آینده خوزستان جامانده از توسعه در دولت پزشکیان

پیام رای های در صندوق هرگز امضای سفیدمهر به رییس جمهور منتخب نیست که خود ایشان نیز چنین تقاضایی ندارد و آمده است تا بگوید این مردم به کسی چک سفید نمی دهند بلکه رای سفید می دهند و رای سفید باید نتیجه اش شایسته سالاری، تخصص گرایی و شرکت همه ایرانیان در ساخت ایران جدید باشد.

اکنون که انتخابات تمام شده و دکتر پزشکیان بر مسند ریاست جمهوری مینشیند. فعالین ستادی به دور از نگاه های حزبی باید توجه به رویکرد رئیس جمهور منتخب داشته باشند.

به عنوان کارشناس بخش صنعت آب و برق اکنون حال و روز محیط زیست خوزستان را خوب نمیدانم

منابع آب خوزستان گروگان شرایط بد اقتصادی شده، نفت و صنایع دیگر نتوانسته مسئله بیکاری بومیان خوزستان را حل کند. همه نگاه ها بر منابع آب دشت خوزستان است چه استان های فلات مرکزی با نگاه جابجایی آب و خلق ثروت برای خود و چه کشاورزان فقیر شده استان با نگاه توسعه کشت های پر مصرف و رفع مشکلات معیشتی و بیکاری فرزندان خود اما آن چیزی که مسلم است باید مقابل این نگرش های غلط داخلی و خارجی تمام قد ایستاد؛ زیرا بیلان منابع آب در اکثر حوضه های آبریز استان خوزستان منفی است ما بیش از پتانسیل منابع آب توسعه داده ایم این موضوع آینده روشنی برای آب و محیط زیست استان رقم نمیزد

پیشنهاد میدهم فعالین ستادی و کارشناسان دلسوز استان در کوتاه مدت این موارد را از دولت جدید مطالبه کنند:

۱-ایجاد پویشهای تخصصی زیربنایی همچون کشاورزی، صنعت، نفت و آب و برق …به عنوان راه حلی برای شناسایی انباشت تهدید ها و ضعف ها و استفاده بهتر از فرصت ها و قوت ها

۲- مشارکت در فرآیند گزینش وزرای نفت و نیرو به عنوان استانی که بیش از ۸۰ درصد تولیدات نفتی را دارد و دارنده بیش از یک سوم منابع آب سطحی کشور و تولید کننده نخست انرژی برقابی است.

۳- شناسایی و توجه به دیدگاه محیط زیستی گزینه ها در فرآیند گزینش وزرای زیربنایی پیشنهادی

در نهایت توسعه خوزستان در گرو کنار گذاشتن اختلافات با ایجاد بستر لازم جهت همدلی و همگرایی اقشار جامعه  است.

باید برای ایران بمانیم تا خوزستان آباد شود

 

امین عیدی پور

کارشناس برنامه ریزی منابع آب و انرژی