معاون محیط زیست خوزستان: تصرف حریم و بستر رودخانه «شاوور» باید به سرعت متوقف شود

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه رسیدگی به مسائل رودخانه شاوور در دستور کار شورای حفاظت کیفی رودخانه‌های استان قرار می‌گیرد، گفت: تصرف حریم و بستر رودخانه شاوور باید به سرعت متوقف شود.

به گزارش خورنا فرهاد قلی‌نژاد با اشاره به بازدید و بررسی وضعیت زیست محیطی رودخانه شاوور در شهرستان شوش گفت: رودخانه شاوور یکی از رودخانه‌های مهم استان خوزستان است که از جلگه و از چشمه‌های واقع در شمال استان سرچشمه می‌گیرد و علاوه بر کارکردهای مطلوب فراوان، از منابع تامین آب تالاب بامدژ است بنابراین حفاظت از رودخانه شاوور مهم و ضروری است.

وی افزود: مهمترین مسائل حفاظتی رودخانه شاوور جلوگیری از تصرف حریم رودخانه و تخریب چشمه‌های آن و همچنین جلوگیری از ورود فاضلاب به آن است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر افراد سودجو به منظور توسعه اراضی، اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و تصرف عدوانی حریم و بستر رودخانه شاوور و ساخت و سازهای غیر قانونی در بخش‌هایی از رودخانه کرده‌اند که علاوه بر تصرف حریم و بستر موجب تخریب چشمه‌های تغذیه‌کننده رودخانه شده است و باید به سرعت متوقف شود.

قلی‌نژاد با بیان اینکه رسیدگی به مسائل رودخانه شاوور در دستور کار شورای حفاظت کیفی رودخانه های استان خوزستان قرار می‌گیرد، عنوان کرد: رودخانه شاوور یک اکوسیستم ارزشمند و از زیستگاه‌های گونه‌های جانوری مهم همانند لاک پشت فراتی است که در خطر انقراض قرار دارد.