مدرسه معیار و بروز آوری استانداردهای آموزش

شجاع الدین کلانتر رشیدی | دکترای تکنولوژی آموزشی، مدرس تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان

امروزه متناسب با فرهنگ و ارزشهای حاکم بر کشورها، سیستم های تعلیم و تربیت، معیارهایی برای مدارس و استانداردهایی برای کلاس درس تعریف و تدوین میکنند و بر این مبنا، اهداف آموزشی و پرورشی مشخص و برنامه ریزی صورت می گیرد.

اهداف آموزش و پرورش کشور عزیزمان در سالهای اولیه انقلاب تعریف و ابلاغ گردیده و همچنان پس از چهار دهه، مورد بازنگری قرار نگرفته است.

میدانیم که سیستم ها، با باز تعریف و بروز آوری اهداف شان از آنتروپی جلوگیری می کنند و متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی هرجامعه، پس ازچند سال یا در مقاطع زمانی مختلف مورد بازنگری قرار می دهند.

سوالی که درحال حاضر پیش می آید این است که چه مقدار اهداف اولیه نظام آموزش و پرورش در دهه ۶۰ و دانش آموزان درآن برهه زمانی، با شرایط امروز جامعه و  مدارس همخوانی ومطابقت دارد.

دیرزمانیست که تکنولوژی، زندگی جوامع را درنوردیده است، اگر دراوایل انقلاب معلمان از ابتدایی ترین وسایل و ابزار آموزشی استفاده می کردند، امروزه با برآمدن نسل چهارم تکنولوژی، که با اینترنت اشیاء، متاورس و هوش مصنوعی، در حال ایجاد تحول در کل سیستمهای ارتباطی، صنعتی وآموزشی در همه جامعه جهانی است و غیر قابل کتمان است که بسیار بر کودکان و نوجوانان تاثیر گذار بوده است.

هرچند نظام های آموزشی نباید مفتون تحولات و برنامه های جهانی شوند، ولی حرکت نکردن بر مدار تحولات، عدم استقبال از نسل جدید  تکنولوژی های پیشرفته و بومی نساختن آنها باعث دور ماندن از توسعه فردی و اجتماعی میشود.

تدریس آنلاین و استفاده از فضای مجازی، در سالهای اخیر بعنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس آرام آرام جای خود را باز کرده است.معلمان برای تعامل با دانش آموزان، نیازمند استفاده از تکنولوژی هستند. مدارس بعنوان راه ارتباطی و زیرسیستم نظام تعلیم وتربیت کشور، بدلیل تاثیر فضای مجازی بر دانش آموزان و تغییر زیست جامعه وخانواده دچار مشکلاتی گردیده اند.

براین اساس، هماهنگی در سیستم  آموزش وپرورش، از تعیین هدفهاو برنامه ها، تدوین محتوا و روش های اجرا نیازمند بازنگری جدی و فوری می باشند، تا بتوانیم مدرسه معیار و کلاس درس استاندارد را باز تعریف نماییم.

باید برمبنای تحولات و تغییرات دنیا نسبت به بومی سازی تکنولوژی های نو، آموزش مدیران و معلمان، بروز آوری محتوای آموزشی، زیرساخت های لازم درمدارس از قبیل اینترنت با سرعت مناسب و رسانه های آموزشی آنلاین وآفلاین را برای کلاس درس مهیا سازیم.

بهمین دلایل، تاخیر در برآورده کردن نیازهای معلمان، نپرداختن به مسایل اساسی مدرسه و همگام نشدن و عدم وفاق در مجموعه تعلیم وتربیت کشور، باعث ضربات سنگینی به نسل آینده ساز کشورمان خواهد شد.

خاطرنشان میسازد، زیست اخلاقی و تعاملات مثبت بین معلم و دانش آموز، داشتن مدارس معیار و مبتنی بر اهداف متعالی، کلاس درس استاندارد، بدون در نظر گرفتن مطالب پیش گفته باعث دشواری بیشتر در فضای آموزش و پرورش کشور خواهد شد.

لازم است از فرصت پیش آمده در دولت جدید، که با شعار وفاق و “برای ایران” اولین مهرماه را آغاز نموده است، در خصوص مسایل فوق که نیازمند تشریک مساعی است، استفاده موثر نماییم.