همه مردان خیابان فلسطین / جستاری در گزینه های استانداری خوزستان / بخش اول

خورنا | سرویس سیاست و انتخابات: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم ایران که در پی شهادت نابهنگام ریاست جمهوری ایران، آیت الله رئیسی برگزار شد، دکتر مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمدار اصلاح طلب میانه ایرانی را به راس دستگاه اجرایی ایران رساند.

بحث و جدل ها بر سر انتخاب کابینه دکتر پزشکیان به بالاترین حد خود در میان طرفداران یک رئیس جمهور رسید. تقریبا بسیاری از طرفداران وی از نحوه چینش کابینه ناراضی بودند و حتی از اینکه معدود گزینه های اصلاح طلب نتوانند از سد مجلس بگذرند نگران بودند. با این حال رای تاریخی به تمام گزینه های وزارت در دولت، آنهم از سوی مجلسی تمام اصولگرا اهمیت وفاق ملی را بیش از پیش نشان داد.

اکنون و پس از استقرار وزرا آنچه مهم می نماید مسئولیت های دیگر از جمله معاونین وزرا و استانداران هستند. پزشکیان تمایل دارد تا بدنه استانداران را از میان طرفداران دولت انتخاب نماید. به همین دلیل سراغ گزینه های استانداری خوزستان رفتیم تا در به برخی از مهمترین گزینه ها بپردازیم.

۱- عبدالحسن مقتدایی

عبدالحسن مقتدایی، آبادانی است و یک سیاستمدار ایرانی که هم‌اکنون به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز فعالیت می کند. وی سابقه دو دوره استانداری خوزستان و استانداری هرمزگان، همچنین دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه اجرایی خود دارا ست. وی در دولت اصلاحات استاندار خوزستان و هرمزگان و در دولت تدبیر و امید، استاندار خوزستان بود. در زمان استانداری خوزستان، به حدی در تعامل با وزرا و هیئت دولت ضعیف عمل کرد که جز معدود استاندارانی بود که در دولت روحانی برکنار شد. این برکناری بی سروصدا بود و به جای وی فرج اله خبیر معاون سیاسی استاندار، سرپرست استانداری خوزستان شد. از معدود کارهای انجام گرفته در دوران استانداری مقتدایی، ورود خودروهای اروندی بود که اعتراض دستگاههای حاکمیتی را به دنبال داشت.

شنیده ها حاکی است وی که دوران انتخابات رئیس شورای راهبردی ستاد دکتر پزشکیان بود و تلاش نافرجامی برای تصدی وزارت نفت و پست های خارج از استان داشت اکنون در محافل سیاسی خود را گزینه استانداری خوزستان می داند. گفتنی است علی الظاهر هنوز مقتدایی بازنشسته نشده است.

۲- غلامرضا شریعتی

غلامرضا شریعتی، دکترای ژنتیک مولکولی از دانشگاه تهران، سیاستمدار خوزستانی زاده بهبهان است. وی متولد ۱۳۵۱ است و از سال ۸۰ تا ۸۴ مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان و در دوره ای سرپرست معاونت سیاسی استانداری بوده است. با برکناری مقتدایی در دولت اول روحانی، شریعتی جایگزین وی شد.

اینکه چگونه شریعتی استاندار خوزستان شد، بحثی مفصل است که در این مقال نمی گنجد. اما آنچه مهم است این است که در دوران استانداری شریعتی، خوزتان وارد ابربحران های محیط زیستی و امنیتی چون گرد و خاک و سیل شد. شهادت جمعی از هموطنان غیرنظامی و نیروهای نظامی در رژه شهریور ۱۳۹۷ نیز در دوران شریعتی رخ داده است.

غلامرضا شریعتی با وجود جوانی در هنگام تصدی استانداری خوزستان اما کارنامه مثبتی از خود به یادگار نگذاشت. تشکیل حلقه محفلی از دوستان موسوم به حلقه نرگس و انتصاب برخی از آنان در مدیریت کل استانداری و عضو هیئت مدیره شرکت ها صدای بسیاری از موافقین دولت را درآورد. برخی از آنان درگیر پرونده های مالی و اداری شدند و نتوانستند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. انتصاب معاونین غیرتخصصی از جمله انتصاب یک پزشک به معاونت اقتصادی و انتصاب حسین زاده به معاونت سیاسی که در دوران وی کمترین تعامل با احزاب داشته از مواردی است که پاشنه آشیل استانداری او به حساب می آمد. همچنین انتصاب نزدیک به ۷۰ نفر مشاور استاندار از مواردی است که در پایان دوره استانداری وی، اسباب تمسخر رسانه های اصولگرا را فراهم کرده بود. مصطلح است که هرکس از خیابان فلسطین رد شده، برایش حکم مشاورت زده اند.

وی در هنگامه رفتن از استانداری چند نفر از حلقه نرگس را به فرمانداری ها منصوب کرد که با آمدن قاسم سلیمانی دشتکی به استانداری خوزستان تمام انتصابات دقیقه نودی کان لم یکن شدند.

در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری شریعتی حضوری فعال به عنوان پشتیبان برخی ستادهای پزشکیان داشته است که همین مسئله تلاش وی را برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی کار صدچندان کرده بود. این اتفاق نیفتاده و ظاهرا شریعتی نیم نگاهی به خوزستان دارد.

۳- علی حسین حسین زاده 

علی حسین حسین زاده، دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی معاون  سیاسی استاندار در دوره استانداری غلامرضا شریعتی بود. در دوران معاونت سیاسی حسین زاده با وجود تعلق خاطر وی به احزاب، کمترین رابطه بین احزاب و استانداری در آن زمان شکل گرفت. علی حسین حسین زاده مورد حمایت برخی از اعضای حلقه نرگس استانداری خوزستان و برخی فعالان قومی است.

شایان ذکر است عملکرد ضعیف حسین زاده در دوران معاونت استانداری همواره مورد انتقاد احزاب و جریان های سیاسی بوده است.

۴- عزیزاله شهبازی 

عزیزالله شهبازی  دانش‌آموخته کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و دکتری سیاست‌گذاری عمومی از دانشگاه اصفهان است. او فعالیت شغلی خود را بعنوان کارشناس سیاسی در وزارت کشور آغاز کرد و در زمان استانداری مقتدایی در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بعنوان معاون استاندار خوزستان و  فرماندار ویژه آبادان  فعالیت می‌کرد. وی سپس به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز منتقل شد و در سال ۱۳۹۷ استاندار البرز شد.

عزیزاله شهبازی که یک تکنوکرات اصلاح طلب است، مورد حمایت برخی از سیاسیون اصلاح طلب خوزستان است و از پشتوانه ارتباطات سیاسی خوبی در تهران در زمان استانداری البرز برخوردار است.

۵- یداله مهرعلی زاده

یداله مهرعلی زاده، استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهوازبا درجه دکتری تخصصی برنامه ریزی توسعه منابع انسانی از انگلستان است. وی دوره پست دکتری مدیریت کیفیت از کانادا را گذرانده است. مهرعلی زاده در پرونده خود قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری و معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کل کشور را داراست. او همچنین محقق برگزیده وزارت علوم در حوزه علوم انسانی بوده است. مهرعلی زاده در انتخابات ۱۴۰۳ عضویت شورای راهبردی ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در خوزستان را دارا بود.

مهرعلی زاده مورد حمایت بسیاری از مجامع علمی و اقتصادی خوزستان است و روابط بسیار نزدیکی با اتاق بازرگانی اهواز دارد.