سیر تکمیلی ویرانی بنادر کشور با انتصابات غلط و غیر مسئولانه در سازمان بنادر و دریانوردی

یادداشت وارده از کارشناسان حوزه ی دریایی و بندری

سیر تکمیلی ویرانی بنادر کشور با انتصاب مدیرانی بی ربط و ضعیف در سازمان بنادر بعنوان مرجع حاکمیت بر سواحل و بنادر در حالی شکل می گیرد که کشور عراق با سرعت قابل توجهی در حال راه اندازی بنادر “فاو” و “ام القصر” و خارج کردن ایران از صحنه ی مبادلات تجاری منطقه است.

“سازمان بنادر و دریانوردی” به دلیل محدود بودن به فعالیت های منتهی به دریا و بنادر کشور و فعالیت های کاملاً تخصصی،  کمتر مورد توجه عموم و مقامات عالی کشور و دولت قرار گرفته است منتها سازمانی بسیار مهم و پیشران توسعه اقتصاد دریایی کشور است که در شرف کشتار سیاسی (Politicide) و قربانی انتصابات غلط شده است.

اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت اﺳﺘﻔﺎده از ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﺑﺎﻟﻘﻮه ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ و درﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﻮﺳﻌﻪ درﯾﺎﻣﺤﻮر در ﻋﺎﻟﯽﺗﺮﯾﻦ ﺳﻄﻮح ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری، ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﮐﻪ ﺑﺎزﺗﺎب آن را ﻣﯽﺗﻮان در ﺑﯿﺎﻧﺎت ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ آﻣﺎﯾﺶ ﺳﺮزﻣﯿﻦ، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ های  ﺷﺸﻢ و هفتم ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻣﻔﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ این برنامه ها و اﺣﮑﺎم داﺋﻤﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر و ﺳﺎﯾﺮ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد ﮐﻪ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ از ﺗﻮﺳﻌﻪ درﯾﺎﻣﺤﻮر و اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮ از ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺳﺎﺣﻠﯽ و درﯾﺎﯾﯽ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

رویکرد ضعیف این سازمان به دلیل عدم آگاهی مدیران عالی وزارتخانه و دولت(به دلیل عدم دانش دریایی و عدم شناخت عمیق از سواحل و بنادر و ظرفیت انسانی) دانست که این موضوع با لابی های زیرکانه و غیر مسئولانه منجر به انتصاب افراد ناآگاه و غیر متخصص در مناصب گردیده و می گردد.

در سال های اخیر، انتصاب نیروهای منتسب و مورد حمایت حراست و برای مثال انتصاب مدیرکل حراست این سازمان(محمد دوست) بعنوان نهاد نظارتی در جایگاه سرپرست معاونت برنامه ریزی در هیأت عامل و انتصاب امید عزیز زاده بدون هیچگونه تخصص و تجربه(مامور از سازمان دیگر) با مدرک تحصیلی غیر مرتبط(ادبیات) در بندر امام خمینی بعنوان معاون برنامه ریزی و همچنین استفاده از سایر نیروهای حراست در مناصب مدیریتی بنادر از مصادیق بارز مطلب است.

این موضوعات موجب  تحیر ، نگرانی و سرخوردگی سرمایه های انسانی متخصص، تحول خواه ، متعهد و کارآمد بنادر و سازمان شده است.

 

انتصاب این دسته از افراد در مسند مسئولیت های تخصصی این سازمان موجب آسیب های جدی بر پیکر این سازمان و بنادر تخصصی شده و خواهد شد.

این افراد با حمایت های غیر مسئولانه و با ظرافتی خاص ابتداعاً بعنوان سرپرست و پس از مدتی در جایگاه های مورد نظر تثبیت گردیده اند.

شایان ذکر است این انتصابات غیر مسئولانه و بی ربط با ظرافتی خاص و با استفاده از ابزار قدرت و نفوذ، به بهانه های واهی و با حذف و یا نادیده گرفتن سرمایه های انسانی کارآمد در سازمان بنادر و خصوصاً بنادر استان خوزستان انجام و هر گونه توجیه در این خصوص اهانت  به جامعه بزرگ دریایی و بندری کشور می باشد.ش