دقایقی با داود عزیز زاده؛

گفتگو با سرپرست و آهنگساز کنسرت گروه هزاردستان/ همراه با آهنگ قطره های کارون از سرچشمه تا دریـــا

خورنا: وقتی  انگشتانش روی پرده های ساز حرکت می کند  سپیده می دمد و نور می ریزد روی سیم های  تار و درخشان ترشان می کند  ، صدای سازش که اوج می گیرد بالِ خیال  بلندت می کند و  می بَردَت به دنیایی که پر از طنین روح بخش نُت هاست …

داود عزیز زاده، نوازنده ، آهنگ ساز و تنظیم کننده ی خوزستانی ،در خانواده ای اهل  موسیقی رشد کرد و بزرگ شد . پدرش خواننده، نوازنده و محقق موسیقی ایرانی  و محلی است  و از این رو ، وی با یک پشتوانه ی شنیداری قوی شروع به نواختن ساز کرد . داود عزیز زاده کارشناس موسیقی از دانشگاه گیلان است و ۲۵ سال است که ساز می نوازد و در سه بخش تولید اثر ، تدریس و برگزاری کنسرت مشغول فعالیت است.

وی شاگردان زیادی را پرورش داده است ودر کنــسرواتوار تهران  ( مدرسه ی عالی موسیقی ) و دانشگاه علمی کاربردی نیزتدریس داشته است و  چندین گروه موسیقی را سرپرستی کرده که از این گروه ها می توان به ” ساز و نوا ، تاریانا  و هزار دستان ” اشاره کرد . وی تاکنون در کنسرت های زیادی ساز نواخته و  ۲۹ اجرا نیز با استاد بهمن علاءالدین داشته است .به بهانه ی برگزاری کنسرت ” در کـــــوچه سار شب ” که آخر این هفته در اهواز برگزار می شود گفتگویی با داود عزیز زاده  آهنگساز وسرپرست گروه ،انجام داده ایم که در پی می آید .

استاد ! از کنسرت ” در کوچه سار  شب ” بگویید . شامل چه قطعاتی است و چه کسانی در این کنسرت با شما هستند ؟

  • من از کودکی به کارون علاقه داشتم و همیشه در کتاب جغرافیای مدرسه  می خواندم که رودخانه ی کارون پر آب ترین رودخانه ی  کشور است و به سبب علاقه ی کودکی ام یک آهنگ بی کلام برای کارون ساخته ام که در این کنسرت اجرا می شود و در این آهنگ با قطره قطره ی آبهای کارون سفر می کنیم از سرچشمه تا زمانی که به دریا می پیوندد و این قطعه را تقدیم می کنم به همه ی کسانی که باکارون بزرگ شدند ، به کارون عشق می ورزند و امروز نگرانش هستند . علاوه بر آن در این کنسرت تصنیف موج بر اساس شعر ” رفتن رسیدن است ”  از  ”  قیصر امین پور”  اجرا می شود .همچنین  زخمه ای به   یاد استاد لطفی می نوازم که ایشان یکی از الگوهای بنده در نوازندگی بوده اند . در این کنسرت سعی کرده ام آهنگسازی به صورتی انجام شود که که موسیقی در خدمت القاء  بهتر فضای شعر باشد .

در این کنسرت برای اولین بار یک گروه بومی اهوازی در کنار” وحید تاج ”  یک خواننده ی رده ی عالی  آواز قرار گرفته اند و تمامی آهنگ هایی که در این کنسرت اجرا می شوند اختصاصی است.همچنین در این کنسرت هومان رومی : کمانچه ، علی رضایی : نی ، فرشید توکلی :تنبک، ابراهیم نداف: بم تار ، جواد رضایی : تار و آرش بهداروندان ،سنتور باس می نوازند .همچنین  تشکر خاص می کنم از بهنام کوراوند ، مسئول انجمن موسیقی اهواز که  در برگزاری این کنسرت همکاری صمیمانه ای با ما داشتند.

 

آقای عزیز زاده ، هنر موسیقی چه نقشی در زندگی افراد دارد ؟  

  • شنیدن موسیقی سبب لطافت بخشیدن به روح می شود و آن را صیقل می دهد . کسانی که موسیقی گوش می دهند عشق و زیبایی را دوست دارند. موسیقی زبان ناگفته هاست . من ساز می زنم تا احساسی را که نمی توانم با زبان و کلام و قلم و رنگ بیان کنم با هنر ترکیب صداها ابراز کنم و این نوع بیان می تواند اثر بخش و تاثیر گذار باشد.
  • بهایی که در جامعه ی ما به موسیقی داده می شود چقدر است ؟

 متاسفانه در جامعه ی ما چون از موسیقی تعریف مشخصی وجود ندارد همه ی انواع موسیقی به یک چشم دیده می شود و این ظلمی است در حق موسیقی های شامخ ،اصیل و فرهنگی  . ولی با این حال مردم قدر موسیقی اصیل را می دانند و به آن ارج می نهند .

  • به عنوان یک هنرمند چه انتظاری از مسئولین برای  ایجاد یک تعریف مشخص از موسیقی  دارید ؟

 

انتظاری که می رود این است که بیش از پیش به سمت ضابطه مند شدن قوانین موسیقی در سه بخش تولید آثار ، تدریس موسیقی و کنسرت گذاری ها حرکت کنیم .و قوانین  را برای همه یکسان بدانیم .

  • آقای عزیز زاده  بعد از کنسل شدن  کنسرت آقای وحید تاج در یزد ، هم اکنون چشم ها به کنسرت اهواز دوخته شده است ،چرا جلوی اجرای آن کنسرت گرفته شد؟

 آن اتفاق فقط یک سوء تفاهم بود و آقای وحید تاج شخصیتی است که به هیچ وجه وارد حوزه ی مسائل سیاسی نمی شود و فقط سرگرم  کار موسیقی و خوانندگی است .

  •  استاد ! با تشکر از شما و آروزی موفقیت در برگزاری کنسرت ” در کوچه سار شــب”