شورای نگهبان در تقابل با لیست اصلاح طلبان/

چه کسانی در انتخابات مجلس رد صلاحیت می شوند؟

خورنا: هنوز روزهای پر التهاب انتخابات یازدهم و دو رد صلاحیت جنجالی شورای نگهبان از یادها نرفته است.رد صلاحیت هایی که در آن روزها بازار حرف و حدیث ها را داغ تر کرده بود.
رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و هاشمی رفسنجانی اما هر کدام ابعاد مخصوص خود را داشت.
اسفندیار رحیم مشایی در حالی رد صلاحیت شد که هر چند با محمود احمدی نژاد به وزارت کشور آمد تا مهر تایید رئیس دولت دهم را داشته باشد اما انتقادات نسبت به حلقه انحرافی که سیاسیون  او را سردسته آن می داستند آنقر زیاد بود که شورای نگهبان برای رد صلاحیت مرد بهاری احمدی نژاد تردید نکند.
هاشمی رفسنجانی اما داستان دیگری داشت .او از قدیمی ها انقلاب و نظام بود و رئیس مجمع تشخیص مصلحت که بنا بر اصرار بسیاری از اطرافیانش قدم به وزارت کشور گذاشت تا تنور انتخابات را داغ تر کند.
در واقع شورای نگهبان دلیلی برای رد صلاحیت وی نداشت اما به گفته اعضای شورا کهولت سن هاشمی رفسنجانی ادله ای شد برای رد صلاحیت وی.
حالا اما انتخابات مجلس دهم در راه است.
انتخایاتی که می تواند مانور قدرت میان اصلاح طلبان، اصولگرایان و احمدی نژادی ها باشد که قصد دارند به انتخابات بازگردند  همین امر گمانه زنانی ها در خصوص رد صلاحیت های احتمالی شورای نگهبان را داغ کرده است.
همین چند وقت پیش بود که  علی مطهری با پیش بینی احتمال رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان در این انتخابات، تاکید کرده بود که پیروزی اصولگرایان در مقابل اصلاح طلبانی نیازمند عدم حضور اصلاح طلبان در کارزار انتخاباتی است.
مطهری در پیش بینی ترکیب مجلس دهم نیز گفته بود: ترکیب مجلس دهم به نوع رفتار شورای نگهبان بستگی دارد. اگر افراد مؤثر جریان اصلاحات یا مستقل را حذف کنند مجلس خوبی نخواهیم داشت. به هر حال برای پیش‌بینی زود است ولی قاعدتا مجلس آینده افراد حر و آزاده بیشتری خواهد داشت.
با این وجود معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر بی‌طرفی شورای نگهبان در برگزاری انتخابات، گفت: شورای نگهبان اصولا به وظایف قانونی خود عمل کرده و وارد بحث‌های جناحی نمی‌شود و همین امر باعث شده اعتماد به شورای نگهبان حفظ شده و حتی افزایش یابد.
سیامک ره‌پیک افزود: اگر در مواردی نسبت به شخص و جریان سیاسی خاصی برخوردی صورت می‌گیرد و از سوی شورای نگهبان برخی رد صلاحیت می‌شوند، باید تبیین شود که شورای نگهبان تنها وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و اشخاص یا جناح‌های سیاسی برای شورای نگهبان تفاوتی ندارند و با همه افراد و جناح‌ها با معیار قانون برخورد می‌شود.عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان تابع قانون و سیاست‌های رهبری است و اصل انقلاب را مراقبت می‌کند و این اصول باید در رفتار، گفتار و نوع منش همه عوامل شورای نگهبان نمود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای اشخاص منتسب به فتنه، کاندیدا شدند که صلاحیت برخی از آنها رد شد یا افراد منتسب به جریان‌های انحرافی وارد صحنه شدند که صلاحیت آنها احراز نگردید.
اکنون نیز اگر جریان دیگری فعال شود و افراد فاقد صلاحیت را به صحنه انتخابات بفرستد، به همان شکل عمل خواهیم کرد و بر اساس قانون با آنها رفتار خواهد شد.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اما  تاکید کرده: البته شورای نگهبان وظیفه خاص خود را دارد که مطابق با قانون عمل نماید. آنچه برای تک تک عوامل شورای نگهبان مهم است معیارهاست. ما با خط، جناح و اشخاص کاری نداریم و برای ما اشخاص تفاوتی ندارند. البته ما معصوم نیستیم و ممکن است خطا و اشتباهاتی صورت بگیرد اما باید تلاش کنیم که تابع قانون باشیم.

به این ترتیب و با توجه به عدم معصومیت شورای نگهبان که معاون اجرایی شورا هم به آن اشاره کرده، باید منتظر ماند و دیدچه سرنوشتی برای انتخابات حساس مجلس دهم رقم خواهد خورد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *