هشدار همه‌گیری تب دنگی در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به خطر آلودگی پشه آئدس به ویروس تب دنگی و همه‌گیری این بیماری در کشور هشدار داد و گفت: خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر جزو استان‌های پرخطر ابتلا به بیماری دنگی هستند.

به گزارش خورنا شهنام عرشی امروز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ اظهار داشت: هفت استان ما شامل چهار استان جنوبی کشور، در معرض خطر گزش پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی قرار دارند. سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان جزو استان‌های پرخطر ابتلا به بیماری به شمار می‌روند. در استان گیلان آلودگی وجود دارد و مازندران و گلستان در معرض رشد پشه هستند.

وی افزود: از آن‌جا که رفت و آمد به کشورهایی مانند امارات زیاد است و پشه آئدس در این کشور وجود داشته، پشه‌های موجود در کشور ما نیز آلوده شده‌اند و وقتی پشه های آلوده وجود دارند دیر یا زود، سایر استان‌ها نیز مستعد ابتلا و شیوع بیماری هستند و اپیدمی (همه‌گیری) بیماری را شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تخم پشه آئدس از طریق تایرهای فرسوده می‌تواند به همه جا منتقل شود اما بُرد پشه نهایتاً ۵۰۰ متر است و مسافران باید در جزایر جنوبی و مراکز توریستی جنوب کشور مراقب این بیماری باشند. البته در شهرهایی مانند قزوین و در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد و قم نیز این بیماری شناسایی شده است اما انتقال محلی بیماری وجود نداشته است.

عرشی درباره فصل‌های افزایش جمعیت پشه‌های آلوده و شیوع بیشتر بیماری تب دنگی گفت: ما هشدارهای لازم را داده‌ایم و در حال رصد موارد بیماری تب دنگی هستیم تا از شیوع اپیدمی پیشگیری شود. نگرانی اصلی ما برای ماه های شهریور و مهر است، زیرا در این ماه‌ها از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌های آلوده در هوای آزاد به راحتی می‌توانند فعالیت کنند.