همایش بزرگداشت روز حافظ در اهواز برگزار شد

همایش بزرگداشت روز حافظ شاعر و غزلسرای بزرگ کشورمان عصر یکشنبه ۲۲ مهرماه با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و کنشگران فرهنگی و اجتماعی در محل حوزه هنری استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در این مراسم محمد شهباز گهروئی رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: جا دارد از بابک عبدالهی معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان به عنوان بانی این مراسم تشکر ویژه داشته باشیم و برای ادامه این مسیر نیز حمایت همه جانبه خود را اعلام کنیم چراکه اعتقاد دارم جامعه هرچه بیشتر به سمت ادبیات اصیل و سنتی ایرانی پیش برود آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی آن نیز کمتر می‌شود.
وی در پایان بر لزوم افزایش محافل ادبی و فرهنگی در سطح استان تاکید کرد و افزود: حوزه هنری آمادگی دارد برای رونق هر چه بیشتر این محافل تمامی امکانات خود را در اختیار دوستداران فرهنگ و ادبیات این سرزمین قرار دهد.

در ادامه این مراسم نیز بابک عبدالهی معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ضمن تقدیر از همکاری همه جانبه ریاست حوزه هنزی استان در برگزاری مراسم بزرگداشت روز حافظ در اهواز اظهار داشت: رهبر انقلاب می‌فرمایند حافظ شاعر تمام قرن‌ها و قشرها است که تعبیر این جمله حکمیانه یعنی اینکه مفاهیم بلند و متعالی شعر حافظ نه تنها مربوط به زمان و مکانی خاصی نیست بلکه تمامی اقشار و افراد بشر را نیز شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مبانی تمدن‌های شرقی به ویژه تمدن ایرانی و اسلامی را غربی‌ها از طریق ترجمه به یغما برده‌اند گفت: مفهوم شعر در حکمت و تمدن ایرانی و اسلامی را باید خیلی بیشتر از ظواهری چون گل، بلبل، می، ساغر و… نگریست و غربی‌ها به خوبی به این موضوع پی‌برده‌اند و لذا از بسیاری محصولات ادبی و فرهنگی گذشته ما در ارتقای فرهنگی و تمدنی خود استفاده کرده‌ و می‌کنند. به طور مثال اصطلاح هرمنوتیک به معنای تفسیر و تاویل که هم‌اکنون یکی از مبانی فکری فرهنگ غربی به حساب می‌آید خیلی پیش تر و در قالب شعر ابوسعید ابوالخیر در قرن سوم و بیدل دهلوی در قرن ۱۱ و ۱۲ هجری به ان پرداخته شده است.

معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: روشنفکری یعنی پرداخت به مبانی سنتی مترقی موجود در دین، فرهنگ و ادبیات کهن کشور ولی از آنجایی که ظرفیت فکری بسیاری از روشنفکران ما برپایه علوم انسانی غربی قرار دارد آنها به جای اینکه در حوزه ادبیات از حافظ، فردوسی، مولانا، سعدی و عبید زاکانی سخن بگویند از شکسپیر، گوته، دانته، هومر ووووو می‌گویند.

عبدالهی شعر حافظ را مملو از مفاهیم عالی و متعالی دانست و توضیح داد: در شعر حافظ روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، حکمت، اسلام و…. فراوان دیده می‌شود که همه این موارد در کنار توجه ویژه‌ای که رهبر انقلاب به این شاعر پرآوازه کشورمان دارد باعث شد که امسال برای پاسداشت روز حافظ مراسم بزرگداشتی را باهمکاری حوزه هنری و سایر هنرمندان و کنشگران فرهنگی و اجتماعی استان در اهواز برگزار کنیم.

وی در پایان با گلایه از برگزاری کم و ضعیف مناسبت‌های ملی در استان گفت: حافظ مولانا سعدی و… فقط متعلق به یک منطقه نیستند و جنبه ملی و کشوری دارند و از آنجا که همه اشعار این شاعران مملو از حکمت و جنبه‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی است باید در زمینه بزرگداشت آنها در استان خوزستان تلاشهای بیشتری صورت بگیرد.
فردین کوراوند شاعر و دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این مراسم اظهار داشت: دکتر شایگان از مفاخر حوزه حافظ شناسی در جایی می‌‌‌نویسد در مورد شعر حافظ دو نکته بی نظیر وجود دارد یکی اینکه در هیچ جهان به کتاب شعر تفال نمی‌زنند ولی به شعر حافظ زده می‌شود و دوم اینکه شعر حافظ هیچ گاه محدود به زمان و عصر خاصی نمی‌‌شود.

وی در پایان افزود: همچنین حافظ تنها شاعری در جهان است که از شاعران دیگر بیت‌ها و مصراع‌هایی استفاده کرده که اکنون این محتواها بیشتر از شاعر اصلی به اسم حافظ شناخته می‌شود و البته در بین بزرگان و اندیمشندان ادبیات کشور نیز هیچ ایرادی به او در این زمینه گرفته نمی‌شود بطوریکه دکتر نصراله امامی از نویسندگان و اساتید ادبیات فارسی دانشگاه به درستی از حافظ به تعبیر امین اموال یاد می‌کند
در بخشی دیگر از این مراسم بهنوش بساک کاظمی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادییات خوزستان گفت: شعر بالاترین و کامل ترین کلام از نظر ادبی است و از حافظ به عنوان لسان الغیب یاد می‌شود چرا که او در طول حیات خود برای کسب علوم قرآنی و استفاده از این علوم در اشعار خود، رنج سفر طولانی را تا مدرسه نظامیه بغداد طی می‌کرد.

وی در پایان ضمن خوانش اشعاری از حافظ بر لزوم معرفی هرچه بیشتر مفاخر ادبی کشور به نسل های جدید تاکید کرد.
سید محمد عبود زاده از کنشگران فرهنگی خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد: شعر در خوزستان جایگاه غریبی ندارد و فارع از وجود شاعران نام آوری چون دعیل خزاعی در گذشته و قیصر امین پور در تاریخ معاصر، ما شاهد جایگاه ویژه شعر در بین طوایف و عشایر خوزستان چه به صورت شاهنانه خوانی بختیاری‌ها و چه به صورت هوسه خوانی عرب‌ها هستیم که برای ارتقای هرچه بیشتر این جایگاه نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی دستگاههای فرهنگی استان است.

وی در پایان نیز پیشنهاد داد که برای بهره مندی هرچه بیشتر شهروندان می‌توان دامنه برگزاری چنین جلساتی را به درون دانشگاهها و بناهای تاریخی و فرهنگی استان گسترش داد.
در ادامه این مراسم نیز سیروس داودی نماینده سازمانهای مردم نهاد خوزستان، یکی از آسیب‌های حوزه فرهنگ و ادبیات را عدم توجه کافی مسئولان دانست و عنوان کرد: در حال حاضر در محل خانه سازمانهای مردم نهاد استان حداقل سه رویداد فرهنگی و ادبی به صورت هفتگی در روزهای شنبه، دوشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود.

وی در پایان با توصیه به تکمیل انجمن های حافظ خوانی، سعدی شناسی و دیگر شاعران در استان بر لزوم نهادینه شدن این انجمن‌ها تاکید کرد.
رضا کیانی منتقد حوزه ادبیات و نمایش نیز در بخش پایانی این مراسم با بیان اینکه هر کس با هر نگرشی به سمت اشعار حافظ برود دست خالی بر نمی‌گردد گفت: شعر حافظ توام با ایهام است و تنها یک انسان جلوه شناس و حقیقت دان می‌تواند به عمق اندیشه حافظ دست پیدا کند. بطوریکه از عارف تا عاشق، از حق طلب تا آزادی خواه و از منتقد تا هنرمند همگی دغدغه‌های خود را در آینه شعر حافظ می‌بینند و با او شیفته وار همراه می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر دلایل محبوبیت اشعار حافظ پس قرنها را باید در این نکته دانست که جنبه تعلیمات اخلاقی آن توام با تحکم نیست بلکه در این زمینه بدون هرگونه نسخه پیچی به بحث آزادی انتخاب بشر احترام می‌گذارد.

این کنشگر فرهنگی درباره اهمیت تفال به شعر حافظ نیز توضیح داد: بعد از کتاب مقدس قرآن که منبع برکت، رحمت و امید است تفال به شعر حافظ نیز می‌تواند در زمانه پر التهاب کنونی که هیچ چیز آن قطعی نیست باعث زنده شدن عنصر امید و ایجاد یک حاشیه امنیت فکری برای مخاطب شود.

کیانی در پایان این نکته را هم تاکید کرد که نگاه به ادبیات کلاسیک کشورمان نباید ایستا و موزه‌ای باشد بلکه باید به صورت مدرن و مبتنی بر شرایط کنونی امروز جامعه باشد.