معاونت بهداشت و درمان استان:

فرمانداران پیشگامان اصلی سلامت در شهرستانها هستند

خورنا – سارا ممبینی: دومین همایش مشترک فرمانداران خوزستان در سال ۹۳ برگزار شد . موضوع این جلسه  طرح مسائل بهداشتی و درمانی شهرستانها بود که فرمانداران معضلات بهداشتی و درمانی حوزه ی تحت مسئولیت خویش را با معاونت بهداشت و درمان استان و معاونت درمان دانشگاه جندی شاپور  اهواز در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز؛ دکتر سیدیان، معاونت بهداشت و درمان استان گفت: سلامت  باید جزو الویتهای اصلی دولت باشد و قبول داریم در حال حاضر سرمایه گذاری دولت در بخش سلامت کافی نبوده است ولی باید مدافع کارهای مثبت دولت در بخش درمان و سلامت باشیم.

وی فرمانداران را پیشگامان اصلی سلامت دانست و بر نقش بارز آنان در بهداشت جامعه تاکید کرد.

دکتر سیدیان افزود : فرمانداران باید روشهایی را به کار بگیرند تا میزان آلودگی را در مناطق تحت اختیار خویش کاهش دهند و در بحث آلودگی آب و هوا ، جمع آوری جانوران موذی ، نظارت بر عرضه ی سالم مواد غذایی، واکسیناسیون و درهمه ی اعمالی که مربوط به پیشگیری ، بهداشت و مراقبت است فعال و دارای برنامه باشند.

همچنین افزود تمامی مراکز صنعتی که سبب ایجاد آلودگی می شوند باید خودشان جلوی آلاینده ها را بگیرند و ملزم هستند پیوست سلامت داشته باشند.

دکتر سیدیان از فرمانداران خواست درخواست های بهداشتی و درمانی مردم را به درستی هدایت کنند و خدمات را به صورتی ارائه دهند که مردم قدرت مالی استفاده از آن را داشته باشند و با سطح بندی کردن درمان ،امکان استفاده از آن را برای همگان فراهم آورند.

معاونت بهداشت و درمان استان با تاکید بر راه اندازی هر چه سریعتر “خانه های بهداشت “از فرمانداران خواست مکان لازم برای اجرای این طرح را هر  چه سریعتر در اختیار بهداشت و درمان قرار دهند و جشن خانه های بهداشت را برگزار کنند تا امکان خدمات رسانی بهداشتی بیشتر فراهم شود.

در عین حال در این جلسه فرمانداران به ارائه ی معضلات بهداشت و درمان در مناطق تحت مسئولیت خویش پرداختند و از مهم ترین مشکلات مشترکی که مورد بحث واقع شد کمبود  تجهیزات و امکانات پزشکی ،  نبود کادر پزشکی متخصص و پزشک عمومی و پرستار  در مراکز درمانی و فرسوده  و مستهلک بودن  ساختمانها و وسایل  بیمارستانی و درمانی و عنوان شد.

همچنین  کمبود اورژانس های شهری و جاده ای و نبود مراکز درمانی شبانه روزی  در برخی شهرستانها و یا دایر نبودن ۲۴ ساعته این مراکز ، از موارد مطروحه مهم بود که باید مورد توجه و اقدام جدی مسئولین مربوطه قرار بگیرد.

 تامین کادر پزشکی شهرستانها از اهواز از مشکلات دیگری  بود که به آن پرداخته شد و فرماندارن شکایت داشتند که این نیروها به موقع در محل کار خویش حاضر نمی شوند و قبل از اتمام زمان کاری محل را ترک می کنند. از این رو پیشنهاد شد تا پزشکان متخصص و عمومی به صورت چرخشی به مناطق محروم فرستاده شوند و بهداشت و درمان استان قول داد که این موضوع را پیگیری کند.