نقش آفرینی بانوان در دولت توسعه گرا

امین عیدی پور

بانوان نصف جمعیت جهان را تشکیل می دهند بنابراین یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی یک کشور به اهمیت و اعتباری است که دولتمردان برای بانوان آن کشور قائل می شوند هرچند حضور موثر بانوان در مدیریت کشور بیشتر باشد کشور توسعه یافته تر است.

در سطح جهانی نیز سازمان های بین المللی توجهی ویژه به جایگاه بانوان در کشورهای مختلف دارند. به همین دلیل مشارکت بانوان در تصمیم سازی ها و اداره امور سطوح عالی مورد توجه بوده یکی از معیارهای ارزنده ای که به عنوان معیار برابری جنسیتی و نیز ارزش گذاری به بانوان مورد توجه قرار می گیرد, میزان مشارکت بانوان در تصمیم گیری های کلان کشور, و هم چنین حضور آنان در پست های مدیریتی است. نظرات و سخنانی در باب اهمیت به بانوان بیان شده اما هنوز  سهم آنها از پست‌های مدیریتی بسیار ناچیز است و اگر اهمیتی به بانوان داده شده در سطح مدیران پایه اتفاق افتاده است و حضور بانوان در پست های مدیریتی اصلی، چشم گیر نیست و به نظر می رسد که بانوان در بازار کار سهم بسیار ناچیزی دارند چنان که میزان بیکاری بانوان در تمامی سطوح تحصیلی تقریباً دو برابر مردان است. همچنین بانوان موقعیت های شغلی کمتری نسبت به تحصیلات و تجربیات خود در بخش عمومی و خصوصی دارند.

اندیشمندان تاکنون نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید پاسخی برای آن بیابند شایان ذکر است سهم آنها از پست‌های مدیریتی بسیار ناچیز است و این افزایش در سطح مدیران پایه اتفاق افتاده است

در زمان انتخابات بانوان به عنوان نیمی از جمعیت رای دهنده کشور همراه با مردان مشارکت داشته و سهم رای آنان کمتر از مردان نبوده است.  همچنین رأی بانوان، بـه منزلـه نیمـی از جمعیـت دارای حـق رأی، در جابه جایی های قدرت در ارکان ساخت سیاسی ایران اهمیت ویژه ای دارد.

چـرا حضـور بانوان در عرصـه هـای گوناگون اجتماعی و افزایش نرخ تحصیلات عالی در بانوان نتوانسته مشارکت آنان را در فعالیت های سیاسی و حضور آنها را در مناصب اجرایی و سیاسی افزایش دهد.

 

یکی از ابعادی که صاحب نظران موضوع اشتغال بانوان را مورد توجه قرار داده اند این است که گزینش مدیران مرد بر مدیران زن در نظریه جنسیتی ترجیح داده می شود. با این که بانوان درسطوح مدیریتی بخش های دولتی و خصوصی عملکرد منظم و دقیقی داشته اند ولی در نهایت انتخاب مدیران در سازمانها به گزینش مدیران مرد معطوف بوده و آن چه بیش از لیاقت و سزاواری مورد توجه بوده جنسیت است.