ورزشکاران عارضه‌های جانبی مکمل‌های پروتئینی را جدی بگیرند

خورنا_حسین عبدالعزیزی: کارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ورزشکاران عارضه‌های جانبی مکمل‌های پروتئینی را جدی بگیرند.

آرزو جولایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در اهواز اظهار داشت: حضور این مواد دفعی به مدت طولانی در خون، با افزایش احتمال رسوب آنها در مفاصل، زمینه بیماری‌های مفاصل و نقرس را در دوره‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: بر این اساس مصرف کنندگان این مکمل‌ها باید از نظر شرایط متابولیسمی پایش شده و سلامتی آنان تایید شود.

کارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: بر اساس نتایج برخی مطالعات همراه با افزایش دریافت پروتئین، افزایش دفع کلسیم پدید می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کلسیم در برنامه غذایی ورزشکاران و تاثیر قابل توجه آن در عملکرد عضلات و اعصاب، باید در زمان مصرف مکمل‌های پروتئینی و افزایش دریافت پروتئین، دریافت کلسیم و مصرف منابع غذایی آن را افزایش داد.

جولایی در ادامه تصریح کرد: در هنگام مصرف مکمل‌های آمینواسیدی ‌باید دقت شود تا با مصرف زیاده از حد یک یا چند آمینواسید خاص، عدم تعادل در میزان کل ذخایر آمینواسیدهای بدن پدید نیاید.

کارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان داشت: زیرا عدم تعادل آمینواسیدها می‌تواند به نقص در تشکیل و ساخت پروتئین‌های جدید منجر شود.

وی با اشاره اینکه در مصرف مکمل‌های پروتئینی باید به چند نکته توجه کرد، متذکر شد: هیچگاه در مصرف این گروه مکمل‌ها زیاده روی نشود، همچنین در زمان خرید این محصولات به درصد پروتئین و میزان کربوهیدرات در آنها توجه شود.

جولایی با بیان اینکه بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کلیوی و کبدی ‌باید از مصرف این فرآورده‌ها پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: در زمان مصرف این فرآورده‌ها مصرف مایعات را افزایش دهید زیرا شواهد نشان می‌دهند که برای دفع مواد زاید تولید شده از هر گرم پروتئین ‌باید حدود هفت میلی لیتر آب نوشیده شود مثلا برای ۶۰ گرم پروتئین حدود ۱.۵ لیوان آب باید نوشیده شود.