تیلاپیا مهاجم اکوسیستم آبی خوزستان را تهدید می‌کند

مسئول یگان منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم گونه مهاجم ماهی تیلاپیا را تهدید جدی برای اکوسیستم آبی استان دانست و افزود: در حال حاضر این گونه مشکلات بسیار زیادی را برای افراد محلی و صیادان بومی ایجاد کرده است.

به گزارش خورنا علی سجاد جلالی امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ گفت: گونه مهاجم وغیر بومی ماهی تیلاپیا در سال ۱۳۸۹ در استان خوزستان مشاهده شد و طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که در مدت زمان کوتاه توانسته به بسیاری از زیستگاه‌های آبی استان وارد و در برخی از مناطق مانند تالاب شادگان و هورالعظیم فراوان‌ترین گونه شود و عرصه را برای گونه‌های ارزشمند بومی تنگ کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر این گونه مشکلات بسیار زیادی را برای افراد محلی و صیادان بومی ایجاد کرده است به طوریکه از نظر اقتصادی صید آن مقرون به صرفه نبوده و با تاثیرات منفی که بر سایر ماهیان بومی استان گذاشته مشکلات این قشر را دو چندان کرده است.

مسئول یگان منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم افزود: البته گونه‌های دیگری از ماهیان تیلاپیا نیز در حال حاضر در آبهای استان مشاهده شده‌اند که این گونه‌ها با ویژگی تهاجمی خود و دارا بودن پتانسیل تبدیل شدن به آفت در حال پراکنش و تکثیر در پهنه‌های آبی استان خوزستان هستند.

جلالی گفت: تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از تالاب‌های ارزشمند کشورمان بوده که در طول یک سال صیادی، هزاران تن ماهی از آن صید شده است ولی هم اکنون به مکانی تبدیل شده که ورودی آب طبیعی اندکی داشته که در این شرایط گونه‌ای مانند تیلاپیای زیلی در آن استقرار پیدا کرده و به عنوان یک آفت عمل می‌کند.

وی حذف کامل گونه‌های غیر بومی را از اکوسیستم آبی استان غیر ممکن دانست و خاطرنشان کرد: تا هر زمان که این گونه‌ها در محیط جدید باشند تاثیرات منفی خود را بر روی اکوسیستم و همچنین اثرات اقتصادی و اجتماعی خود دارند و در حال حاضر با روش‌های موجود تنها می‌توان جمعیت آنها را کنترل کرد تا از آسیب‌های وارد شده کاسته شود.

مسئول یگان منطقه حفاظت شده تالاب هورالعظیم تصریح کرد: اگر از ماهی‌های ارزشمند بومی مانند ماهیان بنی، شیربت، گطان، برزم و شلیج که زمانی سهم قابل توجهی در صادرات داشته‌اند حفاظت شوند و ذخایر آنها احیا شود قطعا توسعه، تکثیر و پرورش این گونه‌ها فواید اقتصادی بسیار فراتر از توسعه گونه‌های غیر بومی در کشور خواهد داشت.

جلالی در پایان عنوان کرد: یگان منطقه حفاظت شده هورالعظیم امروز در صدد کنترل گونه‌های غیر بومی، احیای گونه‌های بومی و اکوسیستم‌های طبیعی و همچنین آموزش مردم محلی در قبال چگونگی برخورد با گونه‌های غیر بومی است که ما حصل آن درمدت زمان پنج ماه، با استفاده از روش صید ماهی تورپرتابی (سالیک) توسط صیادان محلی، بیش از یک میلیون ماهی غیربومی مهاجم تیلاپیا زیلی زنده گیری و معدوم سازی شده است.