک قشر خاص حالا به هر عنوانی نه . ایران ملک مشاع هر کس است که ایرانی است . عرب ، ترک ، لر ، کرد ، ترکمن و حتی فراتر مسلمان و یا غیر مسلمان . یعنی هر ایرانی یک هفتاد میلیون ام در این کشور ، سهم دارد . همه ی مردم سهامدار این شرکت بزرگ به نام ایران هستند و هیچ طبقه یا قشری حاکم مطلق نیست و با رای گیری مردم ،مسئولان این شرکت را تعیین و اداره می کنند .

یعنی شما اداره ی امور کشور را مثل یک شرکت می دانید ؟

دقیقا . دقیقا همین است . یک شرکت با سرمایه مشخص و محدوده مشخص و با سهامداران مشخص نه بیشتر و نه کمتر. هیچکس نمی تواند و نباید بیش از سهم خود دخالت کند، مگر آنکه سهامداران به او حق دخالت و مدیریت و حکومت را داده باشند . درست مثل یک شرکت . تنها در این صورت است که اختلاف قومی نیز برداشته می شود و همه براساس منافعشان ، به این شرکت بزرگ خدمت می کنند .

در چند روز گذشته شما در جمع فعالان فرهنگی خوزستان از توسعه ی انسانی در خوزستان سخن گفتید ، توسعه انسانی را به چه معنایی به کار بردید ؟

ببینید در آنجا گفتم توسعه مفهومی چند وجهی است .مفهومی است که خودش دچار توسعه یافتگی شده است و در آینده حتما وجوه جدیدی برای آن احتمالا افزوده می شود . توسعه زمانی مساوی رشد اقتصادی دیده می شد.اما امروزه توسعه فقط رشد اقتصادی نیست بلکه رشد اقتصادی ، استقلال ، آزادی و دموکراسی ، ثبات و عدالت نیز هست. پس وقتی دنبال توسعه هستیم اولا باید بدانیم چه می گوییم و به دنبال چه چیزی هستیم . همچنین باید توجه داشت برای رسیدن به اهداف خوب ، باید مشخص کنیم کدامیک برای ما در اولویت است و با دستیابی به کدام وجه ، سایر وجوه به دنبالش خواهد آمد و این تعیین الویت هم از کشوری تا کشوری می تواند متفاوت باشد .

مثلا برخی می گویند تا استقلال نداشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد . برخی می گویند تا آزادی در کشور نباشد هیچ چیز درست نمیشود . برخی می گویند اینها را ول کنید تا رشد اقتصادی و درآمد ناخالص مالی افزایش نیابد ، کاری از پیش نمی رود . برخی می گویند اینها مهم نیست مساله اصلی کم کردن فاصله ی طبقاتی و توزیع عادلانه سرانه در آمد ملی است . پس همه ی اینها خوب اند اما نکته ی مهم این است که از کدامیک باید آغاز کنیم . مضافا بر اینکه دو نگرش کلی وجود دارد که در یک تقسیم بندی ساده که ماکس وبر و کارل ماکس نمایندگان آن هستند یکی به اصالت و تقدم فکر و اندیشه     و نگرش و باور می اندیشد و یکی به زیر ساخت ها و عوامل مادی و اقتصادی . البته باید گفت هر دو مهم اند اما کدامیک را باید اول ایجاد کنیم . به نظر من فرهنگ ، باور ، ایستارها و انگاره ها تقدم دارند تا فکر ما عوض نشود ، وضع همین است که هست . در خوزستان نیز ابتدا باید باورهای ما به توسعه تغییر کند البته پس از تعیین تقدم و تاخر ، آنوقت باید بحث اهداف ، خط مشی و برنامه ها را هم دید.

خب در این زمینه مگر تفاوت دیدگاه وجود دارد ؟

بله مساله همین جاست. در میان فعالان سیاسی و اجرایی نگاه ها ی متفاوتی وجود دارد .مثلا برخی فکر می کنند همه چیز با تغییر مدیران حل می شود در نتیجه همیشه و تنها کارشان تغییر مدیران است . برخی فکر می کنند مشکل استان کمبود بودجه است . برخی فکر می کنند اصلا مرکز نشینان و حکومت مرکزی با خوزستان خوب نیست و توجهی به توسعه خوزستان ندارند و برخی مشکل را در نبود قوانین مناسب مثلا در منطقه ی آزاد اروند یا مناطق مرزی می دانند . برخی مشکل را در سیاسی بودن نیروهای خوزستانی می دانند . و مرتب می گویند اگر می خواهید خوزستان رشد کند از فعالیت سیاسی و جناحی و حزبی دوری کنند . برخی مشکلات را مسائل قومی و قومیت ها می دانند . به نظر من هر کدام از اینها البته سهمی دارد اما مساله اصلی ما ، مساله فرهنگی – سیاسی است .

ما باید بتوانیم در مسائل توسعه ای ، ابتدا خودمان توسعه یافته بشویم . توسعه در ما، یعنی افزایش سازگاری، افزایش تحمل، افزایش میزان هم گرایی، افزایش اعتماد سازی و افزایش میل به پیشرفت. اینها عوامل فرهنگی توسعه یافتگی است. تا این خصوصیات نباشد هیچ جامعه ای توسعه یافته نخواهد شد در کنار آن خصلت های عمومی ، ویژگی هایی چون علم گرایی و تخصص محوری ، نهاد سازی و تشکیل نهادهای مدنی ، وجود احزاب سیاسی در رقابت های گروهی به جای رقابت های شخصی . اینها همه کمک می کند تا افراد شایسته در راس امور قرار گیرند و از بودجه استان و قابلیت ها بهره گیرند وگرنه کار به جایی نخواهد رسید .

آقای دکتر ! شما در بخشی از سخنان خود در جلسه فعالان فرهنگی به نوعی نگاه که استان را غیر سیاسی می خواهد اشاره کردید ، این را بیشتر توضیح دهید .

ببینید نگاهی هست که در این سی سال همیشه سعی در غیر سیاسی کردن نیروهای فعال خوزستان کرده است . از نظر این افراد اولا : به دلیل وجود مسائل قومی ، سیاسی شدن استان خطرناک است .و ثانیا: اصولا سیاسی شدن و جناحی شدن بچه های استان به ضرر توسعه ی استان تمام شده است . پس به نظر اینان بهتر است همه بدون گرایشات سیاسی و حزبی برای توسعه ی استان کار کنند.

به طور مشخص چه کسانی این دیدگاه را دارند ؟

با احترام باید بگوییم این دیدگاه را آقایان محسن رضایی ، شمخانی و فروزنده داشته اند و هنوز هم با کمی – شاید تغییر- همین نظر را دارند . سخنان اخیر آقای رضایی را ببینید . ایشان جوری سخن گفته اند که اولا خود را انقلابی و دیگران را سیاسی و جناحی خوانده اند و سپس در مذمت سیاسی و جناحی بودن سخن گفته اند و در پایان فکر می کنند این انقلابی بودن است که کشور را نجات خواهد داد نه جناحی و سیاسی و حزبی بودن . خب این یک برداشت اشتباه و ساده انگارانه است . اتفاقا به نظر من در استان های قومی باید فعالیت حزبی و جناحی تشدید شود حتا با اندکی هزینه ی بیشتر . راه ، کم رنگ شدن گرایشات قومی غیر اصیل و پر رنگ کردن فعالیتهای سیاسی حزبی است . در کار جناحی و سیاسی افراد همفکر کنار هم می نشینند و با هم کار می کنند . عرب و عجم و ترک و کرد و بلوچ و ترکمن ندارد . حتا شیعه و سنی هم کم رنگ می شود . علاوه بر آن این جناح های سیاسی ، همگی وصل به مرکز هستند و گرایشات ملی افزایش و گرایشات واگرایی کمتر می شود . علاوه بر آن به افراد فرصت طلب و ابن الوقت نیز امکان مانور نمی دهد و افرد شفاف می شوند .

اضافه بر همه ی این موارد ، وقتی کار حزبی انجام شود ، افراد مسئولیت پذیر می شوند و برنامه محوری و گروه محوری جای بی برنامه گی و شخص محوری را می گیرد . من بارها گفته ام اگر در استان دو جناح قوی سیاسی باشند توسعه ی استان سرعت می گیرد . این دوستان می گویند جناح بندی در استان به ضرر توسعه ی ماست . من به اینان عرض میکنم آیا استان ما سیاسی تر است یا اصفهان ، کرمان ، مشهد و شیراز و …. و آیا استان ما عقب مانده تر شده است یا آنها .برخی از جریانات سیاسی در کشور ، افراد و اصالتش در این استانهاست اما آنها چرا پیشرفت بهتری از نظرما خوزستانی ها دارند . دلیل آن این است که وجود جریانات قومی سیاسی در استان ها و حضور آنها در مرکز ، باعث بالارفتن قدرت چانه زنی و رایزنی آنها خواهد شد . متاسفانه لابی سیاسی خوزستانی ها در تهران ضعیف است و این هم فقط به خودمان برمیگردد و لاغیر .

جناح های سیاسی در استان باید فعال شوند . این به نفع استان و به نفع کشور است . گسترش فعالیت های سیاسی و حزبی ، به کاهش فعالیت ها ی قومی و نامتعادل و تند منجر خواهد شد و این مساله ، مساله ای قابل تامل است . متاسفانه نهادهای امنیتی نیز در این موضوع کارشناسی شده و عالمانه برخورد نمی کنند .

آیا این دغدغه که سیاسی شدن به تند شدن فضا کمک می کند را درست نمیدانید ؟

سیاسی و جناحی شدن باعث دسته بندی هویتی است . معلوم می شود هر کسی چه می گوید و چه می خواهد و با چه کسانی می خواهد به اهدافش برسد . این بسیار خوب است . اصلا جامعه ی توسعه یافته مگر می شود دسته بندی نداشته باشد . مساله مهم ادراک فرهنگی درست است . بارها گفته ام افزایش یک درجه سازگاری میان فعالان سیاسی خوزستان مساوی صد درجه توسعه است . ما می توانیم جناح بندی های خودمان را داشته باشیم ، اما برای مسائل عمومی خوزستان در کنار هم و کمک کار هم باشیم . مساله آب کارون ، گردو غبار ، مسائل تالاب ها ، اشتغال و …. اینها چپ و راست نمی شناسد . همه باید بتوانیم در کنار هم در جهت حل این مسائل گام برداریم . شکل گیری احزاب سیاسی در استان به نفع هم گرایی ملی و توسعه استان است و غیر سیاسی کردن نیروها به بهانه های مختلف به ضرر استان .

آقای دکتر ! اخیرا آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان از خوزستان در دیدار با جمعی از حقوق دانان بسیجی گفته اند که : ” رئیس جمهور حقوق دان بداند که گفتمان سازی در برابر گفتمان رهبری جرم حقوقی است ” نظر شما چیست ؟

باید گفت از آقای کعبی که حقوق خوانده اند جای تعجب است که چرا چنین غیر حقوقی سخن می گویند . آنوقت به رئیس جمهور هم طعنه و کنایه و تهدید روا می دارند !اگر حقوق دانان جناح محافظه کار همه مثل آقای کعبی باشند باید فاتحه ی علم حقوق در کشور را خواند . هر کلاس اولی در دانشکده ی حقوق می داند که سخنان آقای کعبی چقدر غیر حقوقی است و لذا نیازی هم به پاسخ نمی بینیم . البته این نگاه ناشی از نوعی نگاه قیم مابانه و متاثر از اندیشه های خاص آقای مصباح یزدی است و حتا در مخالفت با نظرات رهبری . خب آقای کعبی می تواند سیاسی سخن بگوید اما سخن سیاسی غیر حقوقی از یک حقوق دان قابل پذیرش نیست و نباید کاسه ی داغ تر از آش بشوند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس تابناك سخنان ايت كعبي راتحريف كرده ايشان نه اسم روحاني را اورده ونه جرم قانوني گفته متن صحيح خبر در سپاه نيوز است تهمت به ايشان وتخريب معظم له كه احترام ويژه اي در خوزستان دارند شجاعت نيست بلكه تضعيف سرمايه هاي انساني مذهبي استان وكشور است دقت كنيد وتقوي
    • محمد مردم استان خوزستان بصورت عموم و مردم شهرستان اهواز با ادبیات آقای کیانوش راد کاملا آشنا هستند ادبیات ایشان متاسفانه برای تخریب دیگران با برداشتهای غلط وحذف یا نقل اشتباه یاانتخاب گزینشی عبارات دیگران آمیخته است غیر از این ادبیات آقای کیانوش راد پر از اصطلاحات همیشگی ایشان : پلورالیسم –پوپولیسم-تکثرگرایی- و ایسمهای دیگر که ای کاش در دوران نمایندگی مجلسشان به یکی از آنها عمل می نمود!!! باید بعرض ایشان رساند که مصاحبه گزینشی ایشان در خصوص سردار دکتررضایی و دریادارشمخانی و آیت الله کعبی ،نوعی شتابان سوارشدن برصندلی بالای چرخ فلک ایستاده ی تبلیغات جهت رسیدن به صندلی قرمز مجلس دانست که البته این حق ایشان است ولی متاسفانه آقای کیانوش راد تبلیغات رسیدن بصندلی قرمز را بد استارت زده اند وفکر می کنند که برای خود مطرح نمودن ورسیدن به مجلس یا سایر اغراض ومقاصد سیاسی می بایست از راه تخریب ذخایر انقلاب و استان خوزستان بگذ رند وبنظراطرافیان ومشاوران و شخص ایشان برای رسیدن به اهدافشان می بایست بر دوش رزمندگان وجان برکفان وعلما ی استان خوزستان سوارشوند وبرای رسیدن به چنین مقصودی می بایست آنها را تخریب نمود !!! جناب آقای ردکتر رضایی ودریادار شمخانی وآیت الله کعبی هرسه جزوانقلابیون ورزمندگان وجانبازان وخانواده های معظم شهدا وجزوافتخارات اقوام ایرانی وتمامی ایرانیان می باشند حق این عزیزان نبوده است که آقای کیانوش راد سخنانشان را تحریف نموده و آنها را در افکار عمومی مورد تخریب قرار دهند سخنرانی آیت الله کعبی در سپاه نیوز می باشد واصلا با آنچه که آقای کیانوش راد تحریف نموده است تفاوت آسمان تا زمین داشته است آیت الله کعبی مدرس بحث خارج واجتهاد حوزه علمیه قم واستاد مقطع دکتری دانشگاه تهران می باشند که دربین اهل علم وفضل جایگاه خاصی دارند ودر کشور جزو افراد برتر فقه واصول وعلم حقوق می باشند ودرمیان اقوام عامه مردم خوزستان جایگاه ویژه ای دارند وحدود چهارسال است که حوزه علمیه ی ایشان فعال ودرخدمت جوانان خوزستانی می باشند همینگونه آقای دکتررضایی که تواضعشان بی نظیراست وخود را جزوتمامی اقوام خوزستان می دانند وبا همه طبقات جامعه خوزستان ارتباط صمیمانه ای دارند چنین مرد بزرگ چه هنگام خود را همانگونه --که آقای کیانوش را گفته اند--- خود را انقلابی ویژه وانمود نموده اند!! آیا زحماتی که سردار دکتررضایی درجنگ داشته اند فراموش نموده اید واگر برفرض صحت قول کیانوش راد آقای سرداررضایی این مطلب را گفته اند سخنشان درست وراست بوده است سرداررضایی قبل از انقلاب نیز انقلابی بوده اند و اما آقای دریادارشمخانی که سه برادرشان درجنگ تقدیم انقلاب نموده اند ووجودشان نیز اخیرا برای حفظ وبقای نظام مقدس تقدیم نموده اند شایسته چنین تخریب ناجوانمردانه نبوده ونیستند باید بعرض آقای کیانوش راد رساند که این راه ورسم تبلیغات وخودمطرح نمودن برای رسیدن به اغراض سیاسی نبوده ونمی باشد که با برداشتهای غلط وگزینشی عجولانه شخصیتها وذخایراستان خوزستان را درافکارعمومی تخریب نمایید باید با کمال احترام بعرض ایشان رساند که دیگرحنای شمای رنگی ندارد ومصاحبه ها ی گزینشی پر از هیاهو ومملو از ایسمها و...دردی از دردهای مردم خوزستان مداوا ننموده است ودیگراین اصطلاحات برای مردم خوزستان چندش آورشده است چرا که شما در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی خود را مشغول نظریه پردازیها و میتینگهای شبانه با نورچشمهای خودتان که رنگ وبوی فقر وبیکاری و دوران جنگ ندیده اند نموده اید!! آقای کیانوش را د بمحض رضای خدا شما آزاد هستید هرچه میخواهید بگویید بگویید ولی راست ودرست بگویید ولی انصافا دیگرسنگ محرومیت استان خوزستان برسینه ی خود نزنید زیرا که شما در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی هیچکاری برای مردم وفقرا وخانواده ای شهدا ورزمندگان ننموده اید وبخاطر حساسیتی که از گرد وغبار برای شما ایجادشده است تهران نشینی برای شما جای خوبی است وبه این سه عزیز که همیشه در استان می باشند ودرکنارمردم هستند حق اهانت ندارید ودرپایان شما را حدیث پیامبراکرم پیامبرانسانیت جلب می نماییم :حرمت انسان مؤمن از سنگهای خانه ی خدا مهمتراست باید بشما گفت که خداوند ممکن است ازحقشان گذشت نمایند ولی از حق بندگان خود نمی گذرند واین از دولتمردان اعتدال وتدبیر نیز بعید است که به چنین اشخاص امتحان داده بیش از حدوظرفیت خود توجه وبها داد ..وشدیدا مصاحبه ی پراز اهانتهای ایشان علیه سرداررضایی ودریادارشمخانی وآیت الله کعبی توسط مردم ولایتمدار استان خوزستان محکوم میگردد
  • شهروند در ماهشهر با سلام ، تقدیر و تشکر از برادر عزیز جناب دکتر کربلایی به دلیل بیان شفاف مطالب ومواضع و امید به استمرار این قدم های آموزشی برای همگان ،خصوصأ نسل جوان . و تشکر از مسؤلین سایت خورنا وخبرنگار محترم این سایت که این مصاحبه و مصاحبه های مشابه را ترتیب داده و منتشر می کند . از عزیزی هم که به نام ناشناس کامنت گذاشته و باز هم خواسته با کشیدن هاله ی قداست فضای نقد وشفافیت را ببندد ،عرض کنم که عزیز دل برادر شما عین فرمایش آقای کعبی را از خبر نگار مهر که از قم منتشر شده ببین . یا از سایت تابناک در سی ویک اردیبهشت نود وسه ملاحظه کن . یا در Google بنویس ،آقای کعبی ،حقوقدان بسیجی ،رییس جمهور همه ی این مطالب مثل روز روشن آشکار می شود . دیگر نیاز نیست به همدیگر تهمت بی تقوایی بزنیم وبگوییم دکتر کربلایی خواست مثلأ معظم له را تخریب کند . با تحمل مان را زیاد کند و به هر چیزی نگاه تقلیدی نداشته باشیم . موفق باشید.
  • ماهشهر باتشکر از بیانات کاملا کارشناسی حقوقی و مدرن جناب دکتر که جان مطلب را به خوبی ادا نمودند یک نکته مهم توجه مرا به خود جلب نموده و آن بستر فرهنگی مورد نیاز توسعه همه جانبه است که بمثابه ی کلیدی است که قفل اندیشه ها را می گشاید و و زمینه های بعد ی مورد نیاز توسعه را می افریند جامعه با فرهنگ بسته همانند انسان باچشمان بسته توانایی مقابله با چالشهای پیشرو را ندارد اما هزینه های توسعه فرهنگی برای برخی جریانات سیاسی و اقتصادی باعث کند بودن خود خواسته حرکت جامعه به آنسوی می باشد.اما سرنوشت محتوم جوامع بشری توسعه با اولویت فرهنگی است صاحبان قدرت چه بخواهند و چه نخواهند رطوبت چشمه های فرهنگی اجتماع روز به روز نفوذ کرده و ساقه های اندیشه های خشک اطرافشان را با طراوت میکند کافی است به نهج البلاغه مراجعه فرمایید و ببینید که مولا امیر مومنین (ع) چقدر بر توسعه فرهنگی جامعه زمان خودش اهمیت داده است آنجا که مولا می فرمایتد ای مردم حق من بعنوان حاکم برشما اینست که عیب های مرا بگویید یا آنجایی که مردم را از تملق حاکمان منع می فرمایند و هزاران نکته اجتماعی و حقوقی و فرهنگی دیگر این جز تشویق مردم زمانه به گفتمان سازی در جامعه اسلامی چه میتواند باشد .
  • محمد متاسفانه صحد صبتهای اقای کیانوش راد فاقدصحت ودرستی می باشد
  • مرمضی صراحت وشفافیتی که درسخنان ایشان بودجای ستودنی است البته باتوجه به شناختی که ازایشان دارم غیرازاین ازایشان انتظارنمیرفت آقایان سعه صدرداشته باشنددیگردوران تعریفهای یک طرفه به پایان رسیده.آقابه خاطر حقوق مردم زنداان وضرب وشتم دیدشمابگویددرمدت16سال حضوردرراس همه مسولیتها برای مردم چه کردید واصلاهزینه های تاسیس این مراکزومدارس راازکجاتامین کردید.
  • محمد جناب مرمضی فتنه گران و محکومین فتنه را بخاطر برگرداندن حقوق مردم دانسته اند.....و سوال دیگرشان که هزینه ی تاسیس مراکزومدارس دینی ازکجا است....نشان میدهد که جناب مرمضی نمیدانند که برای تاسیس مراکز ومدارس دینی درکشوری که آرم آن جمهوی اسلامی است ردیف بودجه و از حقوق شرعیه مردم تامین می شود اگر اعتراضی دارید شما که ازخدانیستید دوما حمایت شما از محکومین فتنه ونوشته بودید که بخاطر دفاع ازحقوق مردم و.... ماهیت سیاسی واعتقادی شما را نشان میدهد
  • آل محمد جناب موسوم به محمدازکی تاحالا اگرکسی سه چهارتامداح وثناگوداشته باشد یک سرمایه استانی وملی می باشد.پس علت حمایتهای همه جانبه حجت الاسلام کعبی ازدولت قبل بعلت اختصاص ردیف بودجه موسسات شبه دینی ایشان است؟
  • آل محمد آیا بودجه های تبلیغاتی ایشان درزمان انتخابات نیزازدولت وحق شرعی مومنین بینواست پس همین است که جناب حجت الاسلام باتمام وجودازدولت قبل حمایت مکردند وبایافتن بینه شرعی برای اادامه عنایات خاصه درانتخابات ازکاندیدای خاصی حمایت می کردند.
  • محمد جناب آقایی که نام مبارک آل محمد بعد از نام خود اختیار کرده ای یا این لقب بعنوان مستعار گزینش نموده ای بدعزیز که آل محمد از آنانیکه بدون پروا وبدون تامل و آگاهی کامل دیگران را با تازیانه اتهام در افکارعمومی می کشند نه تنها پیش آل محمد جایگاهی ندارند بلکه پیش مردم منفور می مانند آیت الله کعبی در دوران دولت آقای احمدی نژاد هرجا خطا می دیدند مثل سایرین انتقاد می نمودند وجایی که کار خوبی ببینند تایید می نمودند نیازی نیست انتقادات ایشان را یاد نماییم ولی اقای با اصطلاح ال محمآیت اد شما که فرموده اید هزینه ی ساختن مدرسه ی دینی آیت الله کعبی از دولت آقای احمدی نژاد بوده است اخیرا دولت اعتدال وتدبیر به بعضی از آقایان در استان خوزستان بودجه ساخت مدرسه دینی تصویب وپرداخت نموده است !!!پس لطفا بنشین سرجات وهمانند نبی محل غازغاز نکن عزیز این راه عقده گشایی نیست ونبوده است عقده ای از دولت اقای احمدی نژاد دارید ربطی به آیت الله کعبی ندارد راستی اگر زورتان آمده است که آیت الله کعبی مدرسه ی دینی بنام مبارک امام حسین (ع)مزین شده است از وجوهات بوده است وبرای جوانانی که خواهان تحصیل دروس دینی بزبان عربی وفارسی بوده تاسیس شده است تعدادی از افراد وجوهاتشان به بعضی از آقایان در استان می دهند ایشان هم مریدانی دارند وبرای این کار آنان این وجوهات راداده اند زورتان آمده است ودردتان ازناحیه دیگری است آقای به اصطلاح آل محمد شما منصفانه صحبت کنید
  • جعفری مایه تاسف است روحانیت شیعه که افتخارش درطول تاریخ این بوده که ازدولتها مسقل بوده امروزه برای اداره خود بایدمنتظر تصویب بودجه های دولتها فارغ ازهرگونه گرایشه باشد.آیا چنین علما وروحانیون می توانند مستقل نظربدهندوآیادراین صورت نظرشان دربین مومنین نافذومسموع خواهدبود.