سردار حبیب‌فر در نشست صمیمی با اصحاب رسانه؛

مقاومت مردم آبادان و دزفول پیروزی سوم خرداد را در خرمشهر برای مردم ایران رقم زد

خورنا _ حسین عبدالعزیزی: دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در اهواز با بیان اینکه اگر مقاومت مردم آبادان و دزفول در دوران دفاع مقدس شکسته می‌شد، پیروزی سوم خرداد به این زیبایی رقم نمی‌خورد، افزود: به جد می‌توان گفت مقاومت مردم آبادان و دزفول پیروزی سوم خرداد را در خرمشهر برای مردم ایران رقم زد. بنابراین، پیروزی سوم خرداد مدیون مقاومت مردم خوزستان است و کسی نمی‌تواند این موضوع را رد کند.

نشست ستاد گرامیداشت چهارم خرداد روز پایداری و مقاومت، روز دزفول امروز ۲۸ اردیبهشت در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در اهواز تشکیل شد.

سردار حبیب سعید‌فر، دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در مرکز استان خوزستان در ابتدا به ارائه سابقه‌ و تاریخچه‌‌ای از چهارم خرداد پرداخت و گفت: در دوران دفاع هشت ساله از سوی عراق با سه جنگ همزمان مواجه بودیم که این سه جنگ در اهداف، سلاح‌ها، جغرافیای مکانی و نیروهای درگیر با یکدگیر متفاوت بودند. معمولا همیشه گفته می‌شود که عراق به کشورمان حمله کرد اما کسی از ابعاد این جنگ‌ تحلیلی ارائه نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: سه جنگ همزمان نیروهای عراقی شامل جنگ شهرها، جنگ زمینی، جنگ نفت‌کش‌ها و جنگ شیمیایی هستند که جنگ شیمیایی را می‌توان ذیل جنگ زمینی قرار داد. همه این جنگ‌ها یک قله افتخار دارند که نماد پیروزی آنها است. قله افتخار ما در جنگ زمینی سوم خرداد بود که در خرمشهر به دست آمد. پیروزی سوم خرداد مقدمه‌ای دارد که اگر حاصل نمی‌شد این پیروزی دست‌یافتنی نبود و آن جنگ شهرها بود.

سعیدفر ادامه داد: قله افتخار جنگ شهرها، چهارم خرداد است؛ همان مقاومتی که ستاد نیروهای مسلح جهت آن دزفول را به عنوان شهر نمونه معرفی و لوح تقدیری به آن تقدیم کرد. در جنگ زمینی یا نظامی پیروزی‌های درخشانی به نام دفع متجاوز داریم که در سوم خرداد تجلی یافت و یک پیروزی به نام تنبیه متجاوز که در کربلای ۵ تحقق پیدا کرد.

دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در مرکز استان خوزستان با اشاره به جنگ شهرها گفت: در جنگ شهرها هدف، زمین، سلاح و نیروهای درگیر کاملاً متفاوت با دیگر جنگ‌ها بودند. عراق جنگ شهرها را به موازات جنگ زمینی از روز اول به منظور پوشش شکست‌های خود در جنگ نظامی آغاز کرد.

وی افزود: مردم تأمین کننده نیروهای اصلی جبهه‌ها بودند، عراق این را می‌دانست و می‌خواست مردم را از این امر پشیمان کند تا نیروهای خود را به جبهه نفرستند. به همین دلیل جنگ شهرها را برای شکستن مقاومت، روحیه و روان و پایمردی مردم که پشتیبان جبهه‌ها بودند در پیش گرفت. مردم به عنوان پایه اصلی جنگ در دفاع مقدس بودند و برای صدام حسین به عنوان یک سپر انسانی محسوب می‌شدند. اگر این سپر شکسته نمی‌شد بسیاری از اتفاقات به نفع صدام رقم می‌خورد.

سعیدفر ادامه داد: خوزستان دو مقاومت تأثیرگذار در پیروزی سوم خرداد داشت؛ یکی مقاومت مردم آبادان و دیگری مقاومت مردم دزفول که اگر این دو مقاومت شکسته می‌شد پیروزی سوم خرداد به این زیبایی رقم نمی‌خورد. به جد می‌توان گفت مقاومت مردم آبادان و دزفول پیروزی سوم خرداد را در خرمشهر برای مردم ایران رقم زد. بنابراین، پیروزی سوم خرداد مدیون مقاومت مردم خوزستان است و کسی نمی‌تواند این موضوع را رد کند.

تحمل مردم خوزستان نماد افتخار استان است

دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در مرکز استان خوزستان در ادامه با طرح این پرسش که ما از این مقاومت‌ها چه بهره‌برداری می‌توانیم بکنیم؟ گفت: معمولاً هر ملتی برای خود یک نمادی دارد که آن را قله افتخار می‌داند. ما خوزستانی‌ها چه داریم که به آن افتخار کنیم و به وحدت ملی، قومی و اتحاد در عین کثرت در استان منجر شود؟ این افتخار نمی‌تواند ذخایر مادی استان باشد؛ چراکه این ذخایر تمام شدنی هستند. مردم استان در هشت سال از خود اثری گذاشتند که می‌تواند برای آیندگان درس شود. مردم جای جای خوزستان نشان دادند که در عین بحران می‌توانند بهترین نمود پدافند غیرعامل باشند. عراق می‌خواست آستانه تحمل مردم را بشکند و نتوانست. این خود یک پیروزی و زمینه‌ساز پیروزی‌های بعدی بود. آیا این تحمل نمی‌تواند نماد افتخار یک استان باشد؟ همین پیروزی‌ها مقدمه‌ای برای فتح خرمشهر بود.

مردم خوزستان به داشته‌های خود افتخار کنند

وی ‌با اشاره به تهاجمات دشمن در هشت سال دفاع مقدس به شمال خوزستان گفت: نیروهای عراقی آمده بودند اندیمشک و دزفول را به تصرف خود درآورند. آنها نیروهای لازم برای این کار را هم داشتند. اما چرا نتوانستند؟ به جهت آنکه مردم در مقابل آنها ایستادند. همه مردم خوزستان از عرب‌، آبادانی‌، دزفولی‌ و همه افرادی که برابر تهاجم دشمن ایستادند، باید به داشته‌های خود افتخار کنند. این چیز کمی نیست و مانند ذخایر مادی تمام شدنی نخواهد بود.

سعیدفر به نامگذاری روز چهارم خرداد به عنوان روزمقاومت و روز دزفول اشاره کرد و افزود: شهر دزفول به دلیل اینکه مقاومت چشم‌گیری برابر حجم آتش از خود نشان دادند در سال ۶۶ به عنوان شهر نمونه مقاومت شناخته شد. مردم دزفول زیر بمباران توپ و موشک زندگی کاملی داشتند. ۱۷۶ موشک به این شهر اصابت کرد. ۵۸۰۰ توپ و گلوله و حدوداً ۵۵۰ بمب هواپیمایی این شهر را مورد اصابت قرار دادند و این رویداد در یک بازه زمانی هشت ساله اتفاق افتاد و در این مدت زندگی مردم جاری و ساری بود. بر این اساس شهر دزفول در بین ۱۲۷ شهری که مورد تهاجم بود، در سال ۶۶ از طرف دولت جمهوری اسلامی وقت، لوح زرینی را به عنوان شهر مقاومت دریافت کرد.

دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در اهواز خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۲۷ شهر به خصوص در غرب ایران مورد تهاجم موشکی قرار گرفت و بیش از ۱۶ هزار شهید و ۶۰ هزار مجروح و جانباز از خود بر جای گذاشت. در این بازه تخریب، شهر دزفول به عنوان شهری که بیشترین اصابت‌ها،‌ شهدا و جانبازان را داشته و بهترین مقاومت‌ها را رقم زده از طرف دولت جمهوری اسلامی به عنوان شهر نمونه مقاومت شناخته شد و این برای خوزستان افتخار است. این افتخار می‌تواند در همبستگی ملی در خوزستان تأثیر بسزایی داشته باشد. می‌توان از این افتخار به عنوان مؤلفه تقویت قلوب و ایجاد همدلی بین قومیت‌ها بهره‌برداری کنیم. سیاسیون در گذشته و اکنون می‌توانستند و می‌توانند از این مؤلفه‌های وحدت‌آفرین در جهت پیشبرد اهداف مادی و معنوی استان در کل کشور استفاده کنند.

وی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان در استان در زمینه گرامیداشت چهارم خرداد گفت: ستاد گرامیداشت چهارم خرداد ستادی مردمی است که براساس بیانات مقام معظم رهبری پیگیری می‌شود. در صورتی که مدیران سیاسی و فرهنگی استان باید این رخداد را گرامی بدارند.

سعیدفر افزود: طی سه سال است با پیگیری مسئولان سیاسی و شخصیت‌های برجسته شهر دزفول و همکاری و همراهی دولت در آن زمان و همچنین پیگیری‌های اداره فرهنگ و ارشاد و استانداری خوزستان در آن زمان، چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری در کنار روز سوم خرداد، در تقویم جمهوری اسلامی جانمایی شده است و از سه سال گذشته برنامه‌های متنوعی به این مناسبت در دزفول و تهران برگزار می‌شد؛ اما متأسفانه این ستاد در مرکز استان تشکیل نشده بود. به منظور حفظ و توسعه ارزش‌های دفاع مقدس در بعد مردمی، برای اولین بار ستادی مردمی در اهواز تشکیل داده شد که جای آن در مرکز استان خالی نباشد.

دبیر ستاد بزرگداشت روز چهارم خرداد در اهواز در ادامه از برگزاری همایش چهارم خرداد در سالن امام خامنه‌ای مجتمع فرهنگی فجر با حضور آیت‌الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خبر داد و افزود: برنامه‌های جنبی این مناسبت بیشتر در دزفول و با پیگیری مرکز فرهنگی دفاع مقدس در این شهرستان انجام می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر نقش شهرک‌های اطراف دزفول در دوران جنگ تحمیلی گفت: این شهرک‌ها به عنوان حامیانی که در طول جنگ پذیرای مردم دزفول بوده‌اند در این همایش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *