تقویت حکمرانی با بانوان تصمیم ساز

 

موضوع حضور کم رنگ بانوان در مصادر عالی سیاسی و اجتماعی همواره یکی از دغدغه های اصلی کنشگران این حوزه بوده و نقدهای کلیشه ای رایج با همه بایدها و نبایدها تاکنون نتوانسته در حل آن به اندازه ای که انتظار می رود راهگشا باشد. اینکه قبل از هر انتخاباتی مطالبه استفاده از نخبگان بانو در کابینه و مصادر عالی حکومتی همراه با استقبال و نظرات امیدبخش کاندیداها روبرو میشود به روال همیشگی غالب انتخابات تبدیل شده است اما از فردای هر پیروزی، دغدغه چگونگی تحقق این خواسته مهم آغاز و غالبا بدون حصول نتیجه ای مطابق خواسته ها بی پاسخ می ماند. به نظر می رسد علی رغم همه امیدها در سپهر عمومی کشور که به مدد توفیق گسترده چندین نسل از دختران و بانوان در فتح قله های علمی، فرهنگی، ورزشی، کار آفرینی و… حاصل شده است، فتح قله های سیاسی و مصادر حکومتی بصورت متناسبی با توفیقات آنان پیش نرفته و توقعات را برآورده نکرده است.

شناسایی و شناخت صحیح چالشها و سوالات این مبحث مهم می تواند در یافتن پاسخ به آن موثر باشد. علی رغم اثرات مهم تغییر نسلی و شناخت و آگاهی هر چه بیشتر آحاد جامعه با توانایی های واقعی بانوان و تلاش های واقعی حکمرانی در فراهم سازی زیرساختها و به رسمیت شناختن حقوق آنان در فعالیت اجتماعی و رشد و ارتقاء آنان در سطوح مختلف جامعه، لیکن همچنان موانع مهمی در سپردن مسئولیتهای حکمرانی و استفاده از ظرفیت های شگرف بانوان در مصادر تصمیم ساز وجود دارد و عبور آنان از این غشاء نامرئی به راحتی پیش بینی ها نیست.

به نظر می رسد مهمتر از انتخاب گلخانه ای تعدادی از بانوان در مصادر خاص حکمرانی به جهت پاسخگویی به مطالبات که البته لازم هم می باشد، می بایست با نگاهی عمیق تر محدودیتهای حضور و ظهور و بروز مداوم بانوان در عرصه های کلان مدیریتی را مرتفع سازیم تا در میان مدت و بلند مدت انتخاب آنان در سپهر سیاسی و اجتماعی کشور برای دولتها ناگزیر گردد و نه تنها منتی در انتصاب آنان نباشد بلکه انتخاب بهتر باشند. بنابراین به نظر می رسد مهمترین مطالبه از دولت رفع موانع ذهنی موجود در جلوگیری از بکارگیری بانوان در مدارهای نزدیکتر به هسته قدرت حکمرانی است و بدون شکستن این غشاء نامرئی امکان حضور مداوم و پایدار بانوان و بهره مندی جامعه از ظرفیتهای موثر تصمیم ساز آنان در حکمرانی میسر نمی شود.

قطعا قرائت ها از شرایط حضور می بایست سلایق مختلف دختران و بانوان سرزمین را با فرهنگ ها و عقاید متنوع در چارچوب قانون اساسی پوشش داده تا بتوانیم نتایج شگرف آن را در تصمیم سازی و حکمرانی هر چه بهتر کشور و جلوگیری از هر گونه غافلگیری و تضاد بین نسلی ناشی از عدم شناخت خواسته های واقعی بانوان و جوانان در بزنگاههای مختلف اجتماعی که می تواند به سبب عدم حضور نمایندگان واقعی آنان در تصمیم سازی ها باشد، شاهد باشیم.

 

مهرنوش شهنی دارابی

فعال زنان