تأملی در حرکت کاروان عشّاق الحسین (ع) رامشیر / راه، تو را می‌خوانَد

زینب شریفی

پیاده‌روی از دیرباز یک حرکت معنوی نمادین جهت تمرین مداوم صبر و استقامت برای نمایش اهتمام افراد در نیل به مقاصد معنویشان بوده است؛ از این دست است: راه‌پیمایی‌ها، تشییع‌ها، استقبال از مهمان و بدرقه‌ی عزیز که نمادهایی از قدم‌رنجه‌ی افراد جهت تاکید بر اهتمام خویش به خیل عظیمی از مخاطبان یا دسته‌های کوچکی از اطرافیان به شمار می‌رود.

گروه “مشّایه‌ی عشاق الحسین(ع)” رامشیر به عنوان بزرگ‌ترین کاروان پیاده‌روی اربعین، برای چندمین سال متوالی راهی کربلا شد. تاملی در شیوه، ساختار، بنیان و اهداف این تشکیلات، ما را با نکاتی چند در باب طرح نویی که درانداخته‌اند، رهنمون می‌سازد:

کاروان مشّایه‌ی عشاق الحسین(ع) یک تشکیلات مردمی و خودجوش در شهر کوچک رامشیر است. این مساله، لزوم توجه به ظرفیت‌های مردمی مناطق کمتر برخوردار در پایه‌ریزی تشکیلات ایدئولوژیک فراملیتی را گوشزد می‌نماید.

ساختار کاروان عشاق الحسین (ع) بر پایه‌ی امکانات و ظرفیت‌های جوانان منطقه شکل گرفته است. نیروهایی که با کم‌ترین امکانات، بزرگ‌ترین و ماندگارترین تصویر پیاده‌روی اربعین را به سراسر جهان مخابره کرده‌اند. این مورد بر نیروی اراده و برکت ایمان و اعتقاد جوان ایرانی در راه‌اندازی تشکلات ارزش‌مدار تکیه و تاکید می‌کند.

برخلاف سایر مناسبت‌های تقویمی – مذهبی که دستگاه‌های فرهنگی را حداکثر یک هفته تا ده روز پیش از فرا رسیدن به جنب و جوش وامی‌دارد، عشاق الحسین (ع) رامشیر، ماه‌ها پیش از اربعین حسینی، حال و هوای کربلایی – اربعینی به منطقه می‌بخشد؛ موضوعی که مصداق بارز “کل یومِِ عاشورا و کل ارضِِ کربلا” است.

کاروان مشّایه‌ی عشاق الحسین (ع) به گونه‌ای شایسته از بافت سنتی – مذهبی شهرستان بهره برده، علاوه بر تمام طرز تلقی‌ها از ظرفیت‌های وافر این گستره، تصویری تماماََ فرهنگی از آن به مناطق اطراف بازتاب داده است.

گردش منطقه به منطقه، شهر به شهر و شهرستان به شهرستان کاروان عشاق الحسین (ع) به نمادی از هم‌بستگی اقوام، طوایف، گروه‌ها و دسته‌های مختلف مردمان تحت شعار اسلام و مذهب شیعه تبدیل شده است.

حمایت دستگاه‌ها فرهنگی – اجرایی – امنیتی از این حرکت بزرگ و خودجوش، به نماد وفاق ملی در تحقق آمال و آرزوهای بخش عظیمی از جامعه که همانا زیارت عتبات عالیات در کنف حمایت حاکمیت است، جامه‌ی عمل پوشانده است.

دست آخر آن که: کاروان مشّایه‌ی عشاق الحسین (ع) رامشیر در یک دهه‌ی اخیر به یُمن رقم زدن بزرگ‌ترین همایش پیاده‌روی اربعین در بلندترین فاصله‌ی زمانی با این مناسبت، صفحه‌ای ماندگار و وزین را در تاریخ فرهنگ، هنر و اعتقادات مردمان این مرز و بوم درج کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد عتابی سلام بر حسین و عاشقان حسین، و درود بر قلم هایی که زینب وار این حرکت حسینی ماندگار می کنند.