کتاب “علوانیه، نگاهی به موسیقی عربی محلی در خوزستان” چاپ شد

کتاب علوانیه نوشته زینب شریفی در ۵ فصل شامل "کلیات"، "علوانیه"، "سازشناسی"، "جامعه‌شناسی موسیقی علوانیه"، "هنرمندان و هنروران موسیقی علوانیه" و قصه‌ی شیخه در بخش پیوست توسط انتشارات مهد تاریخ و تمدن چاپ و منتشر شد.

به گزارش خورنا این کتاب اولین اثر مستقل در حوزه‌های: ساز، آواز و شعر در موسیقی علوانیه است که با هدف بازنمایی نحوه‌ی شکل‌گیری و ابداع آن در استان خوزستان، نگاشته و چاپ شده است.

نویسنده‌ی اثر، خانم زینب شریفی هدف از تألیف این کتاب را آشنایی علاقه‌مندان به هنر آواز و موسیقی محلی با یکی از آوازهای اصیل عربی محلی در خوزستان دانسته است. آواز علوانیه ابداع هنرمند فقید علوان شویّع گطرانی اهوازی است که حد فاصل دوره‌ی قاجار تا پهلوی می‌زیسته است.

به گفته‌ی خانم شریفی این کتاب در ۵ فصل و یک پیوست نگاشته شده که به ترتیب شامل: “کلیات”، “علوانیه”، “سازشناسی”، “جامعه‌شناسی موسیقی علوانیه”، “هنرمندان و هنروران موسیقی علوانیه” و قصه‌ی شیخه در بخش “پیوست” است.

کتاب “علوانیه، نگاهی به موسیقی عربی محلی در خوزستان” علاوه بر پرداختن به زوایای مختلف ابداع و برآمدن این نوع آواز در جغرافیای عرب، به موضوعات مختلفی از قبیل: بررسی سایر آوازهای اصیل عربی محلی در خوزستان، هنرمندان مبتکر در این حوزه، انواع موسیقی در این خطه، بررسی تاریخ شعر و موسیقی در بین اعراب و به طور اخص عرب‌های خوزستان نیز پرداخته است.

تاثیر زنان و دختران عرب خورستانی در برآمدن آواز علوانیه، نکته‌ی درخشان کتاب است که به طور مفصل پرداخته و پیش چشم مخاطب قرار داده شده است. به گفته‌ی خانم شریفی، کتاب “علوانیه، نگاهی به موسیقی عربی محلی در خوزستان” علاوه بر پیشرویی در پرداختن به این موضوع، اهمیت دیگری نیز دارد و آن تثبیت این نوع آواز به نام عرب‌های استان خوزستان است.

گفتنی است ابداع آواز علوانیه پیش از این مورد مناقشه‌ی چند کشور عربی در همسایگی کشور عزیزمان ایران بوده تا آن جا که سعی شد این آواز به نام هنرمندان آنان ثبت گردد. در همین راستا به همت علاقه‌مندان و فعالان فرهنگی، آواز علوانیه در سال ۱۳۹۴ به نام عرب‌های خوزستان ثبت ملی گردید و نگارش کتاب حاضر، گامی دیگر در تثبیت این مقوله به نام عرب‌های استان خوزستان بود که یکی از اقوام دیرپا و هنرور ایرانی به شمار می‌روند.